أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۶۰۲۹۵
زمان انتشار: ۲۲:۴۱     ۲۰ مهر ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 به نقل از دنیای اقتصاد ؛
سيد‌حامد قنادپور
كارشناس بانكداري الكترونيكي
برنامه تلويزيوني مناظره از شبكه اول سيما روز جمعه ١٨ مهر ٩٣ به بررسي موضوع كارمزد پايانه‌هاي فروش اختصاص داشت.
شايد براي هر فعال حوزه انفورماتيك بانكي، دردناك بود كه مشاهده كند حقي كه در دنيا براي همگان پذيرفته شده است، به چالش كشيده شود و شبكه بانكي (كه البته متاسفانه امروزه مرغ عزا و عروسي هر ناكامي در كشور شمرده مي‌شود) به مسلخ اطلاع‌رساني نامناسب برده شود.
هرچند دو نفر مدافع، در اين برنامه به خوبي تمامي تلاش خود را براي دفاع از موضوع به كار گرفته و مطالب مناسبي را نيز بيان كردند، متاسفانه شبكه بانكي در مقابل افكار عمومي شكست خورده و نظرات بينندگان كه تنها با بخشي از موضوع آشنا هستند برخلاف نظر بحق شبكه بانكي بود.
ريشه‌يابي اين موضوع، فارغ از نتيجه مناظره، مي‌تواند تجربه‌اي براي حفظ منافع شبكه بانكي در مسائل آينده (يا حتي تدوين سناريويي مناسب براي اجراي درست همين موضوع كارمزد) باشد.
حركت‌هاي غيرهماهنگ هريك از فعالان و ذي‌نفعان اين حوزه، عدم اطلاع‌رساني مناسب نهادهاي حاكميتي و آشنا نكردن افكار عمومي با خدمات شبكه بانكي، خصوصا در حوزه بانكداري و پرداخت الكترونيكي، همه و همه دليلي بر فشار افكار عمومي بر اجراي طرحي درست است.

  بد نيست خود را به جاي عامه مردم قرار دهيم
هر روز از همه رسانه‌هاي عمومي، بانك‌ها متهم به انواع و اقسام مسائل مي‌شوند، هيچ نهادي نيز به دفاع از بانك‌ها نمي‌پردازد و مهم‌ترين سياست‌گذار نيز كه بانك مركزي باشد، عموما (از ديرباز) خود در جايگاه مدعي‌العموم به متهم كردن بانك‌ها و انواع تهديدها مي‌پردازد.
پس مردم بر اساس اطلاعات دريافتي از رسانه‌هاي عمومي و انواع هجمه‌ها، حق دارند در مقابل اين تصميم صحيح بانك مركزي جبهه‌گيري كنند، خصوصا كه از دو سال پيش و شكل‌گيري شاپرك نيز فرهنگ‌سازي مناسبي نداشته‌ايم.
متاسفانه نهاد حاكميتي در حوزه بانكداري الكترونيكي نيز به جاي فرهنگ‌سازي و سياست‌گذاري، عمدتا وارد مسائل اجرايي شده و خود را محصور به مسائل فني (اجراي پروژه‌هاي متعدد فني) کرده است و بديهي است ورود به فاز اجرا و تصديگري، فرصت نگاه كلان‌تر را سلب خواهد كرد.
شبكه بانكي كشور، جامعه‌اي بزرگ و با قدمت است كه خدمات بزرگي را در راه توسعه ايران اسلامي ارائه کرده است، فعالان اين حوزه در بانك‌ها، بانك مركزي و شركت‌هاي فعال اين اكوسيستم، بزرگاني هستند با پتانسيل‌هاي فراوان كه اگر در كنار هم جمع شوند، با هم‌افزايي مي‌توانند هر ناممكني را ممكن كنند.
لذا ضروري است كه با نگاهي صنفي، بانك‌ها و ساير اعضاي شبكه قدرتمند بانكي، به فكر تشكل‌ها يا نهادهايي براي دفاع از حقوق صنفي خود باشند و براي تحقق برنامه‌هاي ارزشمند و مفيد خود به فرهنگ‌سازي و اطلاع‌رساني نيز بپردازند و اميد است كه بانك مركزي نيز از ابزارهاي خود براي بسترسازي مناسب و فرهنگ‌سازي از اين اقدام بانك‌ها حمايت کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها