يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۶۰۸۵۷
زمان انتشار: ۱۱:۴۹     ۲۳ مهر ۱۳۹۳
ملزومات و چالش های دانشگاه فرهنگیان؛
این در صورتی است که دانشگاهی که معلمان آینده را پرورش می دهد باید از دانشگاه های دیگر به لحاظ امکانات در سطح بالاتری قرار گیرد تا فارغ التحصیلان آن، جوابگوی یک نسل جلوتر خود باشند/ استعداد یابی و یا استعداد کشی دانش آموزان هر دو به دست معلم صورت می‌گیرد و این آنها هستند که پزشکان ، مهندسان، هنرمندان و روحانیت متعهد را تربیت می کنند.

به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه 598؛ پرونده کنکور سال93 هم بسته شد. تب تاب انتخاب رشته واعلام نتایج نهایی چند وقتی است خوابیده و دانشگاه ها پذیرای دانشجوهای جدید خود هستند . امسال نیز دانشگاه های مختلفی در رشته های متنوع دانشجو پذیرفته اند یکی از مهم ترین این دانشگاه ها دانشگاه فرهنگیان است. این روزها که شمار جوان های تحصیل کرده بیکار روز به روز درحال افزایش است دانشگاه فرهنگیان به دلیل تضمین شغل و جایگاه اجتماعی مناسب، متقاضیان بیشتری پیدا کرده. دانشگاهی که دارای شرایط خاص و امتحان ورودی یا همان مصاحبه معمول شغل های دولتی است.

در نگاه اول وجود دانشگاه تخصصی فرهنگیان برای تربیت دبیران و معلمان کارامد برای سیستم آموزش کشور بسیار حائز اهمیت و کاری قابل تحسین است.

اما نکته ای قابل توجه در این زمینه وجود دارد با کمی تامل در نحوه پذیرش و امکانات این دانشگاه ها در می یابیم که این پروسه چندان هم بی ایراد نیست و چند سوال در باره آن مطرح میشود که قابل تامل است:

دسته اول مربوط به نحوه پذیرش دانشجو در این دانشگاه هاست:

1. آیا مصاحبه برای پذیرش افراد مستعد و علاقه مند به رشته های این دانشگاه کافیست؟ یک مصاحبه چند ساعته تا چه حد در شناسایی افراد موثر است؟

2. نحوه مصاحبه صحیح چگونه است؟ آیا از افراد متخصص برای شخصیت شناسی و رفتار شناسی افراد استفاده می شود؟

3. آیا صرف سوال های دینی و سیاسی برای انتخاب افراد کافیست؟ آیا مصاحبه و اطلاعات مذهبی ضمانتی برای معتقد بودن است؟

آنچه که از ظواهر امر پیداست. به نظر می رسد مصاحبه ها عملا کارایی خاصی ندارند و سوال هایی که در این مصاحبه مطرح می شوند یا سیاسی هستند یا دینی و گه‌گاهی هم سوال های به اصطلاح روانشناسی که بی مربوط به حوضه ی معلمی است.

در صورتی که انتظار می رود، برای انتخاب معلمان متعهد و مستعد نحوه پذیرش کمی با دقت بیشتر و سخت گیرانه تر باشد و در طول دوران آموزش نیز با ابزار های گوناگون کنترل و آزموده شوند تا واقعا صلاحیت آنها برای تصدی پذیرش مسئولیت تعلیم و تربیت فرزندانمان احراز شود.

شرایط قابل قبول این دانشگاه در هنگام تحصیل (داشتن حقوق در زمان دانشجویی) و بعد از آن تضمین آینده شغلی افراد زیادی را وا می دارد که به این دانشگاه ها رو آورند در صورتی که ممکن است هیچ علاقه ای به این حرفه نداشته و فقط صرف شرایط اجتماعی و اقتصادی خود مجبور به شرکت در این مصاحبه شده اند. با کمال تعجب دیده شده که غالبا این افراد بی علاقه در مصاحبه ها نیز قبول می شوند.

یک معلم بی علاقه و یا فاقد صلاحیت یعنی یک فاجعه در نظام آموزشی کشور و حداقل هر کدام از ما در طول سال های تحصیل یکبار چنین معلمانی را تجربه کرده ایم و ضربات آنها به روند تربیت اجتماعی-فردی دانش آموزان را از نزدیک دیده ایم.

دانشگاه فرهنگیان معلمان نسل آینده ما را پرورش می دهند. استعداد یابی و یا استعداد کشی دانش آموزان هردو به دست معلم صورت میگیرد و این آنها هستند که پزشکان ، مهندسان، هنرمندان و روحانیت متعهد را تربیت می کنند. اگر معلمی خود اهل تحقیق و پژوهش بود، اگر خود متوجه بود که در چه نقطه ای از تاریخ قرار گرفته و چه رسالت سنگینی دارد، اگر دلبسته دین و معارف دینی بود، آن وقت دانش آموزانی در تراز انقلاب اسلامی تربیت میکند والا معلوم نیست چه برسر آینده کشور می آید.

دسته دوم سوال هایی که از آموزش عالی و آموزش و پرورش باید پرسید آن است که:

1. امکانات دانشگاه فرهنگیان در مقایسه با دانشگاهای دیگر چگونه است؟

2. دانشجوهای این دانشگاه تا چه حد به روز هستند؟

3. امکانات رفاهی این دانشگاه ها در چه سطحی است؟

4. آیا تعویض نام دانشگاه از تربیت معلم به دانشگاه فرهنگیان برای بازگشایی دوباره آن کافیست؟

محیط ساختمانی دانشگاه فرهنگیان امروز تقریبا همان ساختمان قدیمی تربیت معلم های گذشته است با کمی تغییر ظاهری؛ درنتیجه امکانات پیشرفته و به روزی در اغلب مرکز ها مشاهده نمی شوند. این در صورتی است که دانشگاهی که معلمان آینده را پرورش می دهد باید از دانشگاه های دیگر به لحاظ امکانات در سطح بالاتری قرار گیرد تا فارغ التحصیلان آن، جوابگوی یک نسل جلوتر خود باشند.

به امید آن روزی که مسئولان ما به واقع این معنا را درک کنند که معلمی شغل انبیاست و جز پیروان راستین انبیا نمی توانند از عهده آن برآیند.

*ریحانه عسگری
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
ارسال نظرات
رضا
UNITED KINGDOM
۲۰:۴۸ - ۲۳ مهر ۱۳۹۳
۰
۲
خانم عسگری نگران اوضاع نباش انشالله درست میشه .
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۶:۲۶ - ۲۴ مهر ۱۳۹۳
۰
۱
سلام
بنده فرهنگی هستم در تهران واقعا به خاطر گزینش و در دوران دانشجویی خیلی ها مومن میشوند به خاطر استخدام شدن وبعد از استخدام برخی ها نه تنها نماز وحتی روزه نمیگیرند بلکه مخالف نظام ورهبری میشوند علنا ولی نه همشون چون افراد مومن هم در فرهنگی ها کم نیستند.
یعنی مطلب 598فقط گوشه ای از مشکلات دانشگاه فرهنگیان است به دا آموزش وپرورش برسید.
پاسخ
امین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۶ - ۲۴ مهر ۱۳۹۳
۰
۲
باسلام مطلب کاملاَ درستی است اما ابعاد دیگری نیز دارد بررسی صلاحیت دانشجویان در دوقسمت صورت می گیرد اول گزینش آموزش وپرورش که شامل تحقیقات وبررسی های محلی می شود مصاحبه گزینشی ودوم مصاحبه تخصصی در مصاحبه گزینش سوالاتی برای احراز صلاحیت اعتقادی سیاسی واجتماعی مطرح میشود ودر مصاحبه تخصصی سوالات مرتبط با توانایی های فردی ومهارت های معلمی ایرادی که دراینجا است بکار گیری مصاحبه گرانی در این مصاحبه است که مهارت های لازم را در این امر ندارند صرف استاد دانشگاه بودن یاروان شناس بودن و... اکتفا نمی کند که آینده افراد رارقم زد ونیاز به طی دورهای لازم دوری از حب وبقض های شخصی عدم توصیه پذیری و... که باید در طول سال صورت پذیرد که متاسفانه پردیس های برگزار کننده مصاحبه دراستان ها این مساله رادرنظر نگرفته ولطمات جبران ناپذیری به نظام اموزش وپرورش می زنند به طور مثال امسال در استان سمنان چندین نفر از داوطلبان دانشگاه فرهنگیان بامعدل های بالای 19/5 در مصاحبه تخصصی رد شدند در صورتی که در بررسی های گزینش ومصاحبه آن بالاترین نمره ها را آورده اند ونظام آموزش پرورش را ازداشتن معلمانی با سواد متدین وعلاقه مند محروم کردند که جا دارد وزارت آموزش وپرورش فکری اساسی در رابطه با این مسائل نماید
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها