يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۶۴۱۳۱
زمان انتشار: ۱۳:۵۳     ۰۳ آبان ۱۳۹۳
می توان به خودروهای اسکوتربرقی با وزن ۴۵ کیلوگرم و قیمت ۴۴ میلیون تومان، کفشوی برقی با راننده( اسکرابر) با وزن تقریبی بین ۱۵۰ تا ۶۳۵ کیلو و قیمت ۹۵ میلیون تومان، جاروب خیابانی با وزن ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلو و قیمت ۱۵۰میلیون تومان، ماشین زمین گلف به وزن تقریبی ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلو و قیمتی حدود ۹۰ میلیون تومان اشاره کرد که تمامی این خودروها در مقایسه با خودرو پراید به وزن تقریبی ۹۰۰ کیلو و قیمت ۲۰ میلیون تومان و بر اساس سنجش همان نقل قول معروف، کیلویی بسیار گرانتر می باشند.
به گزارش پایگاه 598 ؛ اسفند ماه سال ۹۱ بود که رئیس جمهور وقت با بیان جمله تاریخی " پراید کیلویی چند" باعث ایجاد شرایطی خاص درصنعت خودرو کشور شد و هجمه های سنگینی علیه صنعت خودروسازی داخلی را سبب شد.

این گفتمان در زمان خودش باعث شد که خودروسازان برای توجیه قیمت محصولات خود در مقام دفاع بر آیند و به بیان یکسری از واقعیات این صنعت بپردازند.

در آن زمان قیمت مواد اولیه دچار تغیرات زیادی شده و قیمت آن چندین برابر افزایش یافته بود علاوه بر این نرخ دستمزدها، هزینه های مالی، بیمه، عوارض، مالیات، ارزش افزوده و... همگی افزایش قابل توجهی یافته بودند و این در حالی بود که قیمت خودرو بر اساس دستورات حکومتی و دولتی در طول ۸ سال به صورت ثابت باقی مانده بود.

علاوه بر این بعضی از قطعات خودروها که از خارج وارد می شد و مستلزم هزینه های ارزی بود و با توجه به افزایش حدود سه برابری ارز و دلار مشکلات دیگری نیز در این حوزه مترتب خودروسازان کرده و مجموع این عوامل باعث افزایش قیمت خودرو شده بود و این گفته رئیس جمهور وقت باعث شد که خودرو سازان، بسیاری از این موارد از جمله ریز قیمت خودروها را مطرح و مورد بررسی قرار دهند و از طریق رسانه ها به اطلاع عموم برسانند.

با تمام این مصایب اما آنچه که بر این صنعت می گذرد بر اساس اعلام خودروسازان قیمت محصولات داخلی با شرایطی که توسط شورای رقابت اعلام شده همچنان ضررده می باشد و یا بدون سود و به صورت سر به سر هزینه تولید و قیمت فروش مساوی در امده و به طور کلی خودروسازان در شرایط ضرر قرار دارند.

با تمام این شرایط حتی در حال حاضر اگر بخواهیم بر اساس گفته آن مدیر قبلی کشور، محصولات داخلی تولید شده را با محصولاتی مشابه در حوزه های دیگر که در داخل تولید و یا به صورت وارداتی به داخل کشور وارد می شوند مقایسه کنیم و قیمت آنها را نسبت به وزن محصولات و قطعات به کار رفته بسنجیم به وضوح می توان دریافت که قیمت خودروهای داخلی در مقایسه با سایر خودروها بسیار مقرون به صرفه تر می باشد.

به عنوان مثال می توان به خودروهای اسکوتربرقی با وزن ۴۵ کیلوگرم و قیمت ۴۴ میلیون تومان، کفشوی برقی با راننده( اسکرابر) با وزن تقریبی بین ۱۵۰ تا ۶۳۵ کیلو و قیمت ۹۵ میلیون تومان، جاروب خیابانی با وزن ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلو و قیمت ۱۵۰میلیون تومان، ماشین زمین گلف به وزن تقریبی ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلو و قیمتی حدود ۹۰ میلیون تومان اشاره کرد که تمامی این خودروها در مقایسه با خودرو پراید به وزن تقریبی ۹۰۰ کیلو و قیمت ۲۰ میلیون تومان و بر اساس سنجش همان نقل قول معروف، کیلویی بسیار گرانتر می باشند.

با بررسی مواردی بسیار رایج همچون خودروهایی که در بالا ذکر شد و یا مقایسه افزایش قیمتی بعضی از وسایل و مایحتاج مردم از جمله لبنیات، نان، گوشت و ... به نظر می رسد پرداختن به گرانی خودروهای داخلی در زمان حال و با پیشینه ای که مطرح شد با هدف مسایلی خارج از رفاه مردم و با در نظر گرفتن شرایطی غیر از مصالح عموم می باشد و قطعا افرادی که صرفا در این زمینه موضع گیری و تاکید به ارزان شدن خودرو بدون در نظر گرفتن شرایط کارشناسی دارند، یا از واقعیت خیلی به دور هستند و یا مسایل حاشیه ای و شاید شخصی را دنبال و به دنبال کسب شهرت و جایگاهی هستند.

منبع:افکار نیوز

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها