يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۵۴۵۱۶
زمان انتشار: ۱۳:۲۴     ۰۳ مهر ۱۳۹۳
س از حدود دو ماه روند سراسر منفی، آغاز پاییز برای بورس تهران خوش‌یمن بوده است چرا‌که بازار سهام برای نخستین بار پس از هفت هفته نزول متوالی بالاخره رونقی کمرنگ را به خود دید و شاخص بورس نیم درصد رشد کرد. هر چند این افزایش مختصر مانع از آن نشد که نیمه نخست سال 93 با افت بیش از 9 درصدی شاخص به‌عنوان ضعیف‌ترین نیمه اول در سال اخیر در کارنامه بازار سهام ثبت نشود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از دنیای اقتصاد ؛  در همین حال، معامله‌گران سهام در این هفته تمرکز اصلی خود را بر تعقیب تحولات سیاسی در شهر نیویورک قرار دادند؛ جایی که تلاش طرفین برای مثبت نگه داشتن فضای مذاکرات هسته‌ای به‌عنوان سیگنالی مثبت از سوی فعالان بازار تلقی شده و زمینه رشد محتاطانه قیمت‌های سهام به ویژه در گروه‌های کوچکتر (نظیر دارو، سیمان و ساختمان) را فراهم 
آورده است.


   انتظارها از گزارش‌های 6 ماهه چیست؟
هر‌چند این روزها بازار سهام در رکودی عمیق فرو رفته که به نظر به هیچ نوع محرک فاندامنتالی اهمیت نمی‌دهد، اما بنا بر جبر تاریخی، در نهایت قیمت‌های سهام محکوم به پیروی از ارزش ذاتی (که خود تابعی از عملکرد شرکت‌ها است) هستند و شواهد تاریخی همواره صحت این قاعده مهم را در طول زمان تایید کرده است. در چهار هفته آینده نیز بازار سهام در آستانه مواجهه با یکی از مهم‌ترین تحولات بنیادی یعنی ارسال گزارش‌هاي 6 ماهه شرکت‌ها قرار می‌گیرد. در این میان، توجه به نوسانات نرخ ارز، وضعیت رکود یا رونق اقتصادی و مجوزهای افزایش نرخ فروش از سوی دولت برای گمانه‌زنی از مفاد این گزارش‌ها حائز اهمیت است.
  یک بررسی سریع نشان می‌دهد که میانگین نرخ دلار در بازار آزاد در فصل بهار در محدوده 3200 تومان بوده است. اما در فصل تابستان، این رقم با کاهش 50 تومانی در محدوده 3150 تومان محقق شده است. با توجه به همبستگی بالای سودآوری کل صنایع بورسی با نرخ ارز آزاد (که در بررسی تغییرات سودآوری صنایع بورس بعد از بحران ارزی با ضریب حدود 80 درصد به چشم می‌خورد) نمی‌توان به افزایش بازدهی صنایع از این محل امید داشت و این موضوع در مورد گروه‌های مهم بورس شامل پتروشیمی‌ها، معدنی‌ها و فلزات اساسی کاملا پررنگ است. در این میان، ممکن است مواردی نظیر تسهیل فضای تجاری و اقتصادی به‌عنوان فاکتورهای مثبت در مقایسه با گذشته مطرح شوند که البته بیشتر جنبه روانی داشته و در عرضه واقعی جنبه عملیاتی به خود نگرفته‌اند. در بحث رشد اقتصادی؛ پس از خروج از رکود در فصل بهار با شتاب 5/2 درصدی (که مرهون رشد بخش خودرو و نفت بود) به نظر می‌رسد شرایط در تابستان تعدیل شده باشد. 
در این راستا، رکوردشکنی‌های جدید تولید و فروش خودرو تقریبا متوقف شده و در بخش نفت و میعانات گازی هم با توجه به کاهش خرید چینی‌ها، اوضاع مانند فصل بهار نیست. به ‌این ترتیب، تلفیق کاهش نرخ ارز با فضای رکود اقتصادی می‌تواند به‌صورت بالقوه منجر به رقم خوردن عملکردی ضعیف‌تر نسبت به فصل‌ بهار در گزارش‌هاي 6 ماهه شرکت‌ها شود؛ البته در مورد صنایعی که اخیرا موفق به دریافت افزایش نرخ شده‌اند (نظیر سیمان، روغن موتور، لبنیات و...) شاید شرایط بهتر از قبل باشد، هر چند در این مورد هم باید به کاهش مصرف در صنایع متاثر از رکود (مانند سیمان) عنایت داشت.  
در این میان، باید دقت داشت که این برآورد بیشتر در مورد تولیدکنندگان کالا معتبر است و صنایع خدماتی (مخابرات، بانک‌ها، بیمه و...) لزوما از این الگو پیروی نمی‌کنند و احتمالا با توجه به عدم تغییر شرایط، عملکردی مشابه سه ماه اول را گزارش خواهند کرد. به این ترتیب می‌توان گفت بورس تهران احتمالا در انتظار گزارش‌های 6 ماهه‌ای عادی با شگفتی‌های مثبت نادر به سر می‌برد که انگیزه بنیادی جدیدی برای حرکت جدی بازار در کوتاه‌مدت ایجاد نخواهد کرد، مگر آنکه اخبار خوش سیاسی، معادله رکود فعلی در بورس تهران را بر هم بزند.


   فرجام خوش افزایش نرخ دارو برای سهامداران
مجمع بزرگ‌ترین هلدینگ دارویی یعنی «تیپیکو» به‌عنوان دارنده یک‌سوم از بازار داروی کشور در این هفته برگزار شد. در این مجمع که با تقسیم سود 750 ریالی به ازای هر سهم همراه بود، آخرین تحولات صنعت داروی کشور برای حضار تشریح شد. در همین راستا، تسهیل مبادلات بازرگانی خارجی در یک سال اخیر در این صنعت و شرایط بهتر به لحاظ واردات مواد اولیه و تامین ارز مبادله‌ای مورد اشاره قرار گرفت که تحولات مثبتی در جهت کنترل رشد هزینه‌های شرکت‌های دارویی (که در اوج بحران ارزی شتاب فزاینده‌ای به خود گرفته بود) محسوب می‌شود.
 علاوه بر این، در بحث حساس افزایش نرخ دارو هم مطرح شد که دولت سرانجام با این امر موافقت کرده و در هفته‌های اخیر جلسات مربوطه برای تصویب افزایش نرخ اقلام دارویی متفاوت در وزارت بهداشت در حال برگزاری است. انتظار می‌رود تا پایان سال کلیه اقلام دارویی تولید داخل از یک مرحله دیگر مجوز افزایش نرخ فروش بهره‌مند شوند. در واکنش به این اخبار، سهام دارویی در این هفته بهترین عملکرد را در بین صنایع مطرح بورسی ثبت کردند و شاخص این صنعت جهش خیره‌کننده 6 درصدی را در مقیاس هفتگی تجربه کرد. 


   نگرانی بازارهای کالایی از روند چین
اخباری که از اقتصاد چین می‌رسد چند ماهی است که به جای در برداشتن واژه‌های رونق و رشد، نگرانی از رکود و انقباض را در بردارد. در آخرین نشانه‌ها در این راستا، قیمت‌های مسکن در یک فصل گذشته در اکثر شهرهای چین رو به کاهش گذاشته‌اند، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به کمترین سطح در 4 سال اخیر رسیده و شاخص خرید مدیران (به‌عنوان یک متغیر پیش‌یاب از وضعیت آینده فعالیت‌های اقتصادی) هم در دو ماه گذشته بیش از 2 درصد افت کرده است. علاوه بر این، اظهارات مقامات بلند‌پایه چینی هم نشان می‌دهد سکانداران اقتصادی این کشور قصد ادامه سیاست‌های انبساطی بی‌پروا مانند گذشته را ندارند و در آخرین نشانه در این جهت، وزیر اقتصاد چین هر گونه برنامه دولت برای تغییر سیاست‌های فعلی و تحریک بیشتر اقتصاد را رد کرد. 
در واکنش به این اخبار، قیمت فلزات اساسی و نفت در هفته جاری روند کاهشی را در پیش گرفت. با توجه به اهمیت چین در بازار مصرف محصولات خام، به نظر می‌رسد نگرانی‌ها در اقتصاد این کشور باید به‌طور دقیق از سوی سرمایه‌گذاران بورس تهران پیگیری شود تا مشخص شود روند جاری، یک وقفه کوتاه‌مدت در مسیرصعود پر‌شتاب اقتصاد اژدهای زرد است یا با تداوم مشکلات، فرودی سخت در انتظار دومین اقتصاد بزرگ جهان خواهد بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها