يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۶۳۵۴۳
زمان انتشار: ۰۸:۳۱     ۰۱ آبان ۱۳۹۳
کری:
وزیرخارجه آمریکا تاکید کرد دولت اوباما برای توافق با ایران، کنگره را دور نمی‌زند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از آسوشیتدپرس، جان‌کری اعلام کرد دولت اوباما هیچ قصدی برای دور زدن کنگره این کشور برای یک توافق احتمالی با ایران بر سر موضوع هسته‌ای ندارد.

کری در یک کنفرانس خبری در برلین با اعلام این مطلب گفت که از نظر او و اوباما کنگره نقش بی‌بدیلی در رسیدن به هرگونه توافق احتمالی با ایران بر سر موضوع هسته‌ای دارد.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز یکشنبه در گزارشی نوشته بود که دولت اوباما قصد دارد با دور زدن کنگره با ایران به توافق هسته‌ای برسد.

اریک شولتز، سخنگوی کاخ‌سفید نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد: «دولت اوباما قصد لغو تحریم‌ها علیه ایران بدون موافقت کنگره در صورت حصول توافق نهایی با این کشور را ندارد و گزارش‌ها مبنی بر تلاش دولت برای کنار گذاشتن کنگره در این توافق نامعقول است.»

این دولت و وزارت خارجه آمریکا از آن جهت قابل تأمل است که در داخل کشورمان برخی محافل اصرار دارند نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی را از نظارت بر مذاکرات خلع کرده و دست تیم مذاکره‌کننده را از این پشتوانه خالی نمایند. اما در مقابل طرف آمریکایی معمولا مخالفت کنگره را برای مطالبه امتیاز بیشتر از تیم ایرانی برجسته می‌کند.

فارن افرز دیروز از قول اد رویس رئيس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان و بات‌مک‌کئون رئیس کمیته نیروهای مسلح کنگره نوشت رهبران کنگره آمریکا خواستار توقف کامل غنی‌سازی در ایران هستند. همزمان وندی شرمن گفته که ایران باید تصمیمات سختی در مذاکرات اتخاذ کند.

شاید به همین دلیل است که رابرت آینهورن هماهنگ‌کننده تحریم‌ها در وزارت خزانه‌‌داری آمریکا می‌گوید: دستیابی به توافق اتمی فراگیر با ایران ناممکن است.

به گزارش بی‌بی‌سی وی گفته است: احتمال رسیدن به توافق فراگیر اتمی صفر است.

من در مذاکره با تیم قبلی ایران حضور داشتم. تیم کنونی ایران در مقایسه با تیم قبلی به ریاست سعید جلیلی، واقعا مایل است به توافق برسد، اما تا وقتی موضوع کلیدی ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم حل نشده، مسائل ثانویه دیگر در این پرونده باقی مانده و توافقی سر نمی‌گیرد.

به گفته آینهورن، اختلاف اصلی میان تیم‌های مذاکراتی ایران و آمریکا، بر سر تعداد سانتریفیوژهای فعال است که ایران حاضر به پایین آمدن از 9400 سانتریفیوژ فعلی نیست و آمریکا خواهان فعال ماندن تنها 1500 دستگاه است.

آمریکا می‌خواهد ایران هم توانایی غنی‌سازی فعلی یعنی تعداد و نوع سانتریفیوژهایش را محدود کند و هم ذخیره اورانیوم غنی‌شده‌اش را کاهش دهد.

رابرت آینهورن خاطرنشان کرد: ایران می‌گوید تا سال 2021 می‌خواهد توانایی تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه بوشهر را به دست آورد. اما برای تامین چنین نیازی به شکل بومی، ایران باید تعداد سانتریفیوژهایش را تقریبا 10 برابر حال حاضر کند.

همزمان لس‌آنجلس‌تایمز مدعی شد طرف ایرانی کاهش سانتریفیوژها از 9400 به 4 هزار دستگاه را می‌پذیرد؛ رقمی که به اندازه کافی کم است.

منبع: کیهان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها