يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۶۳۷۷۶
زمان انتشار: ۲۳:۵۳     ۰۱ آبان ۱۳۹۳
بحث آلایندگی بنزین‌ها از موضوعاتی است که از خرداد ماه سال جاری به‌عنوان یکی از موضوعات مورد توجه تمامی نهادها و دستگاه‌های مسئول در این حوزه مطرح شده تا جایی که هنوز صحت آلایندگی بنزین‌ها به درستی تایید نشده است.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از اقتصاد آنلاین ؛ با دستور رییس مجلس شورای اسلامی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در زمینه تایید بیماری‌زا بودن یا نبودن بنزین‌های تولیدی و وارداتی وارد عمل شده و پس از بررسی‌های لازم گزارش مربوطه را به رییس مجلس ارائه کرد اما هنوز خبری از قرائت این گزارش در مجلس نیست.

روز گذشته نیز نمایندگانی از کمیسیون های انرژی و بهداشت مجلس در جلسه کمیسیون اصل 90 که با حضور رییس سازمان محیط زیست،‌ استاندارد و نمایند‌ه‌ای از وزارت بهداشت به بررسی این موضوع پرداختند.

مهدی موسوی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایسنا، درباره اینکه گفته شده بنزین‌هایی که حتی با استاندارد یورو 4 وارد کشور می‌شوند دارای آلایندگی هستند، گفت: متاسفانه وزارت نفت تاکنون مستندات و اسناد بنزین وارداتی را به ما تحویل نداده است.

وی افزود: بنا، بر این بوده که هر ماه معاونت پالایش و پخش وزارت نفت، سازمان استاندارد و محیط زیست آخرین اسناد بنزین‌های وارداتی خودشان را به مجلس و کمیسیون انرژی ارائه کنند اما تاکنون اسنادی ارائه نشده است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اما اسنادی که خودمان در اختیار داریم بر این اساس است که در سال 93 بنزین‌های وارداتی مورد بررسی قرار گرفته متاسفانه استانداردهای یورو 2 هم را نداشته‌اند تا چه رسد به اینکه یورو 4 باشد.

موسوی‌نژاد تصریح کرد: آنچه دولت مصوب کرده این بود که بنزین داخلی را متوقف کنند و بنزین وارداتی نیز با استاندارد یورو 4 وارد شود اما متاسفانه یورو 4 نه تنها به کشور وارد نشد بلکه بنزین‌هایی که وارد کشور شدند دارای آلودگی بوده‌اند و مواد ممنوعه‌ای که دارای آلایندگی است با بنزین مخلوط بوده است.

نماینده مردم دشتستان در مجلس در پاسخ به این سوال که مسئول تعیین‌کنندگی آلایندگی در بنزین‌ها چه دستگاهی است، گفت: قاعدتا باید سازمان استاندارد آنالیز کرده و اطلاع دهد.

وی درباره اینکه آیا سازمان استاندارد تا به حال گزارشی در این خصوص به مجلس ارائه کرده است، اظهار کرد: تا به حال گزارشی به مجلس ارائه نشده است اما شنیده‌ام که سازمان استاندارد گفته است در حال تجهیز آزمایشگاه‌های تست بنزین هستند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین درباره اینکه بنزین‌هایی که دارای آلایندگی است مربوط به پتروشیمی‌ها می‌باشد یا پالایشگاه‌ها، ادامه داد: این اسناد را متاسفانه تا به حال ارائه نکرده‌اند، اسنادی که ما از وزارت نفت دریافت کردیم ریفورمیت پتروشیمی‌ها از ریفورمیت برخی از پالایشگاه‌ها استاندارد بیشتری دارد.

موسوی‌نژاد در ادامه به جلسه سه نفر نماینده از کمیسیون انرژی با مسئولان محیط زیست و سازمان استاندارد در کمیسیون اصل 90 مجلس اشاره کرد و گفت: در این جلسه ابتکار معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان محیط زیست، نماینده‌ای از وزارت بهداشت، سازمان استاندارد و کمیسیون‌های انرژی و بهداشت حضور داشتند اما آنچه سازمان محیط زیست ارائه کرده این است که بنزن خاصیت سرطان‌زایی دارد و یا می‌تواند تاثیرگذار در حوزه سرطان باشد و یا اینکه بنزن آلایندگی دارد.

وی تصریح کرد: هر فرد متخصص این حوزه می‌داند که بنزن یا هر مواد شیمیایی می‌تواند بیماری‌زا بوده و یا آلایندگی ایجاد کند چرا که ماده بنزن در رنگ‌آمیزی‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این مساله البته یک امر طبیعی است اما باید بدانیم که ما بنزین بدون بنزن نداریم. به هر حال هر بنزینی، بنزن دارد و هر سوختی که می‌سوزد، آلایندگی دارد ولو اینکه بگوییم سرطان‌های موجود در کشور به خاطر بنزین‌های پتروشیمی است یا اینکه بگوییم آلودگی در کلان شهرها به دلیل بنزین‌های پتروشیمی‌ها است این مساله ادعایی بی‌ربط و بدون پشتوانه علمی و نظر تخصصی و کارشناسی است.

وی افزود: آلودگی هوا دلایل متعددی دارد ضمن اینکه بنزین پتروشیمی‌ها در جایگاه‌ها توزیع نمی‌شود بلکه به پالایشگاه‌ها می‌رود و بعد از ترکیبات با نفت‌های سبک تبدیل به بنزین استاندارد می‌شود و در جایگاه قرار می‌گیرد.

موسوی‌نژاد ادامه داد: سوال این است بنزینی که گفته می‌شود از پتروشیمی‌ها است اولا بنزین نیست، ریفورمیت است ثانیا ریفورمیت‌ها در جایگاه‌های بنزین توزیع نمی‌شوند و ثالثا اینکه ریفورمیت‌های پتروشیمی در جنوب و در پالایشگاه‌های بندرعباس و در برخی از پالایشگاه‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنزین‌هایی که از ترکیبات پتروشیمی‌ها به دست می‌آید در کلان شهرها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. به عنوان مثال حتی در تهران، پالایشگاه تهران بنزین داخل این شهر را تولید می‌کند.

وی افزود: 6 میلیون لیتر بنزین از پتروشیمی‌ها به دست می‌آید در حالیکه در تهران 13 میلیون لیتر بنزین توزیع می‌شود و میلیون لیتر چه جایگاهی دارد که در کلان شهری مثل تهران توزیع شود و باعث آلایندگی در این شهر شود و یا حتی در شهرها و کلان‌ شهرهای دیگر نیز همین‌طور،‌ بنابراین این ادعای بی‌ربطی است که بگوییم 13 میلیون لیتر بنزین در تهران توزیع و باعث آلایندگی می‌شود.

موسوی‌نژاد ادامه داد: متاسفانه برخی به دلیل اینکه آشنایی ندارند و یا اطلاعاتی ندارند یا کارشناسان و مسئولان محیط زیست خیلی تسلط به حوزه بنزین ندارند. متاسفانه به دلیل اینکه زود به حوزه بنزین ورود کرده‌اند که یک رویکرد سیاسی و اقتصادی داشت بنابراین نتوانستند قضیه را جمع کنند به همین خاطر برای کشور مشکل ایجاد کرد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره اینکه آیا کمیسیون اصل 90 مجلس این موضوع را مورد تحقیق قرار داده و گزارش آن را ارائه خواهد کرد؟ گفت: معتقدم باید به شدت با این مساله برخورد شود.

وی یادآور شد: کمیسیون بهداشت به عنوان مرجع تشخیص و بررسی بیماری‌زا بودن در بنزین‌های پتروشیمی یا موارد دیگر می‌باشد که گفته می‌شود اطلاعات یا آنالیزی در این زمینه در اختیار نبوده که بگوییم سرطان‌هایی که به وجود آمده به خاطر بنزین‌های پتروشیمی بوده است.

وی درباره اینکه آیا وزارت بهداشت گزارشی مبنی بر بیماری‌زا بودن بنزین‌ها ارائه کرده‌اند یا خیر؟ گفت: نماینده وزارت بهداشت در جلسه کمیسیون اصل 90 حضور داشت و تصریح کرد که در این زمینه هیچگونه اثبات، یا آنالیز یا تست مورد قبولی نبوده است و هیچگونه برنامه‌ای در این زمینه نداشتیم چرا که قابل تشخیص نیست که بگوییم به خاطر بنزین پتروشیمی است یا پالایشگا‌ه‌ها یا اصلا بگوییم این بنزن‌ها و آلودگی‌ها در تهران اگر سرطان‌زا هستند به دلیل جایگاه‌های توزیع بنزین است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها