أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۵۶۳۹۱
زمان انتشار: ۰۵:۰۰     ۰۹ مهر ۱۳۹۳
خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که میانه روی بهترین راه برای رسیدن به آرزوها و دست یابی به روزی حلال است، گفت: امام علی (ع) در سیره تربیتی خود در نهج البلاغه خطاب به امام حسن مجتبی(ع) می فرمایند برای رسیدن به آرزوهای دور دراز دنیوی و کسب رزق حرام کرامت انسانی خود را فدا نکن و در امور مختلف میانه روی پیشه کن.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری رسا حجت الاسلام حسین قمی، استاد حوزه و دانشگاه در برنامه تلویزیونی سمت خدا با اشاره به این که امام علی (ع) در نامه 31 نهج البلاغه از امام حسن مجتبی می خواهد که عمر خود را فدای آرزوهای دور دراز دنیوی نکند، گفت: امام علی (ع) در این زمینه می فرمایند یقین داشته باش که هیچ انسانی به تمام آرزوهای خود نرسیده و خداوند برای هر شخصی سرنوشت و اجلی معین کرده است که هیچ کس نمی تواند از آن تجاوز کند.

وی افزود: حضرت علی(ع) می فرمایند در رسیدن به آرزوهای خود میانه رو باش و در دنیا اگر از کسی طلبی یا چیزی داری با آرامش رفتار کن زیرا شتاب در این زمینه ضامن اصلاح امر نیست و هرکس هم که با آرمش در این زمینه عمل کند به این معنا نیست که از همه چیز محروم شود به همین دلیل در امور خود در دنیا میانه روش و دست از شتاب و به آب و آتش زدن بردار.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که حضرت علی(ع) در ادامه نامه می فرمایند که کرامت انسانی خود را فدای به دست آوردن امور دنیوی نکیند و بدانید خداوند شما را آزاده آفریده است، گفت: بنابراین انسان برای رسیدن به آروزها و رزق خود نباید طمع کار باشد و باید بداند که خداوند روزی انسان را از حلال تقسیم کرده و دوست ندارد انسان برای توشه دنیا خود را به ذلت بیندازد.

حجت الاسلام قمی ادامه داد: جوانان طبق رهنمودهای امام علی(ع) باید در رسیدن به آرزوهای خود چند نکته را رعایت کنند که اولین نکته این است که آرزوهای آنها اولا مطابق با واقعیت وقابل دست یابی باشد و دوم باید به این نکته توجه کنند که در رسیدن به آرزوهای خود زیاده روی نکرده و خود را برای رسیدن به به آرزوها به هز مذلتی نیندازند و کرامت انسانی خود را فدای دنیا نکنند زیرا خداوند همه انسان ها را آزاده آفریده است.

وی همچنین با بیان این که انسان باید در رسیدن به آرزوهای خود دست از طمع کاری بردارد، گفت: انسان مومن باید به این نکته واقف باشد که اگر به آرزوهای خود نرسید عزت نفسش را حفظ کند و بداند که تقسیم روزی دست خداوند است و خداوند به هرکس به هر میزان که صلاح بداند روزی می دهد زیرا بعضی از افراد اگر روزی بیشتری دریافت کنند در برابر خداوند سر به طغیان بر می دارند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که خداوند برای انسان روزی حلال مقدر کرده است، ادامه داد: انسانی که در رسیدن روزیش شتاب می کند و از حرام روزی خود را تامین می کند خداوند به همان میزان از روزی حلال او کم می کند.

حجت الاسلام قمی افزود: کسی که برایش مهم نیست روزی خود را از چه راهی تامین می کند برای خداوند هم مهم نخواهد بود که در روز قیامت از کدام دروازه او را وارد جهنم کند.

وی با اشاره به این که گاهی خداوند انسان را به وسیله فقر و گاهی انسان را به وسیله ثروت آزمایش می کند، گفت: فقر اگر ناشی از اختیار و بی برنامگی نباشد ابتلا است و انسان باید بداند چنین فقری برای او آزمایش است و خداوند صلاح دانسته که این مقدار از رزق را به او عطا کند و همچنین ثروتی که موجب طغیان انسان در برابر خداوند می شود از هر عذابی در دنیا برای انسان بدتر است.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: انسان هیچ گاه نباید برای تامین هزینه های غیر ضروری زندگی خود را به قرض بیافکند زیرا انسان اگر در حالت قرض از دنیا برود و ثروتی برای دادن دین مردم نداشته باشد بزرگترین رنج و عذاب را به خود تحمیل کرده است.

حجت الاسلام قمی یادآور شد: پیامبر اکرم(ص) در زمان حیات خود زمانی که از ایشان می خواستند بر مرده ای نماز بخواند از دین او نمی پرسیدند بلکه می پرسند آیا قرض و دینی بر عهده دارد و آیا ثروتی برای پرداخت آن دین و قرض باقی مانده و همواره به مردم توصیه می کردند که بدترین حالت برای انسان این است که با قرض و دین دیگران از دنیا برود.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها