أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۵۶۵۳۶
زمان انتشار: ۱۱:۱۰     ۰۹ مهر ۱۳۹۳
وزارت علوم می گوید از مجموع ۳ هزار و ۷۰۰ بورسیه مورد ادعا تا حالا مشخص شده که ۲ هزار و ۱۰۰ پرونده تخلفی ندارند. وزارت علوم تا اینجای کار از هزار و ۹۰۰ پرونده تخلف در این بورسیه ها خبر داده است.
پیام نو: «وزارت علوم در مقابل منتقدان دولت عقب نشینی کرده است.» این ارزیابی یکی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است؛ حجت الله درویش پور، کسی که می گوید اعلام بی عیب بودن ۲۱۰۰ بورسیه دولت قبل توسط وزارت علوم چیزی جز یک عقب نشینی در مقابل فشار تندروها نیست.

کمیته وزارت علوم برای بررسی بورسیه های غیر قانونی آمارهایی را اعلام کرده که حالا نه موافقان دولت و نه مخالفان آن، چندان قبولش ندارند. وزارت علوم می گوید از مجموع ۳ هزار و ۷۰۰ بورسیه مورد ادعا تا حالا مشخص شده که ۲ هزار و ۱۰۰ پرونده تخلفی ندارند. وزارت علوم تا اینجای کار از هزار و ۹۰۰ پرونده تخلف در این بورسیه ها خبر داده است. با این وجود حجت الله درویش پور معتقد است آمار نهایی که وزارت علوم اعلام خواهد کرد حتی از این عدد هم کمتر می شود.

هر چند سرپرست وزارت علوم گفته ۲ هزار و ۱۰۰ پرونده ای که بدون تخلف اعلام شده اند بر اساس قوانین سال های خودشان مورد بررسی قرار گرفته اند که آن قوانین هم دارای اشکال است اما عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می گوید که بر اساس قوانین همان سال ها هم چون دریافت کنندگان این بورسیه ها در آزمون ورودی شرکت نکرده اند، باز هم متخلف محسوب می شوند.

اما نکته اساسی صحبت های درویش پور چیز دیگری است؛ او می گوید «باید منتظر باشید تا وزارت علوم در آمار نهایی خود تعداد تخلفات را به مراتب کمتر از هزار و ۹۰۰ عدد اعلام کند. چون آن طور که ما متوجه شده ایم آنها نمی خواهند بیش از این با منتقدان خود در مجلس درگیر شوند و مرتب هم در مقابل فشار آنها بر سر این بحث کوتاه می آیند.»

این در حالی است که رئیس جمهوری پس از برکناری وزیر علوم گفته بود سیاست های فرجی دانا پس از او هم در وزارت علوم ادامه خواهد یافت. با این وجود درویش پور معتقد است که وزارت علوم بر سر موارد دیگری چون دانشجویان ستاره دار و استادانی که خانه نشین شده اند هم احتمالا عقب نشینی خواهد کرد.

نماینده ایذه و باغملک البته برای ادعای خود شاهد هم دارد، شاهد او که مورد تاکیدش هم هست تغییر سریع ترکیب مدیران و معاونان وزارت علوم بعد از برکناری فرجی دانا است.

درویش پور می گوید: «با فشاری که وجود دارد شاید اگر خیلی های دیگر هم جای دولت بودند قدری در مقابل مخالفان عقب نشینی می کردند. اما ما نگران این هستیم که در این عقب نشینی ها حق و حقوق مردم ضایع شود. یعنی اگر دولت قصد آرام کردن مخالفان را هم دارد نباید در این میان حق مردم به شکلی که نگران کننده است از بین برود.»

درویش پور ادامه می دهد: «به هر حال بر اساس قوانین هر سالی که این بورسیه ها بررسی شوند، باز این نکته وجود دارد که عده ای بدون داشتن سطح علمی لازم بورسیه شده اند و بعدش با همین بورسیه رفته اند و به استخدام هیات علمی دانگاه در آمده اند. در اینجا هم حق مردم ضایع شده و هم حریم علمی دانشگاه ها به خطر افتاده است.»

وی ادامه می دهد: «این استادی که مثلا با معدل ۱۲ آمده و شده مدرس دانشگاه می خواهد چه چیزی به دانشجو بیاموزد و قرار است چگونه ما را به سمت شکوفایی علمی ببرد؟ با چنین هیات علمی ما چگونه قرار است به قدرت اول علمی منطقه در سند چشم انداز توسعه تبدیل شویم؟»

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات تاکید می کند: «اگر دولت در پی عقب نشینی برای خاموش کردن مخالفانش است، عیبی ندارد. اما افرادی که با ضوابط نا صحیح وارد این بورسیه ها شده اند را باید از هیات علمی دانشگاه ها خارج کند. اصلا فردا بیایند و بگویند که همه این ۳ هزار و ۷۰۰ بورسیه بر اساس قوانین سال های خودشان اشکال نداشته اند. اما یک چیز محرز است و آن اینکه این افراد با ضوابطی غیر منطقی بورسیه گرفته اند و شایستگی حضور در هیات های علمی دانشگاه را ندارند. اگر غیر از این باشد دولت باید جوابگوی افت علمی دانشگاه ها کشور باشد.»

اما این در شرایطی است که به نظر نمی رسد که مخالفان دولت حتی به همین عدد هزار و ۹۰۰ تخلف هم راضی شوند. کمیته تشکیل شده توسط کمیسیون آموزش و تحقیقات که استیضاح کنندگان وزیر علوم و مخالفان دولت ترکیب آن را تشکیل می دهند بارها «عددی کمتر از صد» را به عنوان آمار تخلف اعلام کرده است. همزمان هم این کمیته گفته که در پی بررسی تمام بورسیه های تحصیلی از سال ۶۸ به بعد است. این یعنی انداختن توپ به زمین دولت های اصلاحات و سازندگی و شلوغ کردن بازی در راستای کمتر کردن تعداد تخلفات بورسیه های دولت احمدی نژاد. چیزی که شاید بتوان گفت تا حالا هم کارگر افتاده است.

حجت الله درویش پور در این رابطه می گوید: «مخالفان دولت با همین تعداد کمی که دارند منسجم عمل می کنند. همین هم دولت را گیر انداخته است. متاسفانه هم دولتی ها خیلی مایل نیستند از برخی هواداران خود کمک بگیرند. الان خیلی ها در مجلس می خواهند بحث تخلف بورسیه های غیر قانونی به طور شفاف رسیدگی شود و دنبال این هستند که دولت روی موضع خود بایستد، اما پشتوانه ندارند. به همین دلیل هم کسی صدای آنها را نمی شنود. با این وضعیت یقین بدانید که تعداد تخلفات بورسیه ها حتی خیلی کمتر از هزار و ۹۰۰ پرونده ای که الان به آن اشاره شده است، اعلام خواهد شد.»

این نماینده مجلس ادامه می دهد: «دولت درباره سرنوشت افراد بورسیه شده و ماندن و نماندن آنها در هیات های علمی هم هیچ موضع مضخصی نگرفته است. یک برآورد نشان می دهد که هر کدام از این بورسیه ها دست کم تا بالای ۱۰۰ میلیون تومان روی دست کشور هزینه گذاشته اند و البته اعدادی بسیار بیش از این هم وجود دارد. چه کسی قرار است جواب این هزینه ها را بدهد؟ دولت حداقل باید از کسانی که آن ضوابط غیر عادلانه را گذاشته اند برود و شکایت کند.»


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها