کد خبر: ۲۶۲۷۶۴
زمان انتشار: ۰۱:۱۹     ۲۹ مهر ۱۳۹۳
معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: در ایام ماه محرم، کنترل و نظارت های بهداشتی در قالب طرح تشدید در مراکز توزیع نذورات آغاز می شود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس: معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: در ایام ماه محرم، کنترل و نظارت های بهداشتی در قالب طرح تشدید در مراکز توزیع نذورات آغاز می شود.

علی اکبر سیاری گفت: عدم رعایت موازین بهداشتی در توزیع نذورات در ایام ماه محرم از سوی برخی تکایا، هیأت ها و مساجد منجر به بروز بیماری های مرتبط با غذا به ویژه افزایش بیماری های عفونی روده‌ای خواهد شد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت بر ضرورت پخت و پز در مکان هایی با شرایط بهداشتی مناسب تأکید کرد و افزود: لازم است همه افراد درگیر در توزیع آب، چای و غذا کارت بهداشت معتبر داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه مواد خام مصرفی باید سالم و بهداشتی باشد و از مواد غذایی بسته بندی شده که مورد تأیید وزارت بهداشت است استفاده شود، گفت: فرآورده‌های خام دامی باید از مراکز مجاز مورد تأیید سازمان دامپزشکی تهیه شود.

سیاری بر استفاده از نمک های ید دار تصفیه شده دارای مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو برای پخت غذا تأکید کرد و افزود: در تهیه غذا نیز از روغن های دارای مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو با ترانس پایین استفاده شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه نباید موادغذایی خام و پخته در کنار هم در داخل یخچال یا سردخانه نگهداری شوند، افزود: از نگهداری مواد غذایی پخته شده در دمای محیط به مدت طولانی (حداکثر ۲ساعت) خودداری شود.

به گفته سیاری، نگهداری بیشتر از دو ساعت مواد غذایی پخته شده باید در دمای 4-0 درجه یا در یخچال صورت گیرد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: در صورت استفاده ار سبزی و سالاد لازم است مراحل چهارگانه سالم سازی سبزیجات انجام شود.

وی همچنین بر توزیع سبزی و سالاد بسته بندی شده با پروانه ساخت از وزارت بهداشت در مراسم عزاداری از سوی مساجد، تکایا و هیات ها تاکید کرد.

سیاری با تأکید بر لزوم استفاده از آب آشامیدنی سالم در تهیه غذا، گفت: ظروف چند بار مصرف که برای توزیع آب، چای و مواد غذایی استفاده می شود باید به صورت مستمر شست و شو و گندزدایی شود.

وی ادامه داد: باید برای توزیع چای و مواد غذایی گرم از ظروف یکبار مصرف مناسب استفاده شود و از فروبردن لیوان و پارچ به داخل ظروفی که آب و شربت داخل آن است، جلوگیری شود.

معاون بهداشت وزیر بهداشت همچنین، بر رعایت نظافت، شست و شو و گندزدایی مستمر سرویس های بهداشتی مساجد، تکایا و هیات ها در مراسم عزاداری ایام محرم تأکید کرد و گفت: لازم است سیستم لوله کشی مایع دستشویی یا جای مایع محتوی مایع دستشویی در سرویس های بهداشتی مساجد، تکایا و هیات ها نصب شود.

وی در ادامه افزود: همچنین باید پسماندهای تولید شده به صورت بهداشتی جمع آوری، انتقال و دفع شود.

سیاری شماره تلفن ستاد فوریت های سلامت محیط و کار را 1490 بیان کرد و گفت: چنانچه مردم شکایتی مبنی بر عدم رعایت قوانین و مقررات بهداشت محیطی از سوی مساجد، تکایا و هیات ها در مراسم عزاداری ایام ماه محرم داشتند، می توانند در سراسر کشور با این شماره تماس بگیرند.

بر اساس اعلام معاونت بهداشتی وزارت بهداشت «دستورالعمل ماه محرم» به معاونت های بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها