يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۵۴۷۰۷
زمان انتشار: ۱۸:۴۰     ۰۴ مهر ۱۳۹۳
کارگردان فیلم سینمایی «معراجی‌ها» با تاکید بر ادامه فعالیت خود در عرصه فیلمسازی گفت: تا زمانی که حرفی برای گفتن داشته باشم در سینما کار می‌کنم.
به گزارش سرویس نقد رسانه پایگاه 598 به نقل از فارس، سرمقاله آغازین مجله تصویری هفت درپنجمین ویژه برنامه خود با پرداخت این موضوع که سینمای مقاومت در سه دهه جای خود را در سینمای ایران باز کرده است مطرح کرد: آثار درخشان و جریان سازی که در این سال های ساخته شده است توانسته مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند. آثارمقاومت باید به آثار تاثیرگذاری بدل شوند که در این میان رواج فرهنگ نقد پذیری بسیار حائز اهمیت است چرا که نمی توان صورت مسئله راپاک کرد بلکه باید در اندیشه جریان سازی بود.

اما مهمان وِیژه هفت در پنجمین ویژه برنامه خود به مناسبت سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت، مسعود ده نمکی؛ کارگردان سینما بود.

ده نمکی که پیش از حضور در عرصه فیلمسازی، به عنوان تحلیل گر شناخته می شد در پاسخ به چگونگی استقبال مخاطبان از فیلم های او گفت: پیش ازهر چیزی همه این اتفاقات لطف خدا است. اما اگر دقیق به این موضوع نگاه کنیم نادیده گرفتن و ناگفته هایی که اتفاق می افتد و احترامی که برای مخاطب قائل می شود و حرف زمان خود را زدن و درواقع فرزند زمان خود بودن از شرایط این ماجرا است.

وی ادامه داد: معتقدم فیلم اخراجی ها به این سبب پر مخاطب ترین فیلم تاریخ سینمای ایران است که حرف نو و تازه ای برای مخاطب خود داشت. اگرچه برخی معتقدند که نمونه آن را در برخی فیلم هایی که پیش از اخراجی ها هم ساخته شده است می توان دید اما باید گفت اگر که این گونه بوده است باید استقبالی نظیر آنچه برای فیلم های اخراجی ها اتفاق افتاد نیز برای آنها رخ می داد. بنابراین در اخراجی ها حرفی زده شده است که بر آمده از واقعیت و نه تخیل است.

این کارگردان اذعان داشت: تعریفی که برای سینما در نظر گرفته اند بدین صورت است که دارای سه جزصنعت، رسانه و هنر است اما باید در نظر داشت که این رسانه اگر مخاطب نداشته باشد سینما نیست. بنابراین این عدم استقبال مخاطب نیز نگفتن حرف هایی است که ما نیز از آنها اطلاع داریم اما در سینمای دفاع مقدس به سراغ آنها نمی رفتند.

کارگردان فیلم رسوایی اظهار کرد: آرزوی تمامی فیلمسازان این است که فیلم هایشان پر مخاطب باشد. بنابراین مضامین متعالی و مناسب را می توان با زبان عام فهمی مطرح کرد که مخاطب درک کند که چه چیزی گفته شده است. البته بسیاری از معنایی نیز هستند که به  فراخور فهم مخاطب درک می شوند بدین صورت که قرار نیست که همه مخاطب همه فیلم را بفهمند اما اکثریت آنها آنچه را که باید از فیلم می فهمند. من نیز در فیلم ها چه مخاطب موضوع را درک کند و چه نکند سعی کرده ام که ساده سازی کنم.

ده نمکی بیان کرد: برخی با طرح این سوال که چرا مردم می پسندند و با پیش داوری که نسبت به کارگردان و حتی مضامینی که من کارگردان به آنها نزدیک شده ام آن اثر را نمی پسندند.

وی خاطر نشان کرد: پدید آمدن تلویزیون های جدید و امکانات به روزتر و دیجیتال در واقع رقابتی را با سینما شروع کرده است و بنابراین با این شرایط فعالیت در سینما خیلی سخت می شود. اگر می خواهیم بپذیریم که سینما داشته باشیم باید به قواعد و الزامات آن بپردازیم. مردم ایران دو سرطیف جامعه هستند که انتخاب خود را کرده اند و پای عقیده خود ایستاده اند. از این تعداد کسانی هستند که به اردوی راهیان نور می روند و از آن مناطق دیدن می کنند و تعدادی نیز هستند که نرفته اند بنابراین در اینجا هنر سینما است که آنهایی را که از مناطق جنگی بازدید نکرده اند را به سینما و پای تلویزیون دعوت کند.

ده نمکی گفت: در اخراجی های یک، صدها گونه آدم سانسور شده وجود دارد و بعد از اخراجی ها است که بسیاری جرات کردند از این نوع آدم ها در جبهه ها بنویسند. در فیلم اخراجی ها هدفم بر این بود که صحنه هایی از جنگ را که کاریکاتور نباشد و مخاطب آن راباور کند، خلق کنم.

 وی تاکید کرد: کاری که نسل بچه های جنگ انجام دادند به مراتب ارزشمند تر از اجداد ایرانیان است که البته ما منکر اجداد خود نمی شویم. چرایی این موضوع به این خاطر است که بچه های ما وجبی از این خاک را به دست دشمن ندادند و البته نیز قصد تصرف وکشور گشایی هم نداشتند.

کارگردان فیلم اخراجی ها افزود: متاسفانه فیلم های بسیاری با مفهوم ضد جنگ درکشور ساخته می شود فیلم هایی که با بودجه این مملکت ساخته می شوند و در جریان سینمای دفاع مقدس فیلمسازی را یاد گرفته اند اما سینمای ضد جنگ چرا باید برای دفاع مقدس ما باشد. چنین سینمایی مختص کشوری است که خود جنگ را آغاز کرده است و اجدادی که به قصد کشورگشایی جنگی را شکل می دادند نه رزمندگانی که از خود و کشور خود دفاع کردند.

این کارگردان در بخشی دیگر ازصحبت های خود اذعان داشت: کشورهایی چون آمریکا بازارهای جهانی برای اکران جهانی فیلم های از نوع دفاع مقدس را اجازه نمی دهند چرا که منافع ملی و باورهای ایدئولوژیک آنها با این نوع فیلم ها در معرض خطر قرار می گیرد و اجازه نمی دهند فیلمی مخالف باورهای خودشان ساخته و پخش شود که  حتی اگر نشان نیز داده شود به گونه ای آن را در جهت منافع خود تغییر می دهند.

مسعود ده نمکی در پایان صحبت های خود گفت: تا زمانی که حرفی برای گفتن داشته باشم در سینما کار خواهم کرد. مسئله ای که در اینجا وجود دارد این است که پژوهش و تحقیق در زمینه جنگ باید چند برابر خروجی و محصولی که ساخته می شود وجود داشته باشد و برای من هم به همین ترتیب است و درحال حاضر دارای پژوهش هایی بسیاری در این زمینه ام که اگر برای ساخت آنها وقت داشتم خروجی های آن خیلی بیشتربود.

بنابراین گزارش، در دومین بخش گفتگویی، «هفت» میزبان روح الله سهرابی؛ قائم مقام انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بود که در خصوص نارضایتی هایی که فیلمسازان از این انجمن دارند توضیح داد: یک بخشی از این نارضایتی ها برگرفته ازعدم اطلاع رسانی از سوی انجمن برای فعالیت هایی که داشته است. از سویی دیگر فضای انجمن و رویکرد آن در سه سال اخیر به لحاظ تولیدی دستخوش تغییراتی شده است. بدین صورت که از شکل محتوایی و نرم افزاری عبورکرده و به شکل تولیدی هم رسیده است.

وی ادامه داد: بسیاری از فیلمسازان توقع داشتند که از سوی انجمن حمایت شوند که بودجه انجمن محدود است و از طرفی دیگر انجمن پروژه های مخصوص به خود را برای تولید دارد. تعریف مختلفی برای آثار تولیدی وجود دارد بدین صورت که دارای سه مرحله آثار حمایتی، مشارکتی و صددر صد تولیدی است  که در کنار همه خدماتی که انجمن ارائه داده است شهرک سینمایی دفاع مقدس را تا جایی که در توان بوده است ، تجهیز کرده ایم.

قائم مقام انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس اظهار کرد: ازجشنواره بین المللی مقاومت که برگزار کننده آن انجمن بوده است افراد بسیاری اظهار رضایت کرده اند.  بنابراین اینکه ما چیزی را نمی دانیم دلیل بر نبودن نیست و این به ضعف روابط عمومی بر می گردد. اولین حرکت در جهت ساخت فیلمی از زندگی شهیدان از سوی همین انجمن بود که با درنظرگرفتن این مسئله که ساخت چنین فیلم هایی سخت است سعی کردیم در یک بستر حرفه ای و پژوهشی نگاهی داشته باشیم و سپس به نگارش فیلمنامه برسیم.

وی در پایان صحبت های خود گفت: برنامه تحت عنوان سینماروایت شکل گرفته است که زیر مجموعه انجمن و محفلی است برای اعتراض هنرمندان و مسیری را در فیلم های کوتاه و مستند آغاز کرده است.

اما پرده آخرمجله تصویری هفت به میزگردی در خصوص تولید فیلم در سینمای دفاع مقدس با حضورانسیه شاه حسینی؛ کارگردان و سید سعید سید زاده ؛ تهیه کننده سینمای ایران اختصاص داشت.

سید زاده در بیان دیدگاه خود در باب موضوع مطرح شده در میزگرد هفت اذعان داشت: برای ساخت فیلم سینمایی در ژانر دفاع مقدس الزاما نیاز نیست که بودجه سنگین به کار ببریم بلکه باید به این موضوع فکر کنیم که چه فیلم هایی را در این ژانر بسازیم که تاثیر خود را بگذارد و موضوع متناسب با جنگ باشد.

وی ادامه داد: اگر فیلم های سینمایی درعرصه دفاع مقدس لایه هایی را که تاکنون مطرح و بیان نشده و نیاز به طرح آنها وجود دارد را نشان دهند، شاید نیازی نباشد که مبالغ زیادی هزینه شود چرا که در ساخت فیلم جنگی در ابتدا باید اندیشه حاکم شود و این مهم است که چه می خواهیم بگوییم.

انسیه شاه حسینی در تایید صحبت های سید زاده گفت: بسیاری از این گفته ها صحیح است اما در جریان ساخت فیلم شب به خیر فرمانده به سبب بسیاری موانع و عدم امکاناتی که روبرو بودیم در خیلی موارد مجبور شدیم کوتاه بیایم و صرف نظر کنیم اما در هر حال در بعضی موارد هم به این صورت نیست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها