کد خبر: ۲۵۹۷۹۶
زمان انتشار: ۱۴:۰۸     ۱۹ مهر ۱۳۹۳
این بازیگر افزود: در سینما سرگرمی لازم است اما نه اینکه سیرک شود؛ یادمان رفته بجای تجارت باید کار فرهنگی کرد؛ فیلمسازان به شدت ازمخاطب عقب‌اند؛ نمی‌دانم چطور بازیگر همزمان در چند کار بازی می‌کند؛ پس جای فکر کجاست؟
به گزارش سرویس نقد رسانه پایگاه 598 به نقل از خبرنگار «نسیم»، سید شهاب حسینی که در برنامه "هفت" حضور یافته بود در گفتگویی با محمود گبرلو، درباره حواشی چندماه پیش مبنی بر بیماری اش عنوان کرد: خیلی بهترم به هرحال فشارهای کاری و زندگی را که جدی می‌گیریم انگار باید اتفافی بیفتد که دوباره ما را سرجا بیاورد. اتفاقی افتاد برایم اما حالم خوب است.

* بعد از 16 سال بازیگری، دیگر هیجانی نداشتم

این بازیگر ادامه داد: جذابیت ویژه ای برخوردارند کسانی که هردو طیف بازیگری و کارگردانی را تجربه می‌کنند. بعد از 16 سال از فعالیتم و از بین رفتن هیجانات کاری و حواشی آن دنبال چیزهای دیگری هستم که مرا مشغول می‌کند و کارگردانی مرا به چالش جدید می‌کشاند. کارگردانی هم در تکمیل بازیگری است.

حسینی همچنین گفت: از بچگی تخیل داستانی یکی از سرگرمی‌هایم بود. برای من دیدن یک فیلم، سرگرمی صرف نبود و تا مدتها به فیلم فکر می‌کردم. جدا از جذابیتهای ظاهری کارم، حقیقت هولناکی زیر آن خوابیده چون با روح و فکر آدم سر و کار دارد. سینما باید راجع به مسائل مختلف پیشنهاد بدهد.

* نگاهم به فیلمنامه مثل خود مخاطب است

وی تأکید داشت: فیلمنامه را همیشه مثل مخاطب می‌خوانم و اگر برایم جذاب و گیرا بود به سمتش می‌روم تا لذتش را انتقال بدهم. بازیگری نمایش جسمیت نقش نیست و نمایش روح و اندیشه نقش است. مثلا وقتی "حوض نقاشی" را کار کردم به موسسه عمل رفتم تا فضا را درک کنم. برای بازیگری هم باید دغدغه داشت.

وی به نقش تئاتر اشاره کرد و گفت: تئاتر یکی از برنامه های مداوم برای بازیگر باید باشد ولی آن جنس کار قابل ارائه در سینما نیست. جنس اندیشه نقش، تعیین کننده است که بازیگر چگونه رفتار کند.

* روزمرگی برای من در بازیگری مثل مرگ است

شهاب حسینی همچنین عنوان کرد: در یک دوره ای گفتم بدم نمی آید استراحت بکنم اما منظورم این نبود که بازیگری را کنار بگذارم. خواستم از روزمرگی بازیگری کنار بکشم. روزمرگی در بازیگری برایم من لحظه مرگ است. درجا زدن اذیتم می‌کند.

وی با اشاره به نقش تعامل برای از بین بردن مشکلات سینما، افزود: گفت و شنود در سینما بسیار روش درستی است ولی یادمان نررود که در سینما کارمان بیش از تجارت، فرهنگی است. من الان متأسفانه در این عرصه انگار انگیزه های مالی را بزرگتر از محتوای فیلمها حس می‌کنم؛ این خطر هست که مثل هر تجارت دیگری به تولید انبوه اما به کیفیت نازلتر فیلمها بیانجامد.

* سینماگر ما به شدت از مخاطب عقب است

وی در این رابطه توضیح داد: من تصور میکنم این به اجبار دارد اتفاق می افتد. من به کسی جسارت نمی‌کنم اما سینماگران امروز ما به شدت از مخاطب عقب افتاده اند. مخاطب بسیار از سینماگر ما پیشی گرفته و دلیل ان انبوه اطلاعاتی است که مخاطب در اختیار دارد.

حسینی بیان داشت: متأسفم که این را شاهدم که مثلا روند کلی استاندارد سینما ما با سرعت سینمای جهان مورد مطالعه دوستان سینماگر قرار نمی‌گیرد. یک پیله ای به دور خودمان تنیده ایم و در این می‌خواهیم پیشنهاد بدهیم و طرح موضوع کنیم.

* چطور یک بازیگر همزمان در سه فیلم بازی می‌کند!؟

به گفته این بازیگر مطرح سینما؛ معنی مخاطب عام را نفهمیده ایم. مخاطب عام الزاما به معنی کم سواد و ناآگاه نیست؛ عام به معنی مخاطبی است که کارش ربطی به سینما ندارد اما در کارش ممکن است سوپراستار هم باشد. مخاطب نمونه های موفقتر و جذابتر از کارهای ما را می‌بیند. در هر ژانری که نگاه کنید در سینمای دنیا آثار فاخری را می‌بیند که با مخاطب درگیر است اما در سینمای ما اغلب مواقع مخاطب اقناء نشده و با یک روح سبک از سالن بیرون نمی آید.

وی با انتقاد از پرکاری‌ها در سینما، عنوان کرد: من ماندم چطور می‌شود بازیگر همزمان در سه کار بازی کند؟ تهیه کننده چند کار را تهیه می‌کند و فیلمنامه نویس همچنین...؟ پس نقش تفکر و تأمل چه می‌شود؟ با این شرایط از مخاطب عقب می افتیم. وقتی این آثار این طور زیاد میشود کیفیت از بین میرود.

وی تأکید داشت: باید مسأله جامعه را درک کنیم و بدانیم که کار ما خدماتی است من هم باید کارم را درست انجام بدهم. انرژی و بیت المال صرف می‌شود پس باید اثر خوب تولید شود.

* فقط دنبال بازگشت سرمایه باشیم تفکر از بین میرود

وی به گیشه محوری در سینما نیز اشاره داشت و توضیح داد: وقتی از اول دنبال برگشت سرمایه ایم، تفکر در سینما از بین میرود. باید به فکر سرمایه بود ولی متوجه باشیم که اثر ماندگار همیشه میتواند سرمایه اش را برگرداند.

الان دیگر بحث سریالهای آمکریکا نیست بحث سریالهای ترکیه و امثال آن است که بر خانواده ما تأثیرگذار است. با این همه سابقه تمدنی و فرهنگی فیلمنامه نویس ما نگوید کمبود سوژه داریم.

این بازیگر تأکید داشت: احترام مخاطب در سینما حفظ نمی‌شود. مردم اگر احساس کنند در رستورانی کیفیت غذا بد است در آن تخته می‌شود اما در سینما مدام به ما احترام می‌گذارند اما... همه چیز در سینما مثل نقش فروشی و ... هم محتمل است اما باید فکر کرد چه کار می‌شود برای آن کرد.

* محمدهادی کریمی گل سر سبد فیلمنامه هایش را به من داد

شهاب حسینی درباره اولین تجربه کاگردانی اش، "ساکن طبقه وسط" نیز گفت: محمدهادی کریمی گل سرسبد فیلمنامه هایش را به من داد. 10 سال تفکر موافقی پیدا نکردیم که ببیند این فیلمنامه "ساکن طبقه وسط" چیست؟ شاید دنبال چیزهای دیگری مثل همان مثلث و غیره هستند.

وی با انتقاد از اینکه برخی دنبال کپی برداری مثلا از فیلمهای اصغر فرهادی هستند، ادامه داد: فیلم سرگرم کننده و گیشه اشکالی ندارد اما به شرطی که پردیس پنج سالنه ما 5 خوراک مختلف به بیننده بدهد. سینما کارش سرگرمی نیست چون سیرک نیست. سرگرمی راهی است برای زدن حرفهای همه پسند و همه فهم و همان خوراک فکری لازم.

* بگذارید در سینما انتقاد هم بشود

این بازیگر بیان کرد: باید دید چرا پیشکسوتان ما کشتی هایشان کم کم به گل نشسته و چرا اینقدر به فکر منابع دیگری هستیم ولی به فکر سرمایه های فرهنگی نیستیم. چرا یادمان رفته که هویت سینما از سینماگر می آید. خیلی ها هم هستند که پشت در سینما گیر کرده اند و نمی‌توانند وارد شوند. بگذارید انتقاد هم بشود و مردم ببیند و خودشان پردازش کنند تا فضای تعامل بوجود بیاید.

وی درباره تعدد نقشهایش در فیلم "ساکن طبقه وسط" گفت: از روی خودخواهی نبود که این همه نقش را بازی کردم. دنبال پز کاری در مقام کارگردانی نبودم. عشق من به این فیلمنامه باعث شد که به سمت ساختش بروم. شاید می‌خواستم بین بازیگر و کارگردانی وحدت نظر ایجاد کنم بازیگری و کارگردانیش را هم برعهده گرفتم. اگر می‌خواستم سال گذشته آن را به جشنواره فجر بدهم یک رونمایی غکم انگیزی از آن می‌شد چون اصلا آماده نبود.

* همیشه دنبال شأن و منزلت مردم هستم

حسینی اعلام کرد؛ همیشه دنبال اینم که در شأن و منزلت مردم کار کنم؛ هیچوقت یک بازیگر صرف نبودم و همیشه مسئولیت کارم را عهده گرفته ام. بطور مثال برای اصغر فرهادی احترام زیادی قائلم و کمتر کسی است که برای بازیگرش پیش تولید داشته باشد. از مرحله فنی کارش پیش تولید کار بازیگرش را جدی می‌گیرد. برای نقش بازیگرانش بسیار اتود می‌زند تا به یک وحدتی برسد. برعکس برخی فیلمسازان که بازیگران تازه روز اول کار همدیگر را می‌بینند و میخواهند حس را هم منتقل کنند.

وی در پایان به اکران فیلم سینمایی "ساکن طبقه وسط" از چهارشنبه این هفته در سینماها خبر داد.

*گفتگو با همسر شهاب حسینی...

گفتنی است در بخشی از برنامه "هفت" پریچهر حسینی، همسر شهاب حسینی نیز در گفتگوی تلفنی گفت: هم من و هم بچه هایم به وجود ایشان افتخار میکنیم. ما هم بعنوان بیننده از کارهایش لذت میبریم. همه کارهایش را هم دوست دارم. چه بازی هایش و چه فیلمی که کارگردانی کرده است. برای ما باعث افتخار است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها