کد خبر: ۲۶۲۹۸۱
زمان انتشار: ۱۳:۴۲     ۲۹ مهر ۱۳۹۳
در حالی که از زمان ابلاغ ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ، در تولید فرآورده های گوشتی از این خمیر استفاده نمی کنیم اما کشورهای آمریکا، آلمان، فرانسه، اتریش، برزیل و ترکیه همچنان در تولید انواع سوسیس، کالباس و ناگت از خمیر مرغ بهره گیری می کنند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایرنا ؛ رئیس هیات مدیره انجمن فرآورده های گوشتی ایران ضمن بیان اینکه به هیچ عنوان خمیرمرغ درفراورده های گوشتی استفاده نمی شود گفت: سوسیس و کالباس تولید کشور مطابق با استانداردهای جهانی است و از دولت خواست با تولید کنندگان متخلف برخورد قانونی کند.

رمضان فلاحتی روز سه شنبه در حاشیه بازدید خبرنگاران از یک شرکت تولیدکننده فرآورده های گوشتی (سوسیس و کالباس)، افزود: در حالی که از زمان ابلاغ ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ، در تولید فرآورده های گوشتی از این خمیر استفاده نمی کنیم اما کشورهای آمریکا، آلمان، فرانسه، اتریش، برزیل و ترکیه همچنان در تولید انواع سوسیس، کالباس و ناگت از خمیر مرغ بهره گیری می کنند.

به گفته وی، در هنگام جداسازی گوشت سینه و ران مرغ به طور معمول 20 تا 22 درصد گوشت به اسکلت می چسبد که کشورهای پیشرفته توانسته اند با بهره گیری از دستگاه های سپراتور، عملیات جداسازی کامل گوشت از استخوان را انجام دهند.

وی تصریح کرد: با ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ بخش زیادی از گوشت چسبیده به اسکلت مرغ به عنوان ضایعات از چرخه مصرف فرآورده های گوشتی خارج می شود، در حال که چون بخشی از مردم در فقر پروتئینی به سر می برند می توان بخاطر ارزان بودن فرآورده های گوشتی مقداری از پروتئین مورد نیاز آنها را از این طریق تامین کرد.

فلاحتی افزود: خمیر مرغ در تولید فرآورده های گوشتی کشوری چون آمریکا و انگلیس با وجود داشتن سختگیرانه ترین استاندارد بهداشت مواد غذایی تحت عنوان FDA همچنان مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه درحال حاضر بخش عمده فرآورده های گوشتی ایران به عراق صادر می شود، گفت: خمیرمرغ به طور عمده در تولید فرآورده های سوسیس و کالباس مرغ استفاده می شود.

وی با بیان آنکه 50 تا 70 هزار تن خمیر مرغ با کیفیت مناسب در کشور تولید می شود، گفت: 50 هزار تن آن توسط کارخانجات صنعتی به ارزش 80 میلیون دلار تولید می شد که این میزان سهم زیادی در ارزآوری و ایجاد ارزش افزوده در این بخش دارد.

وی درباره نوع گوشت قرمز مصرفی در فرآورده های گوشتی کشور نیز گفت: بخش عمده گوشت مورد نیاز تولیدکنندگان سوسیس و کالباس از برزیل و هندوستان تامین و وارد می شود که به غیر از ایران، 49 کشور دیگر مصرف کننده خانوار و صنعتی گوشت قرمز این دو کشور هستند.

دبیر انجمن صنفی صنایع فرآورده های گوشتی ایران نیز افزود: واحدهای تولیدکننده خمیر مرغ تحت نظارت بهداشتی سازمان های دامپزشکی و استاندارد فعالیت می کنند و تخلف برخی واحدهای غیرقانونی نباید به تمام صنایع فرآورده های گوشتی کشور تعمیم داده شود.

مجید افلاکی اظهار داشت: دولت به عنوان مرجع حاکمیتی و نظارتی باید با تشدید نظارت های خود بر عملکرد صنایع تولیدی مواد غذایی از بروز تخلف در برخی واحدها جلوگیری کرده و با واحدهای تولیدی متخلف برخورد قانونی کند.

وی تصریح کرد: گواهی تولید فرآورده های خام گوشتی توسط سازمان دامپزشکی کشور و توزیع آن از کارخانجات براساس دستورالعمل های وزارت بهداشت و سازمان استاندارد صورت می گیرد اما جنبه دیگر بهداشت فرآورده های گوشتی علاوه بر کارخانجات به تجهیزات سیستم حمل و نقل و نحوه استفاده اغذیه فروشی ها مربوط می شود.

پژمان داوری مدیرعامل یک شرکت تولیدکننده فرآورده های گوشتی سوسیس، کالباس و مرغ بسته بندی نیز افزود: هم اکنون روزانه حدود 30 تن مرغ کشتار روز غیرمنجمد تحت نظارت ناظر بهداشتی سازمان دامپزشکی وارد این شرکت می شود که حدود 6 تن ران و سینه برای تولید سوسیس و کالباس استفاده می شود.

وی با بیان آنکه مرغ کشتار روز بدون امعاء و احشاء داخلی وارد کارخانجات فرآورده های گوشتی می شود، گفت: روزانه بخش قابل توجهی پوست، دنبالچه، قلم و اسکلت مرغ به عنوان ضایعات از کارخانه خارج می شود.

وی با تاکید بر اینکه پوست مرغ در فرآورده های سوسیس و کالباس به هیچ عنوان استفاده نمی شود، اظهار داشت: ناظران بهداشتی وزارت بهداشت و سازمان استاندارد می توانند با انجام آزمایشاتی از بکارگیری پوست مرغ در فرآورده های گوشتی اطلاع حاصل کرده و با متخلفان برخورد کنند.

داوری تصریح کرد: هم اکنون روزانه حدود 8 تن گوشت قرمز وارداتی برزیلی و هندی وارد چرخه تولید این شرکت می شود.

به گفته وی، در حال حاضر روزانه 20 تن انواع سوسیس و کالباس و 10 تن مرغ قطعه بندی و بسته بندی روانه بازار مصرف می شود.

وی با بیان آنکه در هفته 18 تن فرآورده گوشتی به عراق صادر می شود، افزود: در تلاش هستیم بازارهای هدف صادراتی در کشورهای همسایه را افزایش دهیم اما متاسفانه بروز شایعات در کشور مبنی بر استفاده پوست مرغ و امعاء و احشاء آن در فرآورده های گوشتی منجر به واکنش کشورهای واردکننده و در نهایت توقف صادرات می شود که این امر ضربه هولناکی به صنایع غذایی کشور وارد می کند.

وی درباره ماشین آلات این کارخانه گفت: این کارخانه دارای 6 دستگاه هیدرولیک تولید داخل مطابق با دستگاه های آلمانی است که تفاوتی با نوع خارج آن از لحاظ تولید با کیفیت ندارد.

سازمان غذا و دارو 17 شهریور ماه سالجاری استفاده از خمیر مرغ در فرآورده های گوشتی را ممنوع اعلام کرد و با ابلاغ آن از یکم مهرماه سالجاری ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ در فرآورده های گوشتی اعمال شد.

گفتنی است پس از ابلاغ این ممنوعیت، این واحد تولیدکننده فرآورده های گوشتی سالن خط تولید خمیر مرغ که دارای دستگاه های مجهز لیما و بادر برای عملیات جداسازی گوشت مرغ از اسکلت بود را تعطیل کرده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها