أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۲۶۱۴۸۳
زمان انتشار: ۰۰:۵۱     ۲۶ مهر ۱۳۹۳
«آمار سخنگوی دولت درباره نرخ بیکاری با اظهارات وزیر کار مبنی بر افزایش شمار بیکاران در همین زمینه متناقض است.»
به گزارش پایگاه 598 به نقل از کیهان؛ «آمار سخنگوی دولت درباره نرخ بیکاری با اظهارات وزیر کار مبنی بر افزایش شمار بیکاران در همین زمینه متناقض است.»

خبرگزاری ایلنا با انتشار این ارزیابی از قول محمود جامساز (استاد دانشگاه و تحلیلگر اقتصادی) نوشت: «چند وقت پیش شنیدم که وزیر کار راجع به بیکاری بسیار نگران بود و می‌گفت تا چند سال آینده با جمعیت هشت میلیونی بیکاران مواجه می‌شویم و این گفته او با آمار جدید آقای نوبخت از نرخ بیکاری در تناقض است.»

جامساز با اشاره به آمار آقای نوبخت از تک رقمی شدن نرخ بیکاری در تابستان امسال و کاهش آن به 9/5 درصد به ایلنا گفت: البته صحت و سقم این آمارها در آینده مشخص خواهد شد، اما وقتی می‌گویند رشد اقتصادی در سه ماهه اول امسال 4/6 درصد افزایش پیدا کرده است طبعا باید کاهش نرخ بیکاری را هم نشان دهند. پرسش اینجاست که آیا ما واقعا 4/6 درصد رشد اقتصادی مثبت داشته‌ایم؟ موضوعی که بین مجلس، دولت و کارشناسان اقتصادی محل مناقشه است.

ما واقعا نمی‌دانیم آمار آقای نوبخت از نرخ بیکاری در تابستان امسال بر چه اساسی محاسبه شده است و شاغلان این آمار شامل افرادی هم می‌شوند که یک ساعت در هفته کار می‌کنند یا خیر. برخی کارشناسان نرخ بیکاری را 20 درصد تخمین می‌زنند.

در همین حال وبسایت الف برخورد دوگانه را زیبنده دولت ندانست و نوشت: 25 فروردین 1392، آقای دکتر مسعود نیلی که آن روز مسئولیت دولتی نداشتند، با حضور در برنامه تلویزیونی پایش، ضمن مقایسه تعداد شاغلان در گزارش‌های نیروی کار طی سرشماری‌های سال‌های 85 و 90 نتیجه گرفتند در طول 5 سال از عملکرد دولت سابق، حدود 71 هزار شغل ایجاد شده یعنی سالی حدود 14200 شغل. این آمار که با ادعاهای اشتغالزایی دولت سابق به شدت در تناقض بود، در رسانه‌های مخالف دولت قبل با استقبال شدیدی روبه‌رو شد و برخی با هیجان تیتر زدند که «دروغگویی دولت در ایجاد اشتغال اثبات شد.»

این ماجرا گذشت تا اینکه پنج‌شنبه گذشته مرکز آمار ایران نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در تابستان 93 را منتشر کرد که نشان می‌داد تعداد شاغلان کشور نسبت به تابستان 92 حدود 670 هزار نفر کمتر شده است. واکنش دولتمردان فعلی به این محاسبه، متاسفانه کاملا شبیه واکنش مسئولان دولت سابق است؛ تخطئه محاسبه انجام شده و ارائه شواهدی درباره ایجاد شغل‌های جدید بر اساس آمارهای بیمه‌شدگان! این برخورد دوگانه؛ زیبنده دولت تدبیر و امید نیست.

در پایان این مطلب آمده است: به جای هو کردن محاسبه انجام شده و خطا خواندن محاسبه‌ای که خودتان در فروردین 92 علمی و مستدل می‌دانستید، بهتر نیست صادقانه و خیرخواهانه بررسی کنید که چرا از تابستان 92 تا تابستان 93 تعداد شاغلان این قدر کم شده است؟ شاید واقعا مشکلی وجود داشته باشد که بتوان در آرامش و با همفکری و تدبیر، آن را برطرف کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها