أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۶۳۷۷۴
زمان انتشار: ۲۳:۵۲     ۰۱ آبان ۱۳۹۳
سفارت ایران در آنکارا با اشاره به اختلاف ایران و ترکیه بر سر اخذ عوارض از کامیون های عبوری ازخاک دو کشور تاکید کرد به دلیل 20 برابر بودن قیمت سوخت در ترکیه نسبت به ایران کامیون های ترک عبوری از ایران باید عوارض بیشتری بپردازند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم ؛ وزیر حمل و نقل ترکیه بر مقابله به مثل با بحران حمل و نقل در مرز ایران که هفته گذشته در پی اعلام نرخ عوارض عبور از مرز برای کامیونهای ایرانی  پیش آمده است تاکید و اعلام کرد که هر دو طرف باید اقدامات برابری را در این زمینه اتخاذ کنند.

لطفی الوان در پاسخ به سوالات خبرنگاران اظهار اشت: «ایران باید در این مسئله، اصل مقابله به مثل را مد نظر قرار دهد که به معنای اعمال قوانین عبوری کامیونهای ترکیه برای کامیونهای ایرانی است.»

وی با اشاره به توافقات انجام شده میان دو کشور با توجه به مقررات نرخ عوارض عبور از مرز،مدعی شد: «ایران چند سال است که با نقض توافقات انجام شده، نرخ عوارض مازاد از کامیونهای ترکیه دریافت می کند. ترکیه پیش از اعمال نرخ جدید عوارض برای کامیونهای ایرانی به منظور متقاعد کردن ایران به توقف این رویه ناعادلانه، چندین بار به ایران هشدار داده بود. هشداری که طرف ایرانی به آن توجهی نکرد. به همین علت ترکیه اصل مقابله به مثل را در پیش گرفت و نرخ جدید عوارضی را اعمال کرد که برابر با نرخ دریافتی ایران از کامیونهای ترکیه است.»

وزیر حمل و نقل ترکیه  با بیان اینکه ترکیه و ایران دو کشور همسایه و دارای روابط دوستانه و روابط تجاری بسیار مستحکمی هستند افزود: « ما نگران روابط میان دو کشور هستیم اما از طرف ایرانی انتظار داریم اصل مقابله به مثل را در نظر داشته باشد. با چنین وضعیتی برخی از رانندگان کامیون ما ترجیح می دهند از شهر مرزی سارپ در مرز ترکیه و گرجستان عبور کنند. شرکتهای حمل و نقلی که خواهان انتقال کالا به قزاقستان و ترکمنستان هستند قادرند از مسیر گرجستان برای عبور از دریای خزر با کشتی های باری بهره بگیرند. با این حال، کامیونهای ترکیه با وجود نرخ بسیار بالای عوارض ایران همچنان از مرز این کشور عبور می کنند. با وجود این باید بگویم که تعداد کامیونهای ایرانی که از مرز ترکیه عبور می کنند، پس از تحولات اخیر کاهش داشته است در حالی که تعداد کامیونهای عبوری ترکیه هیچ تغییری نکرده است.»

ترکیه هفته گذشته نرخ عوارض عبور از مرز را برای کامیونهای ایرانی افزایش داد تا ایران را به کاهش نرخ عوارض 750 دلاری در عبور از مرز این کشور ترغیب کند که به جبران تلافی قیمت ارزانتر بنزین در ایران نسبت به ترکیه است. در پی اقدامات متقابل دو کشور، نرخ عوارض عبور از مرز برای کامیونهای هر دو کشور به 1,500 دلار افزایش یافت. ایران همچنین نرخ عوارض عبور از مرز را برای بنزینی که در تانکرهای سوختی کامیونهای ترکیه که در حال ترک ایران هستند، باقی مانده است دو برابر کرد.

دولت ترکیه کامیونهای ترکیه ای را به دروازه های مرزی سارپ و تورکوزو در مرز ترکیه و گرجستان هدایت می کند تا ساعات طولانی انتظار را کاهش داده و از پرداخت نرخ بالای عوارض عبوری ایران خودداری کند.

در پی اقدامات متقابل هر دو طرف در هفته گذشته، سفارت ایران در آنکارا، بیانیه ای را منتشر کرد که در آن ایران به ترکیه چندین گزینه پیشنهادی برای حل این بحران در اواخر روز یکشنبه ارایه داده بود.

در این بیانیه ایران تاکید کرده است که تفاوت در نرخ عوارض مرزی دو کشور بر اساس تفاوت در قیمت سوخت در ایران و ترکیه صورت گرفته است. این بیانیه همچنین اعلام کرده است که کامیونهای ترکیه برای هر لیتر بنزین ایران 0.20 لیتر ترکیه را می پردازند در حالی که کامیونهای ایرانی در ترکیه برای هر لیتر بنزین 4 لیتر ترکیه هزینه می کنند. هزینه ای که 20 برابر نرخ بنزین در ایران است. ایران نیز به منظور جبران خلا هزینه سوخت در میان دو کشور اقدام به بالابردن نرخ عوارض عبوری کامیونها کرده است.

ایران در این بیانیه اعلام کرده است که ایران کشور تولید کننده نفت است و در آن قیمت بنزین ارزان تمام می شود. با این حال با در نظر گرفتن اصرار ترکیه بر اعمال نرخ عوارض برابر با طرف ایرانی، ایران نیز راه حل هایی را برای حل این مساله پیشنهاد می کند. پیشنهاد ایران از پنج گزینه تشکیل می شود که از این قرارند: ایران به کامیونهای ترکیه بنزین را با قیمت 4  لیر ترکیه بفروشد، ترکیه بنزین را با قیمت 0.20 لیر ترکیه به کامیونهای ایرانی بفروشد، هر دو کشور بر روی نرخ دیگری برای کامیونهای ترکیه و ایران توافق کنند، روند کنونی ادامه یابد یا ترکیه توضیح دهد که در قبال نرخی که به تازگی برای عوارض عبوری تعیین کرده است، چه خدمات دیگری به طرف ایرانی ارائه می دهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها