أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۶۲۶۴۰
زمان انتشار: ۲۱:۰۷     ۲۸ مهر ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 به نقل از دنیای اقتصاد ؛ چهلمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران در حالی مصادف با برنامه روز ملی صادرات بود که نمایندگان بخش خصوصی نیز در دستور کار این جلسه از بی‌توجهی نسبت به مقوله صادرات گلایه کردند.
براساس گفته رئیس پارلمان بخش خصوصی، «صادرات» در ایران یک مقوله حاشیه‌ای بوده و در سال‌های گذشته، تصمیم‌های لحظه‌ای بلای آن بوده، این در حالی است که مسعود کرباسیان در مقام نایب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران اعتقاد دارد مشکلات جمعی است و باید بخش خصوصی و دولت در کنار هم در راستای رفع موانع صادراتی بکوشند. در همین حال دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق نیز از دستور کار نشست آینده شورای عالی صادرات با عنوان رفع موانع صادراتی در تجارت با عراق خبر داد.

 استفاده از فرصت‌ها
رئیس پارلمان بخش خصوصی در نشست روز گذشته هیات نمایندگان در حالی از شکل‌گیری تحرکات جدید در رفت‌وآمدهای مقامات سیاسی کشورها به ایران خبر داد که به گفته وی، فرصت بی‌نظیری ایجاد شده که باید از آن به بهترین شکل استفاده کرد. غلامحسین شافعی در ابتدا با اشاره به اینکه محور توسعه اقتصادی هر کشوری صادرات است، در ترسیم وضعیت صادرات در ایران گفت: در کشور ما «صادرات» به عنوان یک مقوله حاشیه‌ای مطرح بوده و متاسفانه به همین دلیل در ارتباط با توسعه صادرات غیرنفتی، توفیق چندانی کسب نکرده‌ایم.
رئیس اتاق بازرگانی ایران بر این باور است اگرچه همگی اتفاق‌نظر دارند که «صادرات» پیشران توسعه است اما تصمیم‌های لحظه‌ای در سال‌های گذشته بلایی بوده که نصیب صادرات شده است. از دید شافعی «صادرات» میدان رقابت داخلی نیست، بلکه رقابت با رقبایی است که ابزار و امکانات آنها با صادرکنندگان ایرانی قابل مقایسه نیست، به همین دلیل است که توفیق در صادرات با خون دل خوردن به دست می‌آید.
به گفته وی، در فضای جدیدی که ازسوی دولت در عرصه بین‌المللی برای ایران ایجاد شده فرصت مناسبی برای توسعه فعالیت‌های برون‌مرزی ایجاد شده که باید در جهت استفاده هر چه بهتر از فرصت‌ها پیش رفت و برای آینده بهتر گام‌های اساسی برداشت. وی در پایان گفت: قرار بر این بود در رابطه با آیین‌نامه هیات نمایندگان صحبت‌هایی صورت گیرد که با توجه به اهمیت موضوع تصمیم گرفته شد این موضوع به جلسه‌ای دیگر موکول تا نظرات پخته‌تری در این رابطه ارائه شود.

 صادرکنندگان قدر موقعیت را بدانند
همچنین مسعود کرباسیان که ماه گذشته به‌عنوان نایب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران انتخاب شده بود و دیروز برای اولین بار در مقام یک مسوول دولتی در جایگاه هیات رئیسه پارلمان بخش خصوصی نشست، با تاکید بر نگرانی‌های بجا و منطقی صادرکنندگان تصریح کرد: فعالان اقتصادی قدر موقعیت تجاری با عراق را بدانند، زیرا که در دیگر مرزهای کشور مشکلات و موانع بیشتری حاکم است.
نایب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران با اشاره به رفع برخی موانع صادراتی در یکسال گذشته، گفت: تنها با کار جمعی و به‌واسطه حضور همسوی دولت و بخش خصوصی می‌توان مشکلات را حل کرد. به گفته رئیس کل گمرک کشور، تصمیمات گرفته شده دولت در توافق با ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق، موضوع «تاسیسات و امکانات سر‌مرز» است که فرصت خوبی شده بخش خصوصی خود را درگیر موضوع سرمایه‌گذاری کند.
کرباسیان «در تشریح اینکه تردد در مرزها روان است» گفت: در مرز بین ایران و ترکمنستان ما هر چه قدر سعی کردیم نتوانستیم 100 کامیون را به 150 کامیون در سرمرزها افزایش دهیم، این در حالی است که روزانه 1200 کامیون در مرز مهران تردد می‌کند.  

 صادرات به عراق در شورای عالی صادرات
دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق نیز در این نشست با اشاره به اینکه پدیده «داعش» مشکلی برای صادرات کالاهای ایرانی به وجود نیاورده است، گفت: رفع موانع صادرات کالاهای ایرانی به عراق در دستور کار جلسه آینده شورای عالی صادرات غیرنفتی قرار گرفته است.
رستم قاسمی تصریح کرد: ایران می‌تواند به لحاظ نوسازی زیرساخت‌ها و تامین بخشی از نیاز این کشور، گام‌های جدی بردارد. این در حالی است که مقامات عراقی اعلام کرده‌اند برای بازسازی کشور میلیاردها دلار هزینه می‌کنند.
وی از وجود 20 مورد مانع صادراتی در عراق خبر داد و گفت: بین ایران و اقلیم کردستان تعرفه‌ای وجود ندارد و این در حالی است که صادرات ایران به عراق ازطریق اقلیم هموار است که البته برای بخش‌هایی که تعرفه و بازرسی‌های استاندارد وجود دارد، نیز رایزنی‌ها در حال انجام است تا این موانع از میان برداشته شود.
این مقام مسوول با اشاره به اینکه هم‌اکنون در جنوب عراق موانع صادراتی رفع شده و تردد میان مرز دو کشور روان شده است، اظهار کرد: با صادرات دارو، کالاهای مصرفی و مواد غذایی به عراق، کاهش صادرات در دیگر بخش‌ها جبران شده است. به گفته قاسمی، عراق در حالی سالانه چند میلیارد دلار دارو و تجهیزات پزشکی وارد می‌کند که سهم ایران از این میزان تنها 8 میلیون دلار است.
دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق با ارائه پیشنهادی مبنی بر اینکه روادید میان ایران و عراق برداشته شود، تاکید کرد: در حال حاضر 200 هزار عراقی متقاضی عمل چشم در ایران هستند و باید شرکت‌هایی در رابطه با توریسم درمانی ایجاد شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها