امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۲۵۶۶۶۵
زمان انتشار: ۱۳:۵۹     ۰۹ مهر ۱۳۹۳

بانک ورزش - سعید واعظ/  سال‌هاست که فوتبال ایران از حالت دو قطبی بودن خارج شده و دیگر مثل گذشته استقلال و پرسپولیس قدرت فوتبال ایران را تشکیل نمی‌دهند. نگاهی به تاریخ 11 دوره گذشته لیگ برتر نشان می‌دهد که پای تیمی مثل سپاهان در رقابت برای قهرمانی لیگ برتر و یا جام حذفی همیشه در میان است. این تیم اصفهانی در 11 دوره قبلی لیگ برتر 4 بار قهرمان شده که 3 سال آن پی در پی بوده است.
 
دیدارهای پرسپولیس و سپاهان از زمانی به یک بازی ویژه تبدیل شد که سپاهان خودش را به عنوان یک تیم مدعی در فوتبال ایران تبدیل کرد. قبل از این اتفاق، این بازی تا این حد حساس نبود. به عنوان مثال پرسپولیس از سال 1350 تا سال 1372 از سپاهان شکست نخورد. اما با تغییر مدیریت در باشگاه سپاهان همه چیز در لیگ برتر برای این باشگاه تغییر کرد. با این تغییر  زردپوشان اصفهانی به نوعی همیشه موی دماغ قرمز پوشان پایتخت بودند .
اما این‌بار قرار است هواداران زرد و سرخپوش در ورزشگاه فولادشهر آنهم در ایستگاه هفته یازدهم لیگ برتر بدون هیچگونه حاشیه ای و حتی "بدون غش وضعف داوری " نمایش دل انگیزی از بازیکنان دو تیم را نظاره گر شوند. قرمز پوشان تهرانی وقتی در "عسرت " و تنگدستی مواجه شدند با تغییر و "دگردیسی " که در کالبد تیم خود ایجاد کردند با استراتژی حمید درخشان توانستند طی سه مصاف، دو برد و یک تساوی کسب کنند . شاگردان درخشان اکنون با تمرینات ویژه برای خطوط دفاع و هافبک قصد دارند با سوغات شیرین نصف جهان به پایتخت برگردند، اما در آنسو طلایی پوشان با متوقف کردن صدرنشین در تبریز می خواهند همه تساوی و ناکامی های گذشته را به بوته فراموشی بسپارند و در "قامت " مدعی تراز اول قرار گیرند .
کمیته داوران فدراسیون فوتبال قضاوت این دیدار مهیج را به علیرضا فغانی سپرده ، داور چهارم مسابقات جام جهانی 2014 برزیل که در داوری‌های  دیدارهای لیگ برتر در "طرفه العینی " با کارتهای زرد و قرمز خاطیان را مورد عنایت قرار می دهد. با این تفاسیر بازیکنان خطاکار در این جدال باید بطور شش دانگ حواس خود را معطوف به حرکات وبدلکاریهای خود کنند تا مورد مواخذه علیرضا فغانی قرار  نگیرند .
مصاف‌های دو تیم سپاهان و پرسپولیس همیشه با حواشی های پرتلاطم و مخاطره آمیز همراه بوده، برای خوانندگان این مقال نوستالژی تعدادی این تراژدیها و حوادش چالش برانگیز جالب توجه است .
 
لیگ ششم ،" غوغای محمود اتیش پاره "
 
این بازی در مرحله نیمه نهایی جام حذفی در سال 86 برگزار شد. پرسپولیس در ورزشگاه آزادی با گل دقیقه 64 فرزاد آشوبی از سپاهان پیش بود اما در دقیقه 86 اعلام یک پنالتی مشکوک به سود سپاهان از سوی محسن قهرمانی شرایط را تغییر داد.
 
محمود کریمی در وقت های اضافه هت تریک کرد تا سپاهان به یک پیروزی شیرین دست پیدا کند. سپاهان البته در سال پیش از این هم پرسپولیس را با دنیزلی در فینال جام حذفی شکست داده و قهرمان شده بود و این بار هم پرسپولیس را برد.
 
دنیزلی بعد از این شکست از پرسپولیس جدا شد! وی که در آن سال با پرسپولیس بازی‌های جذابی به نمایش می‌گذاشت، نتوانست جامی برای این تیم بیاورد تا بدین ترتیب مرد ترک پرسپولیس از این تیم برود.
 
 
در پایان این بازی صحنه‌های زشتی رقم خورد و هواداران دو تیم با یکدیگر درگیر شدند.
 
هواداران پرسپولیس که باور نداشتند در چند دقیقه تیم‌شان بازی برده را با شکست عوض کند پس از سوت پایان بازی صندلی‌های ورزشگاه آزادی را شکستند.
 
لیگ هفتم
تراژدی تلخکامی
نابینا شدن سرباز احمدی
 
در لیگ هفتم، سپاهان میزبان پرسپولیس افشین قطبی بود و هر دو تیم مدعی درجه یک قهرمانی بودند. تیم اصفهانی در نهایت بازی را با دو گل برد اما اتفاق مهم روی سکوهای تماشاگران افتاد. ترقه‌ای که توسط یک هوادار پرتاب شد مستقیم به صورت سرباز احمدی خورد و او را نابینا کرد. اتفاق تلخی که هیچ‌گاه از یاد فوتبالدوستان ایرانی نمی‌رود، هرچند کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال با دیپورت کردن تیم سپاهان از مسابقات خانگی و کسر امتیاز از این تیم قصد داشت تا قصور و ناکامی هیات اجرایی مسابقات آن‌موقع را تا حد زیادی جبران کند اما همه این "دادخواهی ها " نتوانست بینایی را به سرباز وظیفه "سورشجانی " برگرداند.
 
 برتری در هفت دقیقه وقت اضافه
 سپاهان در روز آخر می‌توانست با تساوی مقابل پرسپولیس در ورزشگاه آزادی جشن قهرمانی بگیرد اما تراژدی عجیبی برای این تیم رقم خورد. نبرد برای قهرمانی لیگ هفتم به هفته آخر در ورزشگاه آزادی کشیده شده بود. فیفا 6 امتیاز از پرسپولیس کم کرده بود و این تیم برای قهرمانی چاره ای جز پیروزی نداشت اما سپاهان با یک مساوی هم قهرمان می‌شد.
محسن خلیلی با یک ضربه زیبا گل اول پرسپولیس را زد اما حاج صفی چند دقیقه بعد بازی را مساوی کرد. در نیمه دوم سعید مظفری‌زاده داور بازی 7 دقیقه وقت‌ تلف شده گرفت. اسکوربورد، ششمین دقیقه وقت‌های تلف شده را نشان می‌داد. هواداران پرسپولیس دستان‌شان روی سرشان بود و باور کرده بودند قهرمانی به سپاهان رسیده اما...
در ششمین دقیقه وقت‌های تلف شده بازی سپهر حیدری با سر توپ را وارد دروازه سپاهان کرد تا زردپوشان به جای جشن قهرمانی شاهد جشن شادی افشین قطبی سرمربی تیم پرسپولیس به همراه 100 هزار نفر پرسپولیسی باشند.
 
لیگ دهم
پیروزی ژنرال بر شهریار
پرسپولیس با هدایت علی دایی با گل تیاگو از سپاهانی که امیر قلعه‌نویی را روی نیمکت داشت، جلو افتاد اما سپاهانی‌ها 4 بار دروازه میزبان تهرانی را باز کردند تا خاطره برد جام حذفی شان را تکرار کنند. در آن دیدار هواداران پرسپولیس که تعدادشان کم بود علیه بازیکنان خود شعار بی‌غیرت سر دادند.
 
لیگ دوازدهم ،بطری های آب‌های آلوده
دیدار رفت این 2 تیم در ورزشگاه فولادشهر و داستان بطری های آلوده و بیهوشی پرسپولیسی‌ها عجیب‌ترین اتفاق نیم فصل اول بود. هر چند هیچ‌کس متوجه نشد ماجرا چه بود و چطور این بطری‌ها به بازیکنان پرسپولیس داده شد! فیلم رختکن پرسپولیس پس از پایان بازی در سایت این باشگاه منتشر شد که در آن چند تن از بازیکنان پرسپولیس مثل مهدی مهدوی‌کیا و سرپرست این تیم سعید شیرینی بیهوش روی زمین افتاده بودند.
 
لیگ سیزدهم ، غش و ضعف قهرمانی
محسن قهرمانی داور دیدار رفت تیم‌های سپاهان و پرسپولیس در لیگ سیزدهم وقتی خطای میثم حسینی در داخل محوطه جریمه روی شجاع خلیل زاده را ضربه پنالتی به نفع زردهای شهر اصفهان اعلام کرد، با واکنش تند دایی در کنفرانس مطبوعاتی روبرو شد. شهریار در نشست خبری اعلام کرد قهرمانی بخاطر پول به سمت وسوی سپاهانی ها غش و ضعف کرده است. همین صحبت ها موجب شد قهرمانی هیچگاه در سوت خود ندمد .


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها