يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۶۲۵۵
زمان انتشار: ۲۱:۵۷     ۲۳ آبان ۱۳۹۰
کارگردان و بازیگر فیتیله در گفتگو با سرویس نقد رسانه ۵۹۸:
كجاييند اين دوستان پرچم دار كه بيايند بگويند آقا اين قصه را ترويج بدهيد؟ اينها به هر حال وظيفه كساني است که متولي فرهنگ و دين هستند؛ قصه هاي ژاپني در همه دنيا هست، چرا قصه هاي ديني ما نيست؟ چرا ساخته نمي شود؟ انيميشن های دینی ما شده عكس های متحرک؛ ضعيفترين كارهاي ما شده کارهای عرفانی، كارهايي كه مربوط به دين است./ ما خودمان بچه مسلمان هستیم و سعي ميكنيم جامعه اي را به سمت و سوي چيزي نكشيم كه خودمون بايد جواب پس بديم.
سرویس فرهنگی نقد رسانه پایگاه 598، چگونگی رفتار فرد در دوران کودکی و در خانواده ، یکی از مهمترین عوامل شکل‌گیری شخصیت محسوب می‌شود. تلویزیون نیز به عنوان یکی از وسایل ارتباط جمعی کنار خانواده در رشد فکری و شخصیتی کودکان تاثیرگذار است.

برنامه کودک به عنوان یکی از عوامل موثر در تربیت و شکل‌گیری شخصیت کودکان به شمار می‌آید که این امر خود حاکی از ضرورت توجه بیش از پیش تولید کنندگان و دست اندرکاران برنامه های کودک و نوجوان به محتوای آن می‌باشد.

در این بین برنامه فیتیله به عنوان یکی از پر مخاطب‌ترین برنامه‌های کودک از اهمیت بالایی برخوردار بوده که توجه به سطح کیفی و محتوایی این برنامه می‌تواند تاثیر بسزایی در شخصیت پروری و رفتارهای کودکان داشته باشد. به همین منظور سرویس فرهنگی نقد رسانه پایگاه 598 در گفتگویی با محمد مسلمی کارگردان و بازیگر فیتیله به بررسی و واکاوی مشکلات و اثرات مثبت و منفی این برنامه پرداخته است که در ادامه می‌آید:

مقام معظم رهبری در جلسه ای با هیئت دولت زمان آقای خاتمی نسبت به آقای معین، وزیر وقت علوم یک انتقادی داشتند نسبت به بحث ترویج موسیقی؛ ایشان گفتند ضرورتی ندارد موسیقی ترویج داده شود. البته وجود موسیقی را انکار نکردند. حالا برنامه خوب شما در حوزه فرهنگ سازی در قشر کودک و نوجوان، که الحمدالله الان مخاطب در بزرگسال هم دارد پیدا می کند، در بخشهای مختلف برنامه شما بُعد موسیقایی برنامه شما خیلی برجسته شده. نسبت به این موضوع شما توضیحاتی دارید؟

ببینید ما شاید یک زمانی بحث ماهواره را نداشتیم، بحث موسیقی‌هایی که الان دارد باب می‌شود و شما ببینید بچه دبستانی ما چه چیزهایی را حفظ است؟ چه کارهایی را دارد تقلید می کند؟؛ ما با زمان باید بیاییم جلو، باید مقابله کنیم با ماهواره ها. البته نه به هر قیمتی، بلکه می بایست از موسیقی اصیل خودمان استفاده کنیم. از موسیقی فانتزی خودمان استفاده کنیم. سن مخاطب برای ما خیلی مهم است؛ بچه‌ها در سنی که هستند، خیلی پاک و معصوم‌اند و هیچ ذهنیتی ندارند. شاید یک موسیقی برای یک آدم بزرگسال ایجاد انگیزه هایی منفی بکند، اما در بچه‌ها  شما نمی‌توانید بگیوييد شادی و نشاط حد و مرز در بچه‌ها دارد.

بله، برنامه شما نسبت به برنامه های کودک خیلی شادتر شده و بچه‌ها عکس العمل خوبی دارند. منتهی این موضوع به همراه بودن برنامه موسیقی و حرکاتی که متناسب با موسیقی است که حرکات موزون می توان نامگذاری کرد، حالا من نمیخواهم اصطلاح رقص را به کار ببرم، چیزی به عنوان رقص در برنامه شما دیده نمی شود، اما یک بحث انتقادی که نسبت به کل صدا و سیما است، ترویج موسیقی از گروه‌های سنی گروه کودک و نوجوان است که در دراز مدت باعث اقبال این کودکان به موسیقی می شود.

یک سوال من خدمتتان دارم؛ ما که سن خودمان بودیم، موسیقی به این شکل نبوده، اگر واقعا واقع بینانه نگاه بکنیم الان در جامعه ما چه اتفاقی دارد می‌افتد؟  مثل موسیقی‌های زیرزمینی یا چیزهایی که جوانان دارند الگو برداری می‌کنند. مگر افراد هم سن ما که به این موسیقی‌ها روی می‌آورند، در آن زمان موسیقی کودک به آنها می‌دادند؟ ما باید بچه‌ها را به نحو درست سیراب کنیم تا وقتی وارد جامعه می‌شوند، بتوانند از عقل و شعور خودشان استفاده بکنند و موسیقی درست را برای خودشان انتخاب کنند.

آیا شما برای یافتن آن موسیقی اصیل مورد تأیید دین، با مراکز پژوهشی دینی و حوزوی تعامل داشته‌اید؟

اتفاقاً ما تاکنون با چندین روحانی جلسه داشتیم که همگی نظراتشان مخالف یکدیگر بود. یعنی یک روحانی می‌آمد کار ما را تحسین و تصدیق می‌کرد و یک روحانی می‌آمد و کار ما را محکوم می‌کرد. یعنی ما برای اینکه کار خودمان را هم جلو ببریم، در این زمینه مشکل داریم.

توقع شما از حوزه علميه چیست؟

شايد يك گروهي به ما معرفي كنند به عنوان كساني كه قبول دارند، كه اينها بيايند با ما وارد مشاوره بشوند. ما نمي گوييم به هر چيزي واقف هستيم و هر كاري كه مي‌كنيم درست است ولي اين اختلافي كه بين اين دوستان است، واقعاً باعث سردرگمی خود ما هم می‌شود. ما خودمان بچه مسلمان هستیم و سعي ميكنيم جامعه را به سمت و سويي نكشيم كه خودمون بايد جواب پس بدهيم.

یعنی شما هم در صدد یافتن مدل مطلوب موسیقی در حوزه کودک و نوجوان هستید؟

بله؛ ما در تمام زمينه‌ها به كمك نياز داريم؛ در روانشناسی به روان‌شناس، در موسيقي به موسيقي‌دان، و از همه مهمتر، كسي كه كار معارفي مي‌کند؛ كجاييند اين دوستان پرچم دار كه بيايند بگويند آقا اين قصه را ترويج بدهيد؟ اينها به هر حال وظيفه كساني است که متولي فرهنگ و دين هستند؛ قصه‌هاي ژاپني در همه دنيا هست، چرا قصه‌هاي ديني ما نيست؟ چرا ساخته نمي‌شود؟ انيميشن‌های دینی ما شده عكس‌های متحرک؛ ضعيفترين كارهاي ما شده کارهای عرفانی، كارهايي كه مربوط به دين است.

يعني خود شما متوجه خلاء حضور دين در فضاي رسانه كودك هستيد؟

بله صددرصد، در تمام حوزه‌ها و در اين حوزه هم بايد كمك كنند. ولي متاسفانه به خاطر اين اختلافاتي كه بين اين دوستان هست، ما هنوز راه درست را پيدا نكرده‌ايم.

شما رصدي داشتيد در مجموعه‌ها يا جرياناتي كه در اين حوزه كار تخصصي دارند مي‌كنند؟

نه متاسفانه، بايد يه پلي زده بشه بين تلويزيون و تئاتر و حوزه. بين ارشاد بين فيلم. يعني اين ارتباط ها بايد به نحوی تدوين شده باشد و در دسترس باشد. اينكه آن دوستان آنجا بنشينند بگوييند ما اينجا كارمان را بكنيم يا هركسي كار خودش را بكند، این به جايي نمي‌رسد. به هر حال بايد پا جلو بگذارند، پيشنهاد بدهند و ما استقبال می كنيم. باید یک ارتباط دائمی با شبکه باشد.

آیا شما تا الان با مركز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما تعاملي داشته‌ايد؟

نه نداشتيم، و اصلا هيچ پيشنهادي و هيچ راهكاري از اطرف اين دوستان به ما نشده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۹
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
رادان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۱ - ۲۳ آبان ۱۳۹۰
۲
۱
خوشم اومد، خوب و قشنگ جواب سوال های جهت دار و داده !
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۱ - ۲۳ آبان ۱۳۹۰
۳
۰
پیشنهاد جالبه
پاسخ
ترس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۵ - ۲۳ آبان ۱۳۹۰
۱
۴
این آقایون بازیگر چگونه جرات کرده اند که به حوزه علمیه انتقاد بکند!
استغفروالله ربی و...
پاسخ
از قم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۶ - ۲۳ آبان ۱۳۹۰
۳
۵
حوزه علمیه که نباید بیاید خدمت این آقایون. دوستان صدا و سیما باید زحمت بکشند و به خدمت حوزه علمیه برسند. هرچند که سازمانی نمایشی را به عنوان مرکز پژوهش های اسلامی راه اندازی نموده اند.
پاسخ
محسن از قم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۰ - ۲۴ آبان ۱۳۹۰
هر کسی وظیفه ای دارد حوزه وظیفه اش یادش رفته
راد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۱۶ - ۲۴ آبان ۱۳۹۰
۳
۱
این آقا می خواهند از آب گل آلود ماهی - بخوانید موسیقی مطرب به همراه رقص - بگیرند. اینکه در بین علماء و صاحب نظران اختلاف مبنایی در برخی از فروعات هست قابل قبول هست .
اما اگر زحمتی به خودتان بدهید وبه عنوان بچه مسلمان! سری به استفتائات مقام معظم رهبری بزنید خیلی از مشکلات شما حل می شود.
به نظر ایشان ترویج موسیقی با احکام متعالیه اسلام منافات دارد ...
اگر این آقایان پر مدعا و کم حرف گوش کن به سایت مقام معظم رهبری هم سری بزنند خواهند دید که حضرت آقا حتی صرف پخش شدن از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را هم نشان حلال بودن نمی دانند .
س 1140: موسيقى که از راديو و تلويزيون جمهورى اسلامى پخش مى‏شود، چه حکمى دارد؟ آيا اين گفته که حضرت امام(قدّس سره) موسيقى را به‌طور مطلق حلال اعلام کرده‏اند، صحيح است؟
ج: نسبت حلال دانستن موسيقى به‌طور مطلق به راحل عظيم الشأن حضرت امام خمينى(قدّس سرّه) کذب و افتراء است. امام(قدّس سرّه) معتقد به حرمت موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و معصيت بودند و نظر ما هم همين است، ولى اختلاف در ديدگاهها از تشخيص موضوع نشأت مى‏گيرد زيرا تشخيص موضوع موکول به نظر خود مکلّف است. گاهى نظر نوازنده با نظر شنونده تفاوت پيدا مى‏کند که در اين صورت موسيقى که به تشخيص مکلّف لهو و مناسب با مجالس گناه است بر او گوش‌دادن به آن حرام مى‏باشد و امّا صداهاى مشکوک محکوم به حليّت هستند و پخش از راديو و تلويزيون به تنهايى دليل شرعى بر مباح و حلال بودن آنها محسوب نمى‏شود.
وچندین مساله دیگر در این زمینه که به راحتی می توان از سایت مقام معظم رهبری دام ظله العالی به راحتی دریافت کرد .
باور کنید اگر مقصود از عرف ما مسلمان ها هستیم که ما دل پر خونی از ترویج این نوع موسیقی های مطرب داریم . بچه های کوچک ما هم می فهمند که با نواخته شدن این نوع موسیقی ها از تلویزیون چه انعکاسی باید داشته باشند و چه وظیفه ای دارند .
این افراد دنبال نظرات اختلافی هستند تا کار پر مخاطب خودشان را ترویج بدهند.
اما پرمخاطب بودن به چه بهایی!!
دوستان ما که از مدیران محترم گروه های علمی در مرکز پژوهشهای صدا و سیما هستند دل شان از دست این!!!! خون است .
حرف گوش کردن ، عمل کردن به دین و...نیازی به دنبال کردن نظرات اختلافی ندارد .
امیدوارم این دوستان با دغدغه دینی و مذهبی به تولید برنامه فکر کنند . و نه ...
راد از قم
پاسخ
تهرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۱ - ۲۴ آبان ۱۳۹۰
۱
۰
در برخورد با روح و ذهن لطیف کودک نه تنها از نظر غنای اعتقادی برنامه ها بلکه از نظر روانشناسی و رفتاری و ایجاد انگیزه و وطن دوستی و خلاقیت و ... هم باید با ریزه کاری و دقت کار شود. در این موارد هم بین دانشمندان اختلاف نظر وجود دارد ولی برای مردم موارد تبیین شده است همانطور که موارد دینی هم ربای عموم مردم روشن و تبیین شده هست و لزومی ندارد این دوستان وارد بحث های تخصصی و پیچیده شوند.
میلیون ها متن و نکته و ... در متون دینی و ادبی ما وجود دارد که به راحتی می توانند در دل برنامه های خود قرار دهند ولی این دوستان نمی خواهند زحمت به خود دهند و به دنبال جمع آوری و استفاده از آن بروند.
پاسخ
حسن محمودی دهاقانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۶ - ۲۵ آبان ۱۳۹۰
۱
۰
سلام
در حال حاضر کارگروههایی در حوزه علمیه و بخش های تخصصی و معاونت ها موجود میباشد که میتوانند از نظر راهبردی برنامه های قویتری و نسخه های خوبی به ایشان بدهند ولی باید یک نفر انسان شریف و دلسوز پیگری این قضایا شود .
باید بگویم که در حوزه های علمیه در همه ء زمینه ها صاحب نظر داریم ولی نظرات آنها هیچ وقت عملی نمیشوند .
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۲۷ - ۲۸ آبان ۱۳۹۰
۲
۰
آخه اين آدم ما رو ميبينه
بياد مركز پژوهش هاي صدا و سيماي قم كلي طرح درباره كودك و نوجوان كتاب شده
كلي پژوهش درباره تربيت اسلامي كودك هست
كلي داستان داريم
ما كه اينا رو ميديم به سازمان
وقتي پشيزي براش ارزش قائل نيستن كه يه نسخه به شما بدن ما كه نمي دونيم شماره موبايلت چنده يا كجا خونته تا بيايم دنبالت و التماس كنيم بفرما اين طرح و فيلمنامه و قصه و قالب جديد و هزار جور پيشنهاد ديگه
شما كه مي خوايد و دغدغه داريد پس يالا بجنبيد و باييد
من خودم 130 شبكه ماهواره اي رو تو دنيا رصد كردم و از رويكر مالي و اعتقادي و مذخبي و اخلاقي گرفته تا زمان پخش و سن مخاطبين و مذاق برنامه ها و نوع برنامه ها و محتواهاشو و هزار چيز ديگشو درآوردم.
كلي كتاب تو اين زمينه داريم همه لاتين هم ايراني هم اسلامي هم روانشناسانه ولي كو اهميت به اين چيزا
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها