کد خبر: ۲۶۳۲۵۵
زمان انتشار: ۱۱:۰۲     ۳۰ مهر ۱۳۹۳
محاسبه قیمت گاز برای اقلیم‌های خیلی سرد و سرد کشور از ابتدای آبان‌ماه و قیمت در اقلیم معتدل و گرم هم از ۱۶آبان تغییر می‌کند و مردم باید با مصرف درست گاز، از افزایش گازبهای مصرفی خود جلوگیری کنند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از همشهری، براساس قانون بودجه سال٩٣، قیمت برای مصارف خانگی به میزان ٢٠درصد و برای مصارف عمومی (دولتی، کسب و خدمات) به میزان ٣٠‌درصد افزایش یافته است.
این تغییر قیمت شامل مصارف خانگی، عمومی، دولتی و کسب و خدمات می‌شود و محاسبه گازبهای مصرفی هم به‌صورت پلکانی خواهد بود؛ یعنی هرچه مصرف گاز بیشتر شود، قیمت‌ها با عبور مصرف از پله‌ای به پله‌ دیگر، تصاعدی افزایش می‌یابد.
همزمان با آغاز اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در چارچوب قانون هدفمندی یارانه‌ها، براساس قانون بودجه سال‌٩٣، مقرر شده در بخش خانگی علاوه بر نرخ‌های موجود، به‌صورت متوسط ١٤٠ریال به ازای هر مترمکعب دریافت و عوارض دریافتی از مشترکین نیز با افزوده شدن ٣٠ریال، به ١٣٠ریال تغییر یابد.
براساس اعلام شرکت ملی گاز ایران، هزینه گاز مصرفی فصل سرد برای اقلیم یک که شامل استان‌های سردسیر کشور می‌شود در پله اول تا ٣٠٠ مترمکعب مصرف به ازای هر مترمکعب ٤٤ تومان گازبها به علاوه ١٣تومان عوارض برای هر مترمکعب و ٣١٠٠ تومان ارزش افزوده و آبونمان که برای همه مشترکین ثابت است، حدود ٢٠‌هزار تومان خواهد شد.
بر اساس فرمول تعیین نرخ گاز در دو مقطع تابستان و زمستان، به‌طور مثال، نرخ گاز در پله اول در مناطق سردسیر 44تومان تا مصرف 300 متر مکعب خواهد بود. این نرخ در فصل گرما برای پله اول 94 تومان تا مصرف 45 متر مکعب خواهد بود.
بر اساس اعلام قبلی شرکت ملی گاز ایران، محاسبه قیمت گاز برای اقلیم‌های ١‌و‌٢ (خیلی سرد و سرد) از اول آبان هر سال، لغایت ٣١‌فروردین‌ماه سال بعد و برای اقلیم‌های ٣‌و‌٤ (معتدل و گرم) از ١٦ آبان هر سال تا ١٥ فروردین سال بعد محسوب شده و تعرفه خانگی گاز مصرفی بر این اساس محاسبه می‌شود.
گفتنی است، همزمان با اجرای فاز نخست قانون هدفمندی یارانه‌ها به‌منظور محاسبه گازبها، محل سکونت مشترکان از نظر آب و هوایی به 4 اقلیم (سرد یک، دو، معتدل و گرمسیری) تقسیم بندی شده و ١٢دامنه مصرف گاز هم دراین بخش مطابق با نوع اقلیم تعریف و اعمال شده است.
    محاسبه گازبها بر اساس اقلیم و پله مصرف
بر اساس اقلیم‌بندی گازبهای مصرفی، شهرها و روستاهای ایران بسته به درجه هوا به 4 اقلیم، خیلی سرد، سرد، گرم و معتدل و خیلی گرم تقسیم شده و قیمت گاز بسته به اقلیم تعیین شده و پله‌مصرف متفاوت خواهد بود، به نحوی که شهرهای دماوند، فیروزکوه و آبعلی در استان تهران جزو اقلیم یک (خیلی‌سرد) و بقیه شهرهای استان از جمله پایتخت جزو اقلیم3 (گرم و معتدل) قرار می‌گیرند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها