أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۲۶۲۰۷۲
زمان انتشار: ۱۲:۴۰     ۲۷ مهر ۱۳۹۳
عربستان این روزها شاهد گسترش موج خشونت و افراط گرایی است و روند پیوستن به گروه‌های تروریستی تکفیری، به دانشجویان بورسیه سعودی در دانشگاه های غربی رسیده است، تا ادعای مقامات سعودی مبنی بر باثبات بودن این کشور زیر سئوال برود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم ، هفته گذشته، هفته پرتنشی در عربستان بود، جایی که چند مورد حمله مسلحانه رخ داد که مهمترین آنها حمله به اتباع آمریکایی در پمپ بنزینی در شرق ریاض پایتخت عربستان بود که به کشته شدن یک آمریکایی و زخمی شدن یک نفر دیگر منجر شد.

حادثه تیراندازی به اتباع آمریکایی در شرق ریاض با ابهاماتی روبرو بود و وزارت کشور سعودی در تلاش برای عادی نشان دادن این حادثه ادعا کرد قاتل از شرکتی اخراج شده بود که به همراه مقتول در آنجا کار می کرد.

یک منبع امنیتی سعودی به عکاظ گفته بود حادثه کشته شدن شهروند آمریکایی، اقدام تروریستی نیست و تحقیقات انگیزه های قاتل را که در حال حاضر در یکی از بیمارستان های ریاض تحت درمان است، افشا خواهد کرد.

این منبع مدعی شده بود عامل قتل قبلا با آمریکایی مقتول در همان شرکتی کار می کرد که وی فعالیت می کرد و اختلافاتی میان آن دور بروز کرد و قاتل چندین بار به مقتول حمله کرده بود.

تاکید این منبع بر اینکه باید منتظر ماند تا نتایج تحقیقات و انگیزه های قاتل مشخص شود، نشان می دهد این حادثه فراتر از یک حادثه جنایی است.

اما سخنگوی وزارت کشور عربستان گفته است قاتل سعودی الاصل و متولد آمریکا بوده و 25 سال دارد که نامش عبدالعزیز بن فهد الرشید است و قبلا با شرکت ونیل همپیمان وزارت گارد ملی عربستان همکاری می کرد، همان شرکتی که مقتول و مجروح آمریکایی در آن شرکت کار می کردند، اما قاتل بنا به ملاحظات اداری و رفتاری از این شرکت اخراج شد.

این سخنگو گفته است ارتباط قاتل با گروه های افراطی برای دستگاه های امنیتی سعودی اثبات نشده است.

این در حالی است که روزنامه الوطن سعودی بر مبهم بودن این حادثه خشونت آمیز تاکید کرد و نوشت همچنان ابعاد حادثه کشته شدن یک آمریکایی و زخمی شدن یک نفر دیگر در حمله یک فرد مسلح مبهم است.

این در حالی است که مسئولان سفارت آمریکا در ریاض از هرگونه  اظهارنظر درباره این حادثه مشکوک خودداری کرده اند و به سئوال خبرنگار الوطن در این زمینه پاسخ نداده اند.

روزنامه الوطن به نقل از منابع مطلع خود اعلام کرده است تمام فرضیه ها درباره این حادثه مطرح است، این در حالی است که قاتل در وضع بسیار دشواری از نظر جسمانی به سر می برد.

این روزنامه احتمال تروریستی بودن این حادثه را رد نکرده و به نقل از یک منبع امنیتی اعلام کرده است هنوز زود است که بگوییم حادثه کشته شدن شهروند آمریکایی تروریستی نبوده است.

سرهنگ فواز المیمان سخنگوی رسانه‌ای پلیس منطقه ریاض هم به الوطن گفته است هنوز زود است که این حادثه را با قاطعیت عملیات تروریستی توصیف کنیم.

ادامه عملیات قاچاق تسلیحات به عربستان

اقدامات خشونت آمیز در عربستان در حالی است که رسانه های سعودی هر از چند گاهی از کشف مقادیر زیادی سلاح و مهمات در مناطق مختلف خبر می دهند، در این زمینه روزنامه عکاظ از کشف و ضبط ده ها قبضه سلاح گرم خبر داده است.

به نوشته این روزنامه، چندین مورد عملیات قاچاق در مناطق مختلف خنثی شده و در این زمینه 58 قبضه کلاشینکف و 39 قبضه انواع سلاح کمری در منطقه عسیر کشف و ضبط شده است.

علاوه بر این موضوع باید به افزایش تعداد معتادان به مواد مخدر در عربستان اشاره کرد که به مساله  نگران کننده ای برای مقامات سعودی تبدیل شده است، تا جایی که سن اعتقاد به مقطع دبستان هم کشیده شده است و کشف تقریبا همه روزه مقادیر زیادی انواع مواد مخدر که بخش قابل توجهی هم به صورت قرص از سوی قاچاقچیان توزیع می شود، نشان می دهد خطر اعتیاد به مواد مخدر به یک بمب ساعتی خطرناک برای عربستان تبدیل شده است و اقدامات پیشگیرانه حاکمان سعودی هم تا کنون تاثیری در کاهش تعداد معتادان نداشته  است.

افزایش بی بند و باری در میان جوانان به ویژه دختران سعودی که بیشتر در سفرهای خارجی آنها و کشورهای دیگر نمود بیشتری دارد، و گسترش رفتارهای تجملاتی در جامعه عربستان دلیل دیگری بر متزلزل بودن پایه های اعتقادی و باورهای شهروندان عربستان به شمار می رود.

اخراج صدها هزار مهاجر به بهانه های مختلف

اما همزمان با تشدید خشونت نیروهای امنیتی سعودی علیه کارگران و اتباع خارجی مقیم عربستان، یک رسانه سعودی از اخراج یک میلیون نفر از این کشور پرده برداشته است.

روزنامه الریاض نوشته بود تا کنون از مناطق مختلف عربستان، یک میلیون نفر از این کشور اخراج شده اند، البته این رسانه در توجیه اخراج این جمعیت بسیار زیاد مدعی شده است که آنها بر خلاف قانون کار و اقامت در عربستان حضور داشته اند.

این روزنامه تعداد دقیق افرادی را که از عربستان به بهانه های نداشتن مجوز کار و اقامت اخراج شده اند، یک میلیون و 811 نفر اعلام کرده است.

مقامات امنیتی سعودی به شهروندان این کشور درباره هرگونه کمک به اتباع خارجی که آنها را متخلف می خوانند یا جابجایی آنها هشدار داده و تهدید کرده‌اند مجازات شدیدی را علیه این افراد اعمال خواهند کرد که تا دو سال زندان و 100 هزار ریال سعودی خواهد رسید.

تشدید اقدامات امنیتی در عربستان و اخراج بیش از یک میلیون نفر از این کشور به بهانه های نداشتن مجوز در کمتر از یک سال به نگرانی زایدالوصف حاکمان عربستان از آینده حکومت خود اشاره می کند.

نیروهای امنیتی سعودی به شدت هرگونه اعتراض اتباع خارجی به اخراج خود را سرکوب می کنند و در این زمینه اعتراضات کارگران خارجی در ریاض، مکه مکرمه و جده که خواهان خودداری مقامات سعودی از اخراجشان شده بودند، به شدت سرکوب شد و رسانه های سعودی برای توجیه این سرکوب مدعی شده بودند که این افراد دست به آشوب و اغتشاش زده بودند و نیروهای امنیتی هم توانستند همه افراد متخلف را دستگیر کرده و از کشور اخراج کنند.

نیروهای امنیتی سعودی اخیرا، با تجمع اعتراض آمیز کارگران مصری در استان ضباء در امارت تبوک برخورد کردند، این کارگران که از وضعیت خود ناراضی بودند، دست به اعتراض زدند که رسانه های سعودی، آنها را اغتشاشگر توصیف کردند.

دردسر بزرگ آل سعود

اما ناپدید شدن برخی از دانشجویان بورسیه سعودی در دانشگاه های غربی که بعدا مشخص شد همه آنها سر از گروه های تروریستی در سوریه و عراق در آورده اند، به چالش و دردسر جدیدی برای حاکمان عربستان تبدیل شده است که تکاپوی زیادی از خود نشان می دهند تا اینگونه القا کنند که در مبارزه با تروریسم جدی هستند و البته زودتر از دیگر متحدان آمریکا به ائتلاف نمایشی ضد داعش پیوستند.

روند پیوستن دانشجویان سعودی بورسیه دانشگاه های غربی به گروه های تروریستی به حدی رسیده است که عبدالعزیز بن عبدالله آل الشیخ مفتی کل سعودی به پدر و مادر این دانشجویان درباره عواقب پیوستن به گروه های تروریستی هشدار داده است.

حتی تاکید مفتی سعودی بر اینکه داعش دشمن نخست اسلام است، هم تاثیری در کاهش پیوستن جوانان سعودی به این گروه تروریستی و دیگر گروه های همسو نداشته است.

افزایش طرفداران داعش در عربستان سندی بر پیوند داعش با وهابیت

روند پیوستن جوانان سعودی به گروه های تروریستی تکفیری که حتی در یک مورد، پدری به همراه دو فرزند خردسالش به داعش پیوست، سبب بروز موجی از نگرانی در میان حاکمان غیر منتخب عربستان شده است، آنها با ترفندهای مختلفی سعی در مهار حرکت پرشتاب جوانان برای پیوستن به گروه های تکفیری در سوریه و عراق و مناطق دیگر داشته اند، اما تلاش های آنها در عمل نتیجه معکوس داده است، حتی فتواهای مفتی کل آنها در حرام بودن پیوستن به این گروه ها نتیجه ای نداشته است و کار به جایی رسیده است که دانشجویان بورسیه سعودی در دانشگاه های آمریکایی و اروپایی هم ابایی از پیوستن به این گروه ها ندارند.

از سوی دیگر انتشار یک نظرسنجی از سوی یک مرکز آمریکایی مبنی بر افزایش طرفداران داعش در عربستان بار دیگر مهر تاییدی بر پیوند عمیق وهابیت با این گروه تکفیری و گسترش افراط گرایی در جامعه سعودی و دروغ بودن ادعای آل سعود مبنی بر میانه روی و اعتدال زد که خود را به عنوان نماد اسلام میانه معرفی می کنند، اما در عمل بیشترین خشونت را در برخورد با مخالفان و منتقدان از خود نشان می دهند و هیچ انتقادی را بر نمی تابند، صدور حکم اعدام برای شیخ النمر روحانی برجسته شیعه به جرم انتقاد از سیاست های سرکوبگرانه آل سعود بی اساس بودن ادعای آنها مبنی بر اینکه آنها میانه روی را در پیش گرفته اند، نشان می دهد.

مرکز سیاست های خاور نزدیک واشنگتن در این نظرسنجی تاکید کرد محبوبیت داعش و تعداد طرفدارانش در عربستان در حال افزایش است و بیشترین طرفداری از این گروه تروریستی مربوط به عربستان است.

همزمان با آن باید به سیاست های رسمی عربستان در حمایت از تروریسم و گسترش آن اشاره کرد، اگر چه در ظاهر مقامات سعودی از مبارزه با تروریسم دم می زنند، اما افشاگری و اعتراف جوزف بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه عربستان و برخی کشورها دیگر در شکل گیری و گسترش فعالیت های داعش دست داشته اند، حتی با وجود عذرخواهی صوری وی نشان می دهد که عربستان کانون اصلی شکل گیری افکار تروریستی تکفیری و صدور آن به کشورهای دیگر و در نتیجه مهمترین عامل ناامنی و کشتار و ویرانگری در منطقه است و نظرسنجی موسسه های غربی و روند رو به رشد پیوستن جوانان و نوجوانان سعودی به گروه های تروریستی تکفیری در سوریه وعراق که نگرانی شدید آل سعود را به دنبال داشته است، تاکیدی بر این حقیقت است که جامعه عربستان، آغوش خود را به طور گسترده به روی تروریسم باز کرده و این اندیشه ها در حال امتداد یافتن به مناطق دیگر است و تحلیلگران پیش بینی می کنند که حمایت سعودی از تروریسم بر نظام سیاسی و حکومت متزلزل آل سعود پیامدهای منفی داشته باشد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها