کد خبر: ۲۵۶۱۵۳
زمان انتشار: ۲۲:۵۸     ۰۸ مهر ۱۳۹۳
ازدواج همیشه جزو مسایلی بوده که افراد از سنین جوانی به آن فکر می کنند و غریزه آن در همه افراد وجود دارد. در گذشته پدر و مادرها تعریف می کنند که ازدواجشان چقدر ساده بوده و ابتدای زندگی خود را در اطاقی کنار خانواده همسر آغاز و با همکاری یکدیگر زندگی را شروع می کردند. به راحتی صاحب فرزندانی می شدند که غالبا هم به اصطلاح پشت سر هم بودند. اما امروزه وقتی دختر یا پسری به ازدواج فکر می کند اولین مساله ای که ذهن آنان را به خود مشغول می سازد، مسایل مالی است اینکه چگونه مراسم عقد و عروسی را برگزار کنند؟.. پول پیش و کرایه منزل و خریدهای قبل و بعد از ازدواج جزو مسایلی است که غالبا تن هر آدمی را می لرزاند به همین دلیل یا عده ای قید ازدواج را می زنند و یا آنها که با هر سختی پا در میان این دریای مواج می گذرانند خود را آماده هر نوع تلاشی می سازند. اگر فردی باشید که وضع مالی خانوادگی متوسط باشد و تازه شروع به کار هم کرده باشید ابتدا باید دنبال وام های متعدد برویدکه البته برای گرفتن هر کدام از آنها به ضامن و شرط و شروط دیگر که البته کم هم نیست تن دهید...

به گزارش خبرنگار شفقنا زندگی، این روزها آمار ازدواج و طلاق و فرزندآوری مانند نقل و نبات در میان مردم پخش شده است دیگر از هر کودکی هم بپرسی، می داند که از هر 4 ازدواج چند تای آن به جدایی می رسد؟

مشکلات مالی شاید آنقدر ذهن جوانان را به خود مشغول کرده که در ابتدای آشنایی یادشان می رود این آنها هستند که باید با هم زندگی کنند و باید به خصوصیات یکدیگر آگاهی پیدا نمایند، این می شود که خیلی از زوج ها با درک نادرست از هم زندگی خود را آغاز کرده و بعد از انجام مراسمات مختلف و انجام هزینه های متعدد و گاهی بعد از به دنیا آمدن فرزندی به یاد آن می افتند که راه را اشتباه رفته اند و تصمیم به جدایی می گیرند.

البته نمی توان در این جدایی ها نقش مسایل مالی، بیکاری و... را انکار کرد چرا که بسیاری امروزه با بالا رفتن تورم بخشی از زندگی ها به دلیل مسایل اقتصادی از هم فرو ریخته است.

با تمام این مشکلات باز هم عده ای از کارشناسان و مسئولان در سازمان ها و نهادهای مختلف اصرار دارند که آمار ازدواج در کشور پایین است و دنبال راهکارهایی برای افزایش این آمار هستند و به همین دلیل این روزها مدام می شنویم که در ازدواج سخت نگیرید.  حال باید دید که در کدام قسمت ازدواج نباید سخت گرفت؟ آیا نبود مسایلی مانند مراسمات عروسی های گران قیمت و وسایل گران می تواند دختر و پسرهای ما را خوشبخت کند؟ و تنها همه مشکلات به این جا باز می گردد؟

[B]آمار کاهش ازدواج در سال های اخیر[/B]

به گزارش شفقنا زندگی آمار لحظه ای تعداد ازدواج تا پايان ارديبهشت ماه 1393؛ 113206   ازدواج در نقاط شهری 92913 ازدواج در نقاط روستايی 20293  است و تعداد طلاق تا پايان ارديبهشت ماه 1393 21584   طلاق در نقاط شهری  19629  طلاق در نقاط روستايی 1955 است.

اما برای بررسی امار و مقایسه آن در سال های گذشته به آمار های گفته شده توسط مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور بسنده می کنیم.

علی‌اکبر محزون در 17 خرداد 93 اعلام کرد: افراد در سن ازدواج شامل طیف سنی 20 تا 34 سال برای آقایان و 15 تا 29 سال برای خانم‌ها هستند. کلیه آقایان در سن ازدواج کشور با طیف سنی 20 تا 34 شامل 12 میلیون و 70 هزار نفر می‌شوند که از این تعداد 5 میلیون و 570 هزار نفر هرگز ازدواج نکرده‌اند. بنابراین 46 درصد آقایان در سن ازدواج کشور هرگز ازدواج نکرده‌اند. کلیه خانم‌های در سن ازدواج کشور با طیف سنی 15 تا 29 سال شامل 11 میلیون و 790 هزار نفر می‌شوند که از این تعداد پنج میلیون و 670 هزار خانم هرگز ازدواج نکرده‌اند. بنابراین 48 درصد خانم‌های در سن ازدواج کشور هرگز ازدواج نکرده‌اند.

وی در ادامه به آمار مربوط به کلیه افرادی که در خطر تجرد قطعی قرار گرفته و در طیف سنی بعد از 34 سال برای آقایان و پس از 29 سال برای خانم‌ها تا سن 50 سالگی قرار دارند اشاره کرد و افزود: تعداد 320 هزار نفر از آقایان از سن متعارف ازدواج در کشور عبور کرده و در خطر ورود به سن تجرد قطعی قرار دارند و تعداد 980 هزار خانم نیز در سن خطر تجرد قطعی قرار دارند. خانم ها تقریبا سه برابر بیشتر نسبت به آقایان در معرض خطر تجرد قطعی قرار دارند.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور همچنین با اشاره به گروه دیگری از مجردین در کشور خاطرنشان کرد: در مجموع دو میلیون و 300 هزار نفر در کلیه گروه‌های سنی در اثر فوت همسر به صورت مجرد، در حال زندگی هستند و همچنین 214 هزار نفر از آقایان و 440 هزار نفر از خانم‌ها براثر طلاق به صورت مجرد زندگی می‌کنند. (17 خرداد 93 ایسنا)

همچنین تویسرکانی رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در تاریخ 2 اردیبهشت 93 اشاره کرده بود که در سال 92، 757 هزار و 107 ازدواج ثبت شده که این رقم در مقایسه با سال 91، 4/4 درصد کاهش داشته است و متاسفانه بیشترین کاهش ازدواج مربوط به استان یزد بوده که 16/7 درصد نسبت به سال 91 کاهش داشته است اما کمترین کاهش ازدواج مربوط به خراسان جنوبی بوده است. کاهش رشد ازدواج در استان تهران 3/1 درصد بوده که این رقم از میانگین کشوری پایین‌تر بوده است.

وی درباره میزان طلاق در سال 92 نیز گفت: در سال 92، 158 هزار و 753 طلاق در کشور ثبت شده که این رقم نسبت به سال 91، 4/6 درصد رشد داشته است. البته این رشد نسبت به گذشته کند شده و خوشبختانه سرعت رشد به کاهش گذاشته است. بیشترین طلاق در استان بوشهر بوده که 15/6 درصد کل آمار طلاق را به خود اختصاص داده است و خوشبختانه استان فارس در زمینه طلاق 15/3 درصد کاهش داشته و همچنین میزان طلاق در این استان نسبت به میانگین کشوری حدود 20 درصد کاهش داشته است.

تویسرکانی در پاسخ به سوالی درباره میزان ازدواج‌های موقت در کشور، گفت: منظور از ازدواج موقت ازدوج‌هایی است که به ثبت رسیده زیرا قانونگذار ثبت ازدواج رسمی را در سه صورت الزامی کرده است. بر این اساس 301 یک مورد ازدواج موقت در سال 92 انجام شده که این رقم نسبت به سال 91، 33 درصد افزایش داشته است.

[B]49.7 درصد طلاق‌ها مربوط به 5 سال اول زندگی مشترک است[/B]

علی‌اکبر محزون در 31 خرداد به ایسنا گفت: با اشاره به درصد طلاق‌های انجام گرفته نسبت به مدت سپری شده از زندگی مشترک، گفت: 4.1 درصد از طلاق‌ها در کشور مربوط به سال اول زندگی مشترک و به صورت کلی 49.7 درصد طلاق‌ها مربوط به 5 سال اول زندگی مشترک است. ایلام و اردبیل به ترتیب با 5.3 و 5.6 سال دارای کمترین میانگین طول مدت زندگی مشترک در ازدواج‌های منجر به طلاق و گیلان با 9.5 سال دارای بیشترین میانگین طول مدت زندگی مشترک در ازدواج‌های منجر به طلاق است.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال همچنین در تشریح ارتباط میزان طلاق‌ها در مقابل هر صد ازدواج در کشور، خاطرنشان کرد: در سال 87 در مقابل هر 100 ازدواج 12.5 طلاق صورت گرفت که به ترتیب در سالهای 88، 89، 90 و 91 به ترتیب به 14.1، 15.4، 16.3 و 18.1 طلاق در مقابل هر 100 ازدواج رسید.

به گفته محزون در سال 92 تعداد طلاقهای انجام گرفته در کشور در مقابل هر 100 ازدواج به 20.1 رسید که می‌توان در مورد این آمار به این موضوع اشاره کرد که در شش سال گذشته میزان طلاق‌ها در مقابل هر 100 ازدواج انجام گرفته در کشور به تعداد 7.6 طلاق افزایش یافته است.

[B]جدایی های خاموش[/B]

یکی از مهم‌ترین انواع طلاق، طلاق عاطفی است، رویدادی که در هیچ جا ثبت نمی‌شود و نمود عینی ندارد اما خطرناک‌ترین نوع طلاق بوده که ممکن است تا جدایی همیشگی و طلاق ثبتی رشد کند که باعث دلزدگی افراد برای ازدواج خواهد شد.

[B]نرخ امید به زندگی در میان جوانان کاهش یافته[/B]

دکتر مصطفی فروتن به ایسنا‌ گفت: در حال حاضر نرخ امید به زندگی در میان جوانان کاهش یافته و بسیاری از آنان تمایلی به ادامه تحصیل ندارند؛ چرا که معتقدند که با تحصیلات به جایی نمی‌رسند و دلواپس آینده خود هستند. برخی از قوانین موجود دارای ایراد ساختاری هستند یا باید مانند قوانین مهریه، طلاق و نفقه به روز رسانی شوند. بنابراین طرح‌ها و قوانین باید بازنگری شوند از سوی دیگر قوانین برای همه افراد به صورت یکسان اجرا نمی‌شود و این شرایط نیز نیازمند اصلاح است؛ چراکه باید با عوامل تهدید کننده امنیت اجتماعی به طور قاطع مبارزه شود.

مهاجرت در کشورهای مختلف به ویژه کشورهای درحال توسعه دیده می‌شود. هرچند که افراد می‌دانند در کشور دیگری فرد هم زبان با آنها وجود ندارد و مردم آن کشور در نوعی بی تفاوتی به سر می‌برند؛ اما به امید برخورداری از زندگی بهتر یا فرار از موقعیت کنونی مهاجرت می‌کنند؛ البته ممکن است افراد هم به علت جاذبه‌های کشورهای دیگر و هم به علت فرار از وضعیت موجود مهاجرت می‌کنند.

در موقعیت کنونی برخی افراد تمایلی به ازدواج ندارند و با نوعی ازدواج مصطلح به "ازدواج سپید" مواجه هستیم که طی آن زن و مرد بدون ثبت ازدواج و صیغه زیر یک سقف زندگی می‌کنند. از سوی دیگر در حال حاضر نسبت ازدواج به طلاق دو به یک رسیده و بالا رفتن آمار طلاق موجب افزایش آمار بزه‌های اجتماعی و اقتصادی شده است.

شهیندخت مولاوردی هم در همایش ملی چالش‌های خانواده ایرانی تاکید کرد: خانواده طی 50 سال اخیر در نتیجه تغییر در ساختار در سطح جهانی دچار تحولاتی شده است که از جمله آنها به کوچکتر شدن اندازه و ابعاد خانواده، تاخیر در ازدواج و فرزند آوری، افزایش آمار طلاق می‌توان اشاره کرد. علاوه بر تحولات ساختاری از جمله عوامل دیگری که بر خانواده تاثیر گذاشته است می‌توان به گرایش جهانی به مهاجرت،‌ پدیده کهنسالی جمعیت، ایدز و آثار جهانی شدن اشاره کرد.

معاون رییس جمهور تصریح کرد: امروزه با تغییر نقش‌ها و الگوهای خانواده بخشی از کارکردهای خانواده دچار اختلال شده و با گسترش شهرنشینی خانواده هسته‌ای رواج بیشتری یافته است و نقش تعیین کننده مرد در معیشت از انحصار او بیرون آمده و شاهد ورود انبوه زنان به کارهای خارج از خانه هستیم که از جمله دلایل این امر افزایش سلامت و امنیت اجتماعی و بالا رفتن سطح دانش آموختگی زنان از یک سو و مشکلات اقتصادی و ضرورت حمایت مالی و کمک به اقتصاد خانواده و گرایش زنان به استقلال اقتصادی می‌توان اشاره کرد و ایران نیز در حال تجربه تغییرات سریع اجتماعی و اقتصادی است. در حال حاضر معضلاتی وجود دارد که نهاد خانواده و روابط آن را در جوامع مختلف در سراسر جهان تهدید می‌کند و با آسیب‌های اجتماعی در قلمرو خانواده نیز روبرو هستیم. اصل وجود این آسیب‌ها اجتناب ناپذیر است، اما می‌توان و باید با تشریک مساعی دولت و نهادهای مدنی و یکایک اعضای جامعه، از شدت این آسیب‌ها کاست؛ چرا که این آسیب‌ها را می‌توان در جامعه مدرن مهار کرد اما ریشه کنی آنها ممکن نیست. [B] [/B](28ایسنا؛  اردیبهشت 93)

دکتر بهمن بهمنی هم در نشست روسای مراکز مشاوره ازدواج و گروه‌های علوم اجتماعی دانشگاه‌ها و مسئولان حوزه جوانان وزارت ورزش و جوانان، اظهار کرد: هر واقعه طلاق می‌تواند یک آسیب مزمن باشد و زمینه ساز آسیب‌های مزمن دیگری شود. البته مطلقه‌ها حقوق انسانی برای زندگی کردن دارند. لازم است به بازمانده‌های طلاق در جهت زندگی بهتر کمک کنیم. از سوی دیگر لازم است طلاق را از انتقام گرفتن و تلافی کردن به یک رویداد رشدی تبدیل کنیم که زمانی رخ می‌دهد که افراد با یکدیگر تفاوت‌های بسیاری دارند.

دکتر شکوه نوابی نژاد قائم مقام شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی اظهارکرد: وی با اشاره به آمار طلاق اظهار کرد: آمار طلاق در سه سال اول تشکیل زندگی مشترک بالاست که یکی از مهمترین عوامل آن انتخاب اشتباه همسر است. [B] [/B](4 تیر 93 ایسنا)

از آنجا که آمار طلاق در حال بالا رفتن است بنابراین وجود اسیب های اجتماعی و فردی در جامعه ما افزایش خواهد داشت که این خود بر میزان امید به زندگی جوانان موثر است چرا که بیشتر اینن طلاق ها در سنین جوانی و ابتدایی زندگی شکل می گیرد.

[B]آیا می توان ازدواج را آسان کرد؟[/B]

به گزارش شفقنا زندگی عوامل زیادی در ایجاد یک ازدواج موفق و آسان وجود دارد. در ابتدا مساله ی خودشناسی است اینکه افراد وقتی تصمیم به ازدواج می گیرند از یک بلوغ روانی و جسمی متناسب برخوردار باشند وقتی خود را بهتر بشناسیم دیگران را بهتر درک خواهیم کرد و حرف طرف مقابل را هم بهتر درک خواهیم نمود به طور حتم نمی توان از کسی که به خودشناسی نرسیده است انتظار داشت که بتواند تصمیم گیری درستی داشته باشد. دور از احساسات صرف برای انتخاب همسر بهترین راه کار است که در این زمینه وجود مشاوران بسیار کمک کننده خواهد بود.

اما مسایل اجتماعی فراوانی هم وجود دارد که باید در شرایط با ثبات قرار داشته باشد تا جوانان یک جامعه اقدام به ازدواج کنند به طور مثال مسایل اقتصادی؛ وقتی جوانی بعد از گذراندن مدارج علمی هنوز نتوانسته برای خود کار مناسب و حقوقو مورد نیاز یک زندگی را فراهم نمی کند نمی توان شاهد وقوع افزایش ازدواج بود. بیکاری یکی از عوامل مهمی است که ممکن است جوانان را به راه هایی مانند اعتیاد بکشاند که در این صورت آسیب ها بیشتر خواهد شد.

البته مسایل فرهنگی مانند تبلیغ و نمایش دادن زندگی های ساده و معقول و منطقی از طریق رسانه ها تاثیر فراوانی بر نوع تفکر جوانان خواهد داشت وقتی سریال ها و تبلیغات تلویزیونی پر می شود از زندگی های ان چنانی که شاید درصد کمی از جامعه این سطح از زندگی را می گذرانند باعث خواهد شد تا در فکر جوانان هم این توقعات ایجاد شود.

ایجاد مراکزی برای انجام ازدواج های آسان؛ چرا که بسیاری از افراد در سطوح پایین مالی تصمیم به ازدواج می گیرند اما به طور معقول از کمترین امکانات هم برای شروع زندگی خود برخوردار نیستند به طور حتم وجود وام هایی با بهره های پایین، وجود خوابگاه های متاهلی و مراکز خیریه برای تهیه اولین و ابتدایی ترین وسایل زندگی در این زندگی افراد بسیار کمک کننده است و این دست از افراد را به ازدواج تشویق می کند.

حجت الاسلام علی كریمی مسئول واحد احیای سنتهای حسنه در معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم درباره راهكار‌های ترویج ازدواج در كشور می‌گوید: «تنها راه برون رفت از بحران ازدواج فعلی كشور برگشت به سنتهای دین و تعالیم قرآن در زمینه ازدواج است. ریشه مشكل ازدواج جوانان تفكرهای فرهنگی جامعه است. در اصل ازدواج و لزوم آن برای جوانان شكی نیست، زمانی كه جوان به سن ازدواج می‌رسد تمایل دارد كه تشكیل خانواده بدهد ولی موانع مختلفی در این راه مانند تجمل‌گرایی و باب شدن رسومات خاص در بین خانواده وجود دارد. باید مشكل ازدواج جوانان را ریشه‌ای دید، هم اكنون بین 13 تا 14 میلیون جوان در آستانه ازدواج در كشور داریم كه عملا امكان فراهم كردن امكانات مالی برای برگزاری مراسم آبرومند چند میلیون تومانی، جهیزیه‌های گران قیمت، شغل مناسب و مسكن برای آنها نیست. در این زمینه هرچه قدر نیز دولت میزان وام ازدواج را بالا ببرد مشكل حل نخواهد شد. نیاز جوانان به ازدواج نیاز حال است كه نمی‌توان به آنها گفت برای تامین این نیاز صبر كنند».

صاحب نظران معتقدند در زمینه فرهنگ سازی ازدواج باید به آنچه كه دین گفته برگردیم. در مدت یك هزار و 400 سال از زمان ظهور اسلام ، مردم با عمل به این دین تشكیل خانواده داده‌اند و در این سالها ازدواج اسلامی پاسخگوی مشكلات بوده است. اگر در بحث ازدواج به سنتهای دینی بر نگردیم با مشكلات بیشتری مواجه می‌شویم. مهمترین مانع ازدواج جوانان مسائل فرهنگی است. در حالی كه می‌توان با وسایل كمتر و خانه‌ای كوچك تر نیز یك زندگی را تشكیل داد هنوز خانواده‌ها نتوانسته‌اند در ذهن خود با این مسائل كنار بیایند و عموما آرمانی فكر می‌كنند.

[B]تشكیل خانواده‌های نیمه مستقل؛ راهکاری برای کاهش تجرد [/B]

در یکی از پژوهش های صورت گرفته در مرکز پژوهشهای باقرالعلوم یكی از راههای ترویج ازدواج جوانان  را فرهنگ سازی برای كاهش هزینه‌های ازدواج عوان نمود و در ادامه می گوید: باید به خانواده‌ها در زمینه خطرات سختگیری و برگزاری مراسمهای پر هزینه هشدار دهیم و از طرفی از ترس جوانان برای ازدواج بكاهیم چرا كه تجربه ثابت كرده كاهش ترس جوانان از ازدواج نتایج مثبتی به دنبال دارد.

حجت الاسلام كریمی معتقد است: «خدا در قرآن خطاب به خانواده‌هایی كه از اقدام برای ازدواج فرزندانشان ترس دارند فرموده‌اند كه نترسید كه من زندگی این زوجها را تامین می‌كنم. باید بر اساس قرآن، فرهنگ توكل به خدا، ازدواج را در جامعه ترویج دهیم كه بر خلاف تصور عده‌ای در شرایط فعلی هم كاملا امكان پذیر است. مردم باید تاثیر توكل به خدا را در زندگی متوجه شوند. در گذشته مراسم‌ها و رسومات ازدواج‌ها بسیار ساده‌تر بود و مشكلی هم برای این زندگیها ایجاد نمی‌شد».

امروزه تجرد به یك معضل اجتماعی تبدیل شده كه خود زاینده معضلات متعدد دیگری است. آمار انتحار و خودكشی‌ها به خوبی این موضوع را روشن می‌سازد زیرا طبق این آمار خودكشی در افراد مجرد به مراتب از افراد متاهل بیشتر است. فرار مغزها نیز بیشتر در میان افراد مجرد دیده می‌شود كه هنوز پیوند زندگی زناشویی با اجتماع كشور خود بر قرار نساخته‌اند. بسیاری از مجردان یا مجردند یا یك نوع زندگی شبیه تجرد دارند و در حقیقت زندگی زناشویی انسان را از اینكه تنها متعلق به خودش باشد، بیرون می‌برد و در اثر احساس مسئولیت برابر خانواده، فرد را از هر گونه تصمیم خطرناك و غلط باز می‌دارد. عدم پیشرفت زندگی جوانان مجرد، از دیگر آثار عدم احساس مسئولیت و فقدان پیوند اجتماعی است. زندگی مجردها با ركود، تنبلی و بی‌اعتنایی در به دست آوردن امكانات زندگی و در به كار انداختن نبوغ خود و بی اعتنایی نسبت به حفظ امكانات به دست آمده رو به رو است. این دسته از افراد هرگز نسبت به عمران سرزمین‌هایی كه موقتاً در آن زندگی دارند و بزودی از آن به جای دیگر كوچ می‌كنند، از خود واكنش نشان نمی‌دهند و در برابر آن بی‌تفاوت هستند.

یكی از راهكار‌های جلوگیری از رشد تجرد در جامعه علی رغم وجود مشكلات عدیده، تشكیل خانواده‌های نیمه مستقل است. زمانی كه عقد بین دختر و پسر خوانده شد تعهدی نسبت به زندگی در آنها ایجاد می‌شود و به فكر این می‌افتند كه هزینه‌های زندگی خود را تامین و زمینه‌های تشكیل خانواده را فراهم كنند. در واقع این عقد فرصتی فراهم می‌كند كه همدیگر را بهتر بشناسند. حجت الاسلام محمدرضا ضمیری مسئول گروه جامعه شناسی پژوهشگاه علوم حدیث در این خصوص می‌گوید:« تشكیل خانواده‌های نیمه مستقل و زندگی دختر و پسر عقد كرده در خانه پدری تا زمان فراهم شدن مقدمات تشكیل زندگی مجزا راه حل مشكل ازدواج جوانان است. زمانی كه دختر و پسر با شرایط قانونی عقد كنند یعنی دختر با اجازه پدر و پسر با آگاهی و اراده تصمیم به ازدواج بگیرند از نظر شرعی زن و شوهر هستند و اینكه حتما مراسم عروسی برگزار شود مسائلی تشریفاتی است كه مردم به آن اضافه كرده اند. اینكه دختر و پسر عقد كنند ولی هر كدام در خانه‌های پدری خود باشند مزایای بسیاری دارد به طوری كه احساس می‌كنند همسر یكدیگر هستند و التزام و تعهدی نسبت به هم پیدا می‌كنند. از سوی دیگر دغدغه ازدواج ندارند و به دلیل جاری شدن عقد شرعی آرامش خاطری در بین دختر و پسر ایجاد می‌شود».

[B]دولت و مجلس هم به فکر افتاده اند...[/B]

محمدجواد آرين‌منش، نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس با اشاره به قوانين وضع‌شده در مجلس گفت: قانوني تحت عنوان قانون تسهيل ازدواج تصويب شده است كه شامل تمام امور ضروري براي تشكيل و تحكيم بنياد خانواده اعم از اقدامات فرهنگي و آموزشي، حمايت مالي براي ايجاد مسكن و حتي توسعه خوابگاه‌هاي متأهلي است.كميسيون فرهنگي مجلس با حضور كارشناسان و صاحبنظران راهكارهاي ازدواج آسان را بررسي مي‌كند.

آرين‌منش با بيان اينكه در كشور ما آسيب‌شناسي ازدواج و خانواده بيانگر افزايش آمار طلاق است، اظهار داشت: اين پديده در كشوري با آموزه‌هاي ديني و اسلامي، امري پسنديده محسوب نمي‌شود.با بررسي عوامل مؤثر در پيدايش طلاق، به اين نتيجه مي‌رسيم كه بخشي از اين علل به فقدان آموزش‌هاي قبل از ازدواج، اختلاف فكري بين خانواده‌ها و عوامل اجتماعي و اقتصادي مربوط مي‌شود.در حال حاضر خلأ قانوني نداريم اما متأسفانه مفاد قانون به طور كامل مورد توجه و اقدام قرار نگرفت؛ البته همه امور مربوط به ازدواج و خانواده ارتباط مستقيم با دولت ندارد ولي حمايت از نهادهاي مردم نهاد و تشكل‌هاي دولتي را مي‌تواند پيگيري كند. (22 مرداد 89 سایت تابناک)

[B]مشاوره قبل از ازدواج[/B]

به گزارش شفقنا زندگی مشاوره از جمله مواردی است که این روزها به نوعی می توان گفت که مد شده است و در هر مورد و مشکلی گفته می شود به مشاور مراجعه کن؛ در مورد ازدواج هم این موضوع بلا استثنا نیست و گفته می شود قبل از ازدواج به مشاور مراجعه کنید تا با انجام مشاوره و انجام تست هایی به شناخت افراد نسبت به هم کمک شود.

البته در این زمینه باید به وجود مراکز متعدد مشاوره اشاره کرد که شاید افراد را دچار سردرگمی کرده باشد از طرفی گاهی مشاوران ارزش های فرهنگ ایرانی و اسلامی را فراموش کرده و از آنجا که تقریبا دانش روانشناسی غربی است به گفته های آنان توجه می شود.

محمدجواد آرين‌منش، نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس هم با ابراز ناخرسندي از افزايش بي‌رويه مراكز مشاوره‌ ازدواج گفت: مشاوره‌هاي ازدواج مي‌تواند موجب كاهش طلاق شود ولي افزايش بدون نظارت اين موسسات در مواردي زمينه سوء استفاده را فراهم مي‌كند لذا بايد راهكارهايي براي ارائه مجوز به بخش‌هاي غيردولتي بر اساس معيارهاي اسلامي ارائه شود.(22 مرداد 89 سایت تابناک)

از طرفی هزینه ی بالای مشاوره و تست های روانشناسی این راه را برای بسیاری از زوج هایی که در شرایط مطلوب اقتصادی نیستند بسته است که مسئولان این مساله را باید در نظر بگیرند تا این خود دلیلی برای عدم آگاهی جوانان و نهایتا انتخاب نادرست نشود.

[B]نتیجه گیری: چه باید کرد؟[/B]

به گزارش شفقنا زندگی، نهایتا باید این موضوع را مد نظر قرار داد موضوع ازدواج مساله ای تک بعدی نیست و نمی توان به راحتی در مورد آن اظهار نظر کرد اما مساله ای که مهم است و باید به ان توجه نمود این است که جوانان ما در شرایط فعلی نیاز به کمک کنند چه این کمک فرهنگی و فکری باشد و چه اقتصادی و از طرفی هم نمی توان نقش دولت را در آن نادیده گرفت چون بسیاری از کارها و مشکلات به نوعی دچار مشکلات ساختاری هستند و نقش مراکز و سزمان های دولتی و غیردولی در آن می تواند موثر باشد.

البته دانشگاه ها و مراکز فرهنگی با گسترش فضاهایی برای کسب اطلاعات بیشتر مانند برگزاری کلاس ها، کنفرانس ها می تواند در آگاهی بخشیدن به جوانان کمک کننده باشند.

در پایان باید گفت اگر بعضی از شرایط زیرساختی مانند رفع معضل بیکاری و افزایش شدید تورم در جامعه کنترل شود و از طرفی جوانان واقع بینانه و منطقی به زندگی نگاه کنند امکان ازدواج ساده در جامعه زیاد خواهد شد که در این زمینه نیاز به همکاری مردم و تمامی سازمان های دولتی وغیردولتی هستیم.

تهیه گزارش از فاطمه طاهری- شفقنا زندگی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها