يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۶۴۱۵۶
زمان انتشار: ۱۴:۱۲     ۰۳ آبان ۱۳۹۳
سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته وقتی میلیون‌ها هوادار فوتبال بخصوص هواداران استقلال و پرسپولیس برای دیدن بازی تیم مورد علاقه خود پای گیرنده‌هاي تلویزیونی شان نشستند تا شاهد رقابت‌هاي هفته دوازدهم لیگ برتر بعد از چند هفته تعطیلی باشند، دیدند از فوتبال خبری نیست.
گویا رئیس فدراسیونی که یک روزی به دستور مدیران بالادستی، در یک انتخابات بدون رقیب! به صندلی ریاست رسیده بود و مجری فرمان بالادستی‌ها بود امروز و پس از یک کلکسیون ناکامی که برای فوتبال در همه رده‌ها به یادگار گذاشته، دل را به دریا زده است و جلوی دوربین‌هاي تلویزیونی را گرفت تا بالاخره در ظاهر و شاید برای فقط چند روز یک بازی را برده باشد!

البته دسته‌گل به آب دادن این فدراسیون تمامی ندارد و بر‌اساس شنیده‌ها فدراسیون فوتبال برای هر بازی پخش نشده باید به اسپانسر تبلیغات محیطی ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان پرداخت کند. به این ترتیب فدراسیون کفاشیان ضرر زیادی را به فوتبال تحمیل خواهد کرد. همچنین عدم پخش زنده مسابقات نه تنها باعث نشده که تماشاگران زیادی به ورزشگاه‌ها بروند بلکه تعداد تماشاگران هم کمتر شده است.

دعوای فدراسیون فوتبال و صدا و سیما بر سر حق پخش زنده بازی‌هاي فوتبال سال‌هاست که به جدالی بین طرفین تبدیل شده اما در این سال‌ها بالاخره دو طرف با هم به تفاهم مي‌رسیدند اما امسال فدراسیونی که سرمربی تیم‌ملی‌اش هر وقت دلش مي‌خواهد مي‌رود و مي‌آید و تمام فدراسیون نازش را مي‌کشند که نکند دوباره قهر کند در مقابل صدا و سیما اقتدارگرا شده و از حقوقش! کوتاه نمی‌آید.

اینکه حق پخش تلویزیونی حق فوتبال است و این حرفی کاملا درست است اما از کدام شبکه تلویزیونی فدراسیون مي‌خواهد حق پخش بگیرد، از تنها شبکه تلویزیونی و ملی کشور؟
برای کدام فوتبال، فدراسیون ادعای حق پخش ۱۶۰ میلیاردی دارد؟ برای فوتبالی که باشگاه‌هایش یکی پس از دیگری هر سال در آسیا و در مرحله مقدماتی حذف مي‌شوند؟ به فوتبالی که تیم‌هاي نوجوانان، جوانان و امیدش همیشه زودتر از پیش‌بینی‌ها با مسابقات خداحافظی مي‌کنند؟ برای فوتبالی که دو میلیارد به بازیکنانی مي‌دهد که توان ندارند نصف بازیکنان حرفه‌ای بدوند؟ به فوتبالی که آرزوی دیدن پنج پاس سالم را در دل هواداران گذاشته است؟ به فوتبالی که مربیانش با رقم‌هاي میلیاردی فقط داور را دلیل باخت تیمشان مي‌دانند؟ به فوتبالی که فدراسیونش مدیری را به مسابقات آسیایی اعزام مي‌کند تا آبروی کشور را ببرند؟ به فوتبالی که شیشه، مواد‌مخدر و پارتی‌هاي فراوانش مردم را منزجر کرده است؟ به فوتبالی که مروج بداخلاقی‌ها و توهین‌ها است؟ به فوتبالی که فدراسیونش از استعلام چهار کارت خدمت سربازی ناتوان است و با کارت جعلی به بازیکنان مجوز بازی مي‌دهد؟ به فوتبالی که حتی برخی بازیکنان تیم‌ملی‌اش برای قوانین کشور هیچ ارزشي قائل نیستند و با پول و پارتی کارت جعلی خدمت سربازی تهیه کرده‌اند؟ به فوتبالی که تمام خرجش را دولت از جیب مردم مي‌دهد؟

آقای کفاشیان فوتبال حرفه‌ای که از آن سخن مي‌گویید یعنی تجارت. تجارت یعنی کسب درآمد از بخش خصوصی نه دست توی جیب مردم کردن. فدراسیون شما توان جذب یک اسپانسر برای تیم‌ملی را ندارد. اسپانسری تیم‌ملی را در جام‌جهانی حمایت کرد که به گفته بازیکنان تیم‌ملی وقتی لباس‌هایش آب مي‌خورد، کوچک مي‌شد یا به زبان خودمان آب مي‌رفت.
فدراسیون فوتبال، دولت محترم نفت را خام مي‌فروشد و پول نفت را مي‌دهد جنس چینی، فرآوردهای نفتی همچون بنزین و... وارد مي‌کند و از تولید خبری نیست.

فدراسیون آقای کفاشیان و رفقا هم همین کار را به شکل دیگر انجام مي‌دهند. پول بیت‌المال از راه‌های گوناگون به فدراسیون تزریق مي‌شود و آقایان این پول را مدیریت مي‌کنند تا خرج شود! قرار است فدراسیون حق پخش را به باشگاه‌ها بدهند. کدام باشگاه خصوصی است آقای کفاشیان که سخن از فوتبال حرفه‌ای مي‌کنید؟ مگر همین باشگاه‌ها هر سال میلیاردها تومان از دولت نمی‌گیرند تا بریزند به پای بازیکنانشان.

چرا آقای کفاشیان حرفه‌ای شدن را فقط در درآمدزایی مي‌بیند. اگر پول عامل حرفه‌ای شدن بود که امروز فوتبال ما باید با این ارقام سرسام‌آور حرفه‌ای بود.
آقای کفاشیان فوتبال باید درآمدزا باشد و پولش را خودش درآورد نه اینکه همیشه دستش توی جیب مردم باشد؛ بهتر است یک ملاقاتی با آقای دادکان داشته باشید ایشان در زمان مدیریتشان در فدراسیون به استقلال مالی رسید بدون حق پخش و جنجال!

دور از انصاف است نقدی به عملکرد صدا و سیما نزنیم. ای‌کاش مدیران سیما هزینه‌هایی که برای ساخت برنامه‌هاي کلیشه‌ای ورزش مي‌شود را به شکل حرفه‌ای‌تری در ورزش هزینه کنند. متاسفانه اکثر برنامه‌هاي ورزشی سیما به نوعی محفلی برای دیدار دوستان و تعریف و تمجید از خود است که نه تنها مخاطب ندارد بلکه توهین به شعور مخاطب است. این برنامه‌هاي فقط آنتن پرکن ، بهتر است برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها تعطیل شود.

هم فدراسیون فوتبال، هم صدا و سیما و هم مسئولان کشور مي‌دانند که فوتبال ورزش مورد علاقه مردم ایران است و این ورزش بدون حضور و شور و اشتیاق مردم هیچ ارزشی ندارد. از سوی دیگر نیز همه بر این واقفند که موفقیت‌هاي ورزش به خصوص فوتبال وبه تبع آن استقلال و پرسپولیس، مي‌تواند شور و نشاطی را به جامعه هدیه کند که با هزاران میلیارد تومان دیگر نیز نمی‌توان تنها در چند ساعت این شور و هیجان را در جامعه ایجاد کرد. بنابراین این دعوایی که هیچ ارتباطی به مردم ندارد و شایسته مردم ایران نیست باید قبل از هفته سیزدهم پایان یابد.
پول نفت که حق مردم است به فوتبال تزریق مي‌شود به صداو سیما هم تزریق مي‌شود آن وقت مردم حق دیدن فوتبال از تلویزیون را ندارند. جوانان سرمایه‌هاي کشورند آیا اینگونه قرار است با سرگرمی و علایق آنها بازی کنیم؟ عواقب این لج و لجبازی‌هاي کودکانه را مي‌دانید؟ آیا دنیا به این كارها نمی‌خندد و مدیریت کشور را زیر سوال نمی‌برد؟

رقم درخواستی فدراسیون فوتبال برای حق پخش مسابقات امسال ۱۶۰ میلیارد تومان است اما سیما گفته حاضر نیست بیشتر از ۲۰ میلیارد بدهد.
فدراسیون فوتبال دخل و خرجش نسبت به سال قبل۱۰ برابر افزایش یافته که این رقم را درخواست داده و روی آن اصرار دارد؟
اختلاف بین رقم درخواستی فدراسیون و صداوسیما نشان مي‌دهد دو طرف هیچ وقت با هم نمی‌توانند به توافق برسند و فقط یک دستور بالادستی مي‌تواند دوباره عامل ورود دوربین‌هاي تلویزیونی به ورزشگاه‌ها و آوردن هیجان به خانه مردم و هواداران فوتبال شود. یقینا این بازی برنده‌ای ندارد و هر دو حریف بازنده هستند چون مردم را فراموش کرده‌اند.

منبع:سیاست روز
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها