کد خبر: ۲۶۲۹۹۰
زمان انتشار: ۱۳:۴۵     ۲۹ مهر ۱۳۹۳
آمار رسمی دولت مالزی نیز نشان می دهد میزان صادرات روغن پالم این کشور به ایران در 9 ماهه سال گذشته میلادی 562 هزار و 151 تن بوده که این میزان در مدت مشابه سال جاری به 344 هزار و 628 تن رسیده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پول نیوز ؛ کاردار موقت جمهوری اسلامی ایران در مالزی روز دوشنبه از کاهش 39 درصدی واردات روغن پالم ایران از مالزی خبر داد.

'مجید صفار' کاردار موقت جمهوری اسلامی ایران در مالزی به ایرنا، گفت: طی 9 ماهه اول سال جاری میلادی میزان واردات روغن پالم از مالزی به ایران به نسبت مدت مشابه سال قبل 39 درصد کاهش داشته است.

آمار رسمی دولت مالزی نیز نشان می دهد میزان صادرات روغن پالم این کشور به ایران در 9 ماهه سال گذشته میلادی 562 هزار و 151 تن بوده که این میزان در مدت مشابه سال جاری به 344 هزار و 628 تن رسیده است.

بیشترین میزان صادرات پالم مالزی به ترتیب به هند، چین، اتحادیه اروپا، پاکستان، آمریکا، ویتنام و فیلیپین است.

پیش از این نیز 'رسول دیناروند' معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو در مورد استفاده از روغن پالم در صنایع غذایی، گفته بود: بدنبال برنامه ریزی های انجام شده از هفت ماه گذشته تاکنون، واردات روغن پالم برای استفاده در کشور از 50 به 30 درصد کاهش یافته است.

این دیپلمات ایرانی در مالزی، گفت: علاوه بر کاهش مصرف روغن پالم در داخل کشور، به نظر می رسد عامل دیگری که باعث کاهش واردات طی دوره 9 ماهه امسال شد، خرید فراتر از نیاز مصرف در سال گذشته بوده است.

وی گفت حجم زیاد واردات روغن پالم در سال گذشته با بحث مضر بودن روغن پالم همزمان و باعث کاهش واردات این محصول شد.

کاردار موقت کشورمان در مالزی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص قراردادهای شرکت های ایرانی برای واردات روغن پالم از مالزی، گفت: مناسبات تجاری برای صادرات روغن پالم به ایران ادامه دارد، اما میزانِ این واردات براساس برنامه ریزی ها و سیاست های دولت جمهوری اسلامی ایران تعیین می شود.

آمار وزارت بهداشت ایران نشان می¬ دهد، سال گذشته 120 هزار تن روغن پالم در صنایع لبنی کشور مصرف شده و قرار است امسال بخش عمده ای از آن در صنایع لبنی به جز بستنی های صنعتی حذف شود. روغن پالم، یک سوم روغن های مصرفی کشور را تشکیل می دهد.

براساس آمار وزارت بهداشت 50 درصد روغن مصرفی مردم در ایران طی سال گذشته روغن پالم بوده و قرار است طی امسال و سال آینده این رقم حداکثر به 30 درصد برسد.

آمار واردات روغن پالم ایران متفاوت است و گفته می شود سالانه بین 650 هزار تا 740 هزار تن روغن پالم وارد کشور می شود. سال گذشته میلادی ایران بیش از 650 میلیون دلار روغن پالم از مالزی وارد کرده است.

براساس آمارهای موجود در سال های 2010 تا 2014 روند واردات روغن پالم به کشور رو به افزایش بوده است.

در جهان سالانه بیش از 60 میلیون تن روغن پالم تولید می شود. سهم مالزی کمتر از یک سوم تولید جهان و میزان صادرات مالزی در سال 2012 میلادی 17 میلیون و 575 هزار تن و سال گذشته میلادی 18 میلیون تن بوده است.

براساس آمار دولت مالزی، ایران چهارمین شریک تجاری مالزی در میان کشورهای خاورمیانه است و ارزش تجارت سالانه دو کشور در سال 2012 میلادی به چهار میلیارد و 600 میلیون رینگیت (حدود یک میلیارد و 400 میلیون دلار) رسید.

ارزش صادرات روغن پالم مالزی به ایران در این سال براساس آمار رسمی مالزی یک میلیارد و 950 میلیون رینگیت (حدود 610 میلیون دلار) بوده است.

ارزش صادرات روغن پالم پالایش شده مالزی به کشورهای جهان در سال گذشته میلادی به 9 میلیارد و 366 میلیون دلار و ارزش روغن پالم خام صادر شده این کشور به دو میلیارد و 988 میلیون دلار رسید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها