أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۵۶۱۲۸
زمان انتشار: ۱۲:۰۲     ۰۸ مهر ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 به نقل از شفقنا زندگی- گذشت روزگارانی که نقش زن فقط در محیط خانه تعریف می شد. با پیشرفت جوامع و تحولاتی که در زمینه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به وجود آمده، شاهد فعالیت خانم ها در محیط خارج از خانه هستیم. به همین دلیل بسیاری از زنان شاغل هستند که نه تنها در محیط بیرون از خانه مشغول به کار اند، بلکه به دلیل عرف و سنت باید همه کارهای خانه را به تنهایی به دوش بکشند. در اینجا انتظار می رود، همان طور که زن شانه به شانه همسر خود در محیط بیرون از خانه فعالیت می کند، مرد هم همین نقش را در محیط داخل خانه ایفا کند. اما این مساله برای بسیاری از مردان جامعه ما امری سخیف و پست شمرده می شود. در حالی که آن ها به این امر توجه ندارند که سنگینی این مسئولیت ها باعث آسیب دیدن زنان و در نتیجه آسیب دیدن شیرازه زندگی مشترک آن ها خواهد شد.

در ادامه گفت و گوی خبرنگار شفقنا زندگی با دکتر فلور رضایی کارگر، دکترای روان شناسی و استاد دانشگاه در مورد اهمیت تقسیم کار در منزل اشاره می شود:

[B]هدف از تقسیم کار رفع مشکلات است[/B]

رضایی در ابتدا با تاکید بر اینکه  هدف از "تقسیم کار" رفع مشکلات است، گفت: از ابتدا رسم بر این بوده است که مرد خارج از خانه و زن داخل خانه کار کند. اما باید گفت جنسیتی بودن نقش به معنی این نیست که هویت کار مردانه است یا زنانه.

وی ادامه داد: در زمان گذشته تقسیم کار بر اساس موقعیت شکل گرفته بود. اما در حال حاضر که شرایط و موقعیت فرق کرده است نحوه تقسیم کار هم باید تغییر کند. برای مثال شرایط اقتصادی به صورتی شده است که معمولا حقوق پدر خانواده کفاف خرج زندگی را نمی دهد و این امر شاغل بودن مادر خانواده را در پی دارد. بنابراین هنگامی که زن به مرد کمک می کند، انتظار می رود مرد هم به زن کمک کند تا مشکلات راحت تر برطرف شوند.

[B]کار کردن مرد در خانه از نظر شرع ایراد ندارد[/B]

این دکترای روان شناسی با تاکید بر اینکه کار نکردن مرد در خانه را عرف تعریف کرده است نه شرع، اظهار کرد: کار کردن مرد در خانه از نظر شرعی هیچ ایرادی ندارد. حتی شرع هیچ اجباری بر کار کردن زن در خانه را ندارد و در اسلام گفته شده زن می تواند در برابر کاری که در منزل انجام می دهد دستمزد دریافت کند. این نشان می دهد که زن هم وظیفه ای مبنی بر کار کردن در خانه ندارد و این عرف است که این نقش را بنا بر شرایط بر عهده زن نهاده است. در حال حاضر که شرایط تغییر کرده است، عرف هم باید تغییر کند.

[B]کار بیش از حد به زن آسیب می رساند[/B]

رضایی درمورد لزوم تقسیم کار منزل بین زن و مرد گفت: هنگامی که وظایف فرد بیشتر از حد معمول باشد، به وی آسیب می زند.هنگامی که یک زن هم فعالیت های داخل منزل را انجام می دهد، هم به اندازه یک مرد در خارج از خانه فعالیت می کند، دو برابر در معرض استرس و در نتیجه بیماری های جسمی، روحی و روانی خواهد بود.

[B]راه حل چیست و چگونه می توان فرهنگ سازی کرد؟[/B]

این استاد دانشگاه به این سوال که چگونه باید از آسیب دیدن زن جلوگیری کرد، پاسخ داد: مهم ترین نکته این است که کار زن در بیرون از منزل با توافق انجام شود. اگر یکی از زوجین بدون توافق همسرش اقدام به انجام کاری کند و در اواسط راه به کمک نیاز داشته باشد، همسرش قطعا به وی کمک نخواهد کرد.

رضایی در مورد نحوه فرهنگ سازی مذموم شمرده نشدن کار مرد در خانه توضیح داد: اولین نهاد تاثیرگذار نهاد خانواده است. تربیت خانواده نباید به صورتی باشد که عقیده "مرد سالاری " را در پسر به وجود آورد. در حال حاضر فرهنگ مرد سالاری کم رنگ شده است اما هنوز آثار و تبعات آثار آن را در برخی موارد مشاهده می کنیم. خانواده وظیفه دارد هنگامی که هویت زنانگی و مردانگی فرزندشان در حال شکل گیری است به هر دو جنس یاد بدهند که می توانند هم داخل و هم خارج از خانه فعالیت کنند.

وی ادامه داد: این خانواده است که با تربیت اشتباه بعضی کارها را برای جنسیت مونث یا مذکر بد جلوه می دهد. برای مثال هنگامی که پسر در کودکی عروسک بازی می کند، وی را سرزنش می کنند که عروسک برای دختر است. همین باعث سرکوب عواطف فرد شده و این فرد در آینده نمی تواند احساساتش را به راحتی بروز دهد.

[B]نقش رسانه ها[/B]

این دکترای روان شناس در پایان با اشاره به نقش رسانه ها اظهار کرد: رسانه ها نهاد تاثیرگذار دیگری در این مورد هستند. رسانه ها می توانند با تبلیغات و ساختن انواع فیلم ها وسریال ها فرهنگ تقسیم کار در منزل را در بین افراد جامعه رایج کنند.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها