أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۶۳۷۶۰
زمان انتشار: ۲۰:۱۳     ۰۱ آبان ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 به نقل از دنیای اقتصاد ؛ بورس تهران پس از هفته‌ها آرامش و رشد ملایم شاخص از روز دوشنبه فضای متفاوتی را توأم با رشدهای هیجانی تجربه کرد، به‌طوری که در روز دوشنبه و سه‌شنبه با رشد جمعا 1829 واحد می‌رفت تا تجربه آذر و دی‌ماه سال 92 را در ذهن سرمایه‌گذاران زنده کند اما این جهش روز گذشته با شیب بسیار ملایم ادامه یافت؛ در نتیجه بازار روند مثبت اما کم عمق و محتاطانه‌ای را همچون روزهای گذشته تجربه کرد. به این ترتیب دیروز شاهد رشد 24 واحدی شاخص کل در پایان معاملات و رسیدن رقم شاخص به سطح 74 هزار و 132 واحدی بودیم. بر‌اساس آمارها، بورس تهران در نهايت در هفته‌ای که گذشت بازده 3 درصدی شاخص را که بیشترین میزان رشد را در 15 هفته اخیر است به ثبت رساند. در این هفته به تدریج شاهد افزایش حجم و ارزش معاملات بودیم؛ هرچند روز گذشته در مقایسه با روز سه شنبه با افت 5 درصدی در حجم معاملات و 16 درصدی در ارزش معاملات مواجه بودیم اما در مقایسه با میانگین 6 ماه گذشته ارقام چشمگیری است.
به نظر می‌رسد نگاه بورس به سمت دور جدید مذاکرات هسته‌ای معطوف شده است. اخبار منتشرشده از مذاکرات هسته‌ای اظهار‌نظرهای محتاطانه اما تقریبا مثبتی را حکایت می‌کنند. احتمال رسیدن به توافق جامع قبل از 3 آذر از قوت نسبتا بالایی برخوردار است و فعالان بازار نیز به آن چشم دوخته‌اند. کارشناسان بر این باورند که در صورت موفقیت در مذاکرات، غربی‌ها برای بستن قراردادهای تجاری با ایران با یکدیگر مسابقه خواهند گذاشت و این مهم نیز بر روند شاخص بسیار تاثیر‌گذار خواهد بود. به عقیده کارشناسان در کنار اخبار سیاسی که فضای معاملاتی بورس تهران را تحت تاثیر قرار داده، به کف رسیدن قیمت سهام نیز عاملی برای رشد شاخص بوده است. کارشناسان می‌گویند پس ازافت 20 درصدی شاخص از نیمه دی‌ماه تاکنون قیمت‌ها به کف رسیده است و این عامل نشانه‌های تمایل بازار به صعود را نشان می‌دهد. همچنین مثبت بودن گزارش‌های 6 ماهه عمده شرکت‌های پذیرفته شده در بورس انتظار ورود نقدینگی و بازگشت جذابیت بازار سهام را افزایش داده است.برخی کارشناسان نیز کاهش نرخ سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی را از اخبار مثبت تاثیر گذار بر روند شاخص کل می‌دانند. از طرفی سیگنال‌های خروج از رکود به تدریج در حال دریافت است که البته اثراتش در ماه‌های آینده بازتاب بیشتری خواهد داشت. بنا به دلایل ذکر شده بسیاری از کارشناسان اواخر امسال و آغاز سال جدید را برای بورس با روند خوش‌بینانه پیش‌بینی می‌کنند.
محمد‌رضا مرادی، مدیر سرمایه‌گذاری بیمه معلم گفت: دلایل زیادی می‌تواند با وضعیت کنونی بازار سهام مرتبط باشد؛ اما برخی عوامل از درجه تاثیرگذاری بیشتری برخوردار هستند. مرادی با اشاره به فضای حاکم بر مذاکرات هسته‌ای گفت: بازتاب گسترده صحبت‌های امیدوارکننده رئیس‌جمهور و اطمینان دادن ایشان از اینکه در مذاکرات با غرب قطعا به توافق خواهیم رسید، آن هم یک هفته قبل از شروع دور جدید مذاکرات، به نحوی که اکثر مفسران رسانه‌های غربی آن را منعکس نمودند، بر روند صعودی شاخص کل تاثیر‌گذار بود. وی افزود: در این رابطه برخی گمانه‌زنی‌ها نیز حاکی از ارائه راه حلی جدید در دستگاه دیپلماسی آمریکا است، به نحوی که امکان توافق را در شرایط کنونی بدون نیاز به موافقت کنگره فراهم می‌آورد. وی به گزارش‌های امیدوارکننده اقتصادی که توسط مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور 
(دکتر مسعود نیلی) ارائه شد، اشاره و اظهار کرد: گزارش دکتر نیلی مبنی بر قرارگرفتن اقتصاد در مسیر درست با ارائه بسته خروج از رکود بر روند بورس در روزهای گذشته تاثیر گذاشته است.
وی به پیش‌بینی نرخ رشد اقتصاد اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی از احتمال
 2 رقمی بودن نرخ رشد اقتصادی کشور تا دوسال آینده است که با رفع تحریم‌ها و حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی و داخلی در زمینه‌های نفت و گاز صورت خواهد گرفت که این مهم نیز بر وضعیت کنونی بازار سهام تاثیرگذار بوده است.  این کارشناس بازار سهام افزود: ارائه گزارش‌های خوب 6 ماهه برخی شرکت‌ها به نحوی که فراتر از انتظار بازار و برآوردهای کارشناسان بود نیز یکی دیگر از عوامل بازگشت بازار بود؛ همانند گزارش 6 ماهه شرکت ملی صنایع مس ایران که با پوشش
50 درصدی توانست شرایط جدیدی را برای خود در بازار ایجاد کند و نیز پوشش برخی شرکت‌های سیمانی همانند سیمان کرمان و....
مرادی همچنین تکذیب شایعه تغییرات مدیریتی در سازمان بورس با اعلام رسمی توسط مدیر سازمان را از عوامل مثبت تاثیر‌گذار بر بورس دانست. به گزارش «دنیای اقتصاد» در نتیجه دادوستدهای دیروز در بورس تهران بیش از 958 میلیون برگه سهم و حق تقدم در بازار دست به دست شد که ارزش این مبادلات بیش از 2 هزار و 321 میلیارد ریال بود و در 81 هزار نوبت معاملاتی انجام شد.  همچنین دیروز نمادهای داروسازی امین، دشت مرغاب، سرمایه‌گذاری صنعت نفت، کنترل خوردگی تکین کو، بانک سینا، تولید مواد اولیه و الیاف مصنوعی و سخت آژند دارای بیشترین رشد قیمت بودند و در صدر معاملات قرار گرفتند. در مقابل پارس پامچال، تولید مواد اولیه داروپخش، سیمان تهران، لامپ پارس شهاب، پشم شیشه ایران، سیمان هگمتان و سیمان شرق با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند. سرمایه‌گذاران طولانی‌ترین صف‌های خرید را برای نمادهای بانک سینا، شیشه همدان، ملی صنایع مس ایران، بانک صادرات ایران، بانک ملت، بانک انصار و خدمات انفورماتیک تشکیل دادند. 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها