أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۵۶۷۲۲
زمان انتشار: ۱۸:۴۰     ۰۹ مهر ۱۳۹۳

پرسپولیس درخشان رسید به بازی سخت‌تر. عصر جمعه فولادشهر میزبان یک مسابقه بزرگ و خاص در فوتبال ایران است. ال‌کلاسیکویی در قواره‌های فوتبال ایران که از 9 سال پیش تا امروز داغ داغ شده و پر از حاشیه و جذابیت است. پرسپولیس با کادر جدید و تغییراتی که آرامشی نسبی برای آنها به همراه داشت به اصفهان خواهد رفت تا بعد از کسب 7 امتیاز در سه بازی و رسیدن به یک سوم بالایی جدول همچنان در مسیر صعود گام بردارد اما سوال بزرگ اینجا است که این مهم شدنی است؟

سپاهان تیم پر مهره تری است

آنهایی که سپاهان این فصل را زیر نظر دارند قاطعانه می‌گویند؛ «سپاهان تیم پرمهره‌تری است» اما خودمان می‌دانیم که این تیم پرمهره و پرامکانات در 7 هفته اخیر فقط یک برد داشته است. حتی اگر تغییراتی در سپاهان بی‌سر و صدا انجام شده باشد و جابه‌جایی مربیان روی نیمکت این تیم یک صدم آنچه درخصوص رفتن دایی و آمدن درخشان رخ داد جنجال نکرده باشد اما زردها هم مثل سرخ‌ها جزو معدود تیم‌هایی بوده‌اند که در نیمه نیم فصل اول دست به خانه‌تکانی در ترکیب فنی خود زده‌اند. با این حساب اگر هنوز ثبات و آرامش در پرسپولیس به اندازه لازم برای موفقیت‌های بزرگتر ایجاد نشده باشد، در سپاهان فرکی نیز همین شرایط برقرار است. در سپاهان هم حاشیه، مشکل فنی و استرس به اندازه کافی وجود دارد اما از آنجایی که رسانه‌ها به اندازه پرسپولیس روی این تیم زوم نکرده‌اند، این نکته‌ها بولد نشده و بالطبع سپاهان از بولد نشدن آنها متضرر نمی‌شود. با این وجود قاطعانه می‌توان گفت سپاهان تیمی نیست که پرسپولیس قبل از رویارویی با این تیم هراس به دل راه دهد و این سپاهان با مربی اخلاق‌گرا و البته فنی‌اش را شکست‌ناپذیر بداند.

آمار به سود سپاهان است

بحث شکست‌ناپذیری که می‌شود همه می‌روند دنبال آمار. آماری که به شکلی عجیب به سود سپاهان است و اگر مبنای پیشگویی‌ها همین آمار باشد بردن در اصفهان سخت خواهد بود. اگر بازه زمانی 13 سال گذشته و فصول سپری شده از لیگ برتر را یک بار دیگر مرور کنیم موضوع شکست‌ناپذیری سپاهانی‌ها در اصفهان برای پرسپولیسی‌ها به شدت توی ذوق می‌زند. البته نه اینکه پرسپولیس در اصفهان برنده نبوده، اتفاقا سرخ‌ها یک بار برده‌اند اما همان یک بار هم «ماجرا» داشته و در شرایط طبیعی و عادی به دست نیامده است. برای واگویه آن ماجرا باید درست به 10 سال قبل برگردیم. روزی که پرسپولیس با دو گل افشین پیروانی و پژمان جمشیدی مقابل تک گل محمود کریمی پیروز شد اما علی خسروی داور آن مسابقه ندید که کاپیتان پرسپولیس با دست گل زده و تنها برد پرسپولیس مقابل سپاهان در اصفهان و در لیگ برتر را با یک ماجرای ویژه ثبت کرده است.

«داستان» باخت های پرسپولیس

اما بحث ماجرا که وسط بیاید باخت‌های پرسپولیس در اصفهان بیشتر به چشم خواهد آمد و مزه گس آن کام هر هوادار پرسپولیسی را تلخ می‌کند. در واقع می‌توان روی این نکته انگشت گذاشت که بیشتر باخت‌های پرسپولیس در اصفهان «داستان» داشته و بعضا در شرایط طبیعی و فوتبالی به دست نیامده است. اتفاقا این مساله درست بعد از حساس شدن عجیب این مسابقه و نامگذاری‌اش به عنوان «ال‌کلاسیکوی ایرانی» رخ داد و قبل از آن و در باخت‌ها و مساوی‌های پرسپولیس نمی‌توان ردپای آب‌های جادویی و اتفاقات غیرمنتظره را پیدا کرد. از سال 84 و بعد از آن فینال عجیب و غریب جام حذفی که با داستان‌های عمادرضا و پنالتی گرفته نشده روی احسان خرسندی در دقیقه 119 حرف و حدیث درست کرد هر بار که پرسپولیس در اصفهان بازی می‌کند، می‌شود منتظر اتفاقات عجیب و غریب بود.
گل به خودی نصرتی و اشتباه رودباریان در بازی لیگ هفتم، برف و اخراج سال 88، آب‌های جادویی و گیج و منگ شدن سه هافبک میانی پرسپولیس (نقی‌زاده، مهدوی‌کیا و نوری) و دروازه‌بان این تیم (نیلسون) و البته پنالتی و اخراج اشتباه دقیقه 2 و داستان درآوردن بازی از سوی قهرمانی در همین فصل گذشته فقط بخشی از این ماجراها هستند که پرسپولیس در مصاف با سپاهانی‌ها از آنها متضرر شده است. ماجراهایی که در حاشیه خود نابینا شدن سرباز احمدی تنها یکی از اتفاقاتی است که در خاطرمان مانده و این بازی بزرگ را بیشتر از حد معمول حساس و ویژه کرده است.

یک ماجرای ویژه برای برنده بازی

فقط با مروری کوتاه بر آنچه در بازی‌های قبلی دو تیم طی 8-7 سال گذشته و در اصفهان رخ داده می‌توان به این نکته رسید که برنده این مسابقه حتما باید از یک ماجرای ویژه بهره ببرد. حال اینکه رقم زننده ماجرا چه کسی خواهد بود، چیزی نمی‌دانیم. یک روز داور، یک روز آب و هوا، یک روز زمین و روز بعد آب‌های کنار زمین می‌توانند رقم‌زننده داستانی باشند که سرنوشت یک مسابقه بزرگ را تعیین می‌کند. در واقع از آنجایی که تنها برد پرسپولیس مقابل سپاهان در لیگ برتر با یکی از همین داستان‌ها رقم خورده سخت است تصور کنیم امسال هم برد احتمالی در شرایطی طبیعی به دست بیاید. با این حساب اگر تیم فعلی پرسپولیس و کادر فنی‌اش موفق به شکست سپاهان با فوتبال و برتری فنی شوند کار بزرگی انجام داده‌اند که قابل تحسین است. به عبارتی اگر برد پرسپولیس مقابل سپاهان با هر کیفیتی در شکل فوتبال حاصل شود و ماجرایی نداشته باشد تکان عظیمی به مجموعه تحت اختیار درخشان خواهد داد که در آستانه تعطیلات لیگ شرایط را برای بازسازی تیم به دست کادر فنی مهیا می‌کند. حال اگر این برد با برتری فنی و پیشرفت تاکتیکی نسبت به هفته قبل و قبل‌ترش توأم باشد نور علی نور است و می‌توان نسبت به آینده درخشان و پرسپولیس امیدوار بود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها