أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۶۳۷۳۱
زمان انتشار: ۱۹:۴۹     ۰۱ آبان ۱۳۹۳
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه هنوز دو میلیون بیکار درکشور داریم گفت:دولت با اقداماتی که انجام داده توانسته قیمت ها را مهار و کنترل کند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از اکونیوز ؛ "محمدباقر نوبخت" در جریان سفر به شهرستان بناب در اجتماع اقشار مختلف مردم در مصلای این شهر گفت: با سرمایه گذاری های انجام شده توسط بخش دولتی و خصوصی در شش ماهه نخست امسال برای 400 هزار نفر اشتغالزایی شده است.
وی با تشریح اقدامات انجام شده توسط دولت برای کاهش نرخ تورم و بیکاری در نیمه نخست امسال گفت: شمار بیکاران کشور در فصل بهار امسال دو میلیون و 530 هزار نفر بود که این میزان در فصل تابستان به دو میلیون و 257 هزار نفر کاهش یافت اما هنوز هم نتوانسته ایم برای این تعداد باقیمانده کاری بکنیم.
نوبخت افزود: از شهریور سال گذشته که دولت تدبیر و امید فعالیت خود را شروع کرد، با دو مشکل بزرگ 'تورم 40درصدی همراه با رکود' و 'رشد منفی 6.8 درصدی' همراه بودیم از این رو مجموعه تلاش های دولت به سمت کاهش تورم، مثبت شدن رشد اقتصادی و افزایش اشتغالزایی بود.
سخنگوی دولت با بیان اینکه برای خروج از رکود باید سرمایه گذاری شود، ادامه داد: بر این اساس دولت همه تلاش خود را در 6 ماهه دوم سال گذشته برای افزایش سرمایه گذاری به منظور کاهش تورم و رشد مثبت اقتصادی معطوف کرد.
نوبخت، سرمایه گذاری برای طرح های عمرانی نیمه تمام بالای 70 درصد را نخستین راهکار دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت: در شش ماهه دوم سال گذشته با دشواری تامین منابع روبرو بودیم؛ با این حال دولت تلاش کرد که منابع موجود را به طور علمی برای طرح های عمرانی کشور تخصیص دهد.
وی خاطرنشان کرد: منظور دولت این نیست که الان هیچ مشکل اقتصادی وجود ندارد بلکه توانستیم قیمت ها را مهار و کنترل کنیم.
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری اظهار کرد: ما دولتمردان همه حیثیت خودمان را وابسته به اعتماد مردم می دانیم و با جهاد شبانه روزی اعضای کابینه دولت که همگی مجرب و متعهد هستند تلاش می کنیم رفاه ، امنیت و آسایش ملت عزیز ایران را فراهم کنیم.
نوبخت افزود: اگر اعضای هیئت دولت روزی با لباس بسیجی و رزمنده از تمامیت ارضی این کشور دفاع می کردند هم اکنون در لباس خدمتگذار ملت به پیشرفت و آبادانی کشورمان کمک می کنند.
نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی نیز در ابتدای این مراسم مشکل اصلی صنعتگران و سرمایه گذاران بناب را نبود سرمایه در گردش واحدهای تولیدی اعلام کرد و گفت: صنعت شهرستان بناب به لحاظ وجود زیرساخت های کافی جایگاه ممتازی در استان دارد.
حجت الاسلام محمد باقری همچنین از دولت یازدهم خواست رشد اقتصادی به دست آمده را بیشتر و بهتر به عموم مردم تبیین و توضیح دهد. محمدباقر نوبخت روز چهارشنبه در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه آذربایجان غربی افزود: با توجه به حجم انبوه طرح های نیمه تمام عمرانی در کشور، درصدد هستیم با مدیریت در تخصیص و توزیع اعتبارات عمرانی، ابتدا طرح های نیمه تمام بالای 80 درصد پیشرفت فیزیکی را به اتمام برسانیم.
وی اضافه کرد: در این میان سهم طرحهای عمرانی نیمه تمام قابل بهره برداری آذربایجان غربی تا پایان سالجاری، 23 طرح است و برای تکمیل آنها یک هزار و 20 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.
وی اظهار کرد: مدیران استانی باید فهرست طرحهای نیمه تمام عمرانی که تا پایان سال 94قابل بهره برداری هستند را به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری ارائه کنند تا در بودجه سال 94 برای آنها اعتبار پیش بینی شود.
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری با اشاره به تحقق 72 درصدی منابع پیش بینی شده دولت در بودجه در شش ماهه سال 93 ادامه داد: دولت تمام تلاش خود را صرف اتمام طرح های نیمه تمام عمرانی می کند و برای این کار، با سرمایه گذاری دولتی در صدد تشویق سرمایه گذاران بخش خصوصی است.
نوبخت گفت: درست است که درآمدهای کشور کم و در حد پیش بینی ما نبود ولی ما با مدیریت منابع و هدفمند، اعتبارات استانی و همچنین ماده 22 آذربایجان غربی را به صورت 100 درصد پرداخت می کنیم.
وی اظهار امیدواری کرد که در قانون برنامه ششم توسعه کشور، نگاه ویژه ای برای ارتقای جایگاه آذربایجان غربی در ابعاد مختلف لحاظ شود.
وی با تاکید بر مدیریت صحیح و هدفمند برای اداره کشور افزود: طوری باید برنامه ریزی کنیم که برای شرایط بد و روزهای سخت نیز برنامه داشته باشیم و بتوانیم کشور را در هر شرایطی به نحو مطلوب اداره کنیم.
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در خصوص هدف سفر خود به آذربایجان غربی اظهار کرد: همفکری و مشورت با مسئولان در خصوص راهکارهای ارتقای شاخص های توسعه در این استان، قدردانی از زحمات مسئولان و ابلاغ سلام های رییس جمهوری به مردم آذربایجان غربی از جمله این دلایل بوده است.
استاندار آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: حرکت مبتنی بر برنامه، امیدبخشی و ایجاد فضای آرامش در کشور همواره از اصلی ترین رویکردهای دولت یازدهم به ویژه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری بوده است.
قربانعلی سعادت به چالش ها و مشکلات آذربایجان غربی در حوزه های مختلف اشاره کرد و افزود: محوریت توسعه در این استان در سالهای متمادی بر محور کشاورزی سنتی بوده است و در زمینه توسعه این بخش کارها و اقدامات خوبی نیز انجام گرفته است به طوری که امروز شاهد وجود صنایع پشتیبان و صنایع تبدیلی کشاورزی در استان هستیم.
وی اضافه کرد: روند توسعه کشاورزی سنتی در آذربایجان غربی امروز به مرحله ای رسیده که با محدودیت در منابع آبی و خشک شدن دریاچه ارومیه روبرو هستیم و هم به علت پایین بودن ارزش افزوده و درآمد این بخش، نیازهای اشتغال و معیشت مردم استان تامین نمی شود.
وی با اشاره به عدم توسعه بخش صنعت در آذربایجان غربی اظهار کرد: در همین راستا و برای تغییر اولویت های توسعه استان از کشاورزی سنتی به سایر بخش ها، طی مطالعات انجام گرفته نظریه پایه توسعه استان بر محور توسعه صنعت، معدن، بازرگانی خارجی و ارتقای ظرفیتهای گردشگری و کشاورزی تعریف شد و در شورای برنامه ریزی استان نیز به تصویب رسید.
سعادت با بیان اینکه آذربایجان غربی به لحاظ توسعه منطقه ای در کشور جزو استانهای کمتر توسعه یافته به شمار می رود، ادامه داد: این استان جزو استان های کمتر توسعه یافته صنعتی در کشور محسوب می شود چرا که در سالهای گذشته سرمایه گذاری در بخش صنعت استان انجام نگرفته و امروز نیز با توجه به مشکل تامین سرمایه در گردش، از دو هزار و 800 واحد موجود صنعتی در استان، یک هزار و 245 واحد تعطیل و راکد هستند که به جهت تعطیل شدن این واحدها، 18 هزار نیروی کار نیز بیکار شده اند.
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه اقدامات مختلفی برای خروج از رکود واحدهای صنعتی و تزریق منابع برای رونق بخشی به بخش صنعت استان انجام گرفته است، گفت: به رغم اقدامات انجام گرفته برای تحرک بخش صنعت، عدم توسعه یافتگی آذربایجان غربی با ابزارهای استانی قابل جبران نیست و نیازمند توجه ویژه دولت به زیرساختهای صنعتی و سرمایه گذاری این استان است.
وی افزود: انتظار داریم در تدوین و تنظیم قانون برنامه ششم توسعه، برای تامین و جبران عقب ماندگی های استان در ابعاد مختلف نگاه ویژه ای از سوی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی صورت پذیرد.
وی همچنین به ظرفیت ها و پتانسیل های بالقوه آذربایجان غربی برای تحقق اهداف توسعه اشاره کرد و گفت: برای تغییر رژیم اشتغال استان از کشاورزی سنتی به سایر بخش ها، پتانسیل های خوبی مانند ظرفیت های معدنی، گردشگری و تجارت مرزی وجود دارد و امیدواریم با نگاه ویژه مدیران عالی دولت بتوانیم گام های مثبتی برای رونق اقتصادی، توسعه صنعتی و بهبود سطح معیشت و درآمد مردم آذربایجان غربی برداریم.
وی به پایین بودن شاخص های توسعه یافتگی در آذربایجان غربی نیز اشاره کرد و افزود: این استان با بیش از سه میلیون نفر جمعیت، در رتبه هفتم کشوری به لحاظ میزان جمعیت قرار دارد و به لحاظ مساحت نیز جزو استان های وسیع کشور محسوب می شود اما با این وجود، شاخص های توسعه مانند نرخ سواد، درآمد سرانه و شاخص سلامت در این استان از وضعیت خوبی برخوردار نیست و نیازمند توجه بیشتر از سوی دولت است.
استاندار آذربایجان غربی در ادامه سخنان خود گفت: ما در این استان به خاطر محدودیت های موجود در اعتبارات عمرانی، بر روی راهبرد مدیریت بدون پول تمرکز داشته ایم و با کمک مدیران استان توانسته ایم تعدادی طرح مهم عمرانی را در این استان آغاز کنیم.
سعادت افزود: احداث جاده ارتباطی سه راهی ایواوغلی به بازرگان به طول 130 کیلومتر، احداث فرودگاه بین المللی در منطقه آزاد ماکو، عملیات تعریض جاده ارومیه به مهاباد به طول 40 کیلومتر و اجرای طرح جاده کمربندی تمرچین به پیرانشهر از جمله طرح های عمرانی به شمار می روند که با مشارکت بخش خصوصی در آذربایجان غربی در حال انجام هستند.
وی با بیان اینکه با مدیریت بدون پول توانسته ایم عملیات احداث نزدیک به 200 کیلومتر از راههای ارتباطی استان را آغاز کنیم، گفت: سرمایه گذاری هایی که با مشارکت بخش خصوصی در حوزه راههای استان انجام می گیرد، بیشتر از رقم بودجه عمرانی استان در سال 93 است.
در این جلسه، مسائل و مشکلات استان از سوی استاندار آذربایجان غربی مطرح و معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری نیز برای رسیدگی به مشکلات مطرح شده قول مساعد داد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها