أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۲۶۴۲۲۱
زمان انتشار: ۲۰:۴۵     ۰۳ آبان ۱۳۹۳

به گزارش پایگاه 598، روزگار غریبی است هوادار پرسپولیسی نازنین! روزگاری احمدرضا عابدزاده از دروازه پرسپولیس حراست می‌کرد و ذخیره او هم گلر تیم ملی بود. آن روزها نیما نکیسا آنقدر خوب دروازه‌بانی می‌کرد که سرمربی وقت پرسپولیس مجبور می‌شد در پاره‌ای مقاطع فصل حتی عابدزاده بزرگ را هم نیمکت‌نشین کند و به سیستم چرخشی در دروازه تیمش رو بیاورد. از آن سال‌های پرافتخار نیمه دوم دهه هفتاد که بگذریم، پرسپولیس هیچ‌وقت دو دروازه‌بان شاخص در کادر بازیکنانش نداشته است و لیگ چهاردهم شاید از این حیث می‌توانست فصل متفاوتی برای هواداران پرسپولیس رقم بزند. هر چند از همان روز اولی که سوشا مکانی ملی‌پوش به پرسپولیس پیوست و نیلسون در پرسپولیس ماندنی شد برخی به ایجاد حاشیه و مشکل ناشی از حضور دو دروازه‌بان نامدار در تیم اشاره کردند و کار کادر فنی را در مدیریت این دو گلر دشوار دانستند اما حداقل هوادار پرسپولیس خوشحال بود که دروازه تیمش با این دو دروازه‌بان بیمه خواهد شد. طفلک هوادار امیدوار پرسپولیس تصور می‌کرد رقابت بین این دو دروازه‌بان آنقدر جدی و نفسگیر خواهد بود که سرمربی پرسپولیس فقط باید بازی‌ها را تقسیم‌بندی کند تا به هر دو گلر بازی برسد چرا که اشتباهی در کار نخواهد بود اما فصل که شروع شد و ادامه پیدا کرد همه فهمیدند این اشتباهات مکرر است که جای دروازه‌بان‌های پرسپولیس در ترکیب را تعیین می‌کند نه درخشش آنها!

سیستم اشتباه = نیمکت به جای سیستم چرخشی

علی دایی این فصل را با سوشا شروع کرد؛ شاید به خاطر اینکه خرید مهیجی بود، شاید هم به خاطر اینکه خیلی زود در تمرینات حاضر شد و در نقطه مقابل، نیلسون با تاخیر از سفر خارجی برگشت و دیرتر از قولی که داده بود به تمرینات پیوست. سوشا در همان بازی اول مقابل تیم سابقش نفت تهران اشتباه کرد و گل خورد. البته اشتباه او در گل غلامرضا رضایی در حد فاجعه نبود اما می‌شد او را در این گل مقصر نسبی قلمداد کرد. او در همان بازی اول در خروج‌ها متزلزل نشان داد تا دایی خیلی زود دروازه‌بان فیکسش را تغییر دهد. در اهواز و مقابل فولاد، نیلسون درون دروازه قرار گرفت و در مسابقه‌ای که پرسپولیس حرفی برای گفتن نداشت 2 گل خورد و مانع از شکست تیمش نشد. هر چند نیلسون یکی دو واکنش خوب نشان داد و در صحنه گل اول که توپ به پای نوراللهی خورد و کمانه کرد، بدشانسی آورد اما در صحنه گل دوم دچار اشتباه شد و نتوانست واکنش مناسبی مقابل شوت شریفات داشته باشد

با وجود این اشتباه، دایی باز هم از عقاب سیاهش در بازی سوم فصل مقابل ذوب‌آهن استفاده کرد. در این بازی هر چند پرسپولیس تحت فشار بود اما ذوبی‌ها آنقدر در نواختن ضربات نهایی بی‌دقت بودند که نیلسون با کمک خط دفاع و کمی خوش‌شانسی اولین کلین شیت فصلش را ثبت کرد. با این آمار نیلسون فیکس ماند و در انزلی هم در ترکیب اصلی قرار گرفت. او در انزلی 2 گل خورد؛ یکی در شلوغی محوطه جریمه و یکی در مصافی تک به تک که انصافا در هیچ کدام مقصر نبود. حضور کوریا در ترکیب اصلی همچنان تداوم داشت تا یک حریف سخت دیگر در تهران مقابل پرسپولیس قرار گرفت. تک‌گل حریف هرچند در موقعیت آفساید به ثمر رسید اما با اشتباه نیلسون به دست آمد. کوریا روی شوت صادقی دفع اشتباهی داشت و توپ را انداخت جلوی پای میلاد غریبی تا بعد از 4 بازی متوالی نیمکت‌نشین شود. از بازی صبا در قم، سوشا به ترکیب اصلی برگشت و در یک بازی راحت اولین کلین شیت‌اش را با پیراهن شماره یک پرسپولیس ثبت کرد. پرسپولیس با دو گل برنده شد و سوشا هم اصلا به زحمت نیفتاد تا مقابل تراکتور فیکس باشد. در این بازی همه چیز داشت خوب پیش می‌رفت که اشتباه مشترک سوشا و بنگر بازی را یک – یک مساوی کرد. بعد از آن مکانی دو گل دیگر خورد که البته در آنها تقصیر چندانی نداشت اما همان اشتباه دومین گاف او در دومین حضورش در ترکیب ثابت بود.

ادامه گاف‌ها همراه با قهر و مصاحبه

بعد از باخت مقابل تراکتور در هفته هفتم، علی دایی برکنار شد اما درخشان هم همان سیستم کادر فنی قبلی را در تعیین دروازه‌بان فیکس پیش گرفت. شاید اگر دایی هم بود، مقابل نفت مسجدسلیمان نیلسون را به ترکیب برمی‌گرداند چرا که ملاک تغییر دروازه‌بان، اشتباه بزرگ و دریافت گل بد بود که سوشا یکی از آنها را نشان‌مان داد اما نیلسون با دومین اشتباه متوالی نشان داد آن گلر سرسخت دو فصل قبل نیست. او در همان دقایق اولیه، کادر فنی جدید پرسپولیس را شوکه کرد و با شوت کیومرث چراغی از زاویه بسته گل بدی خورد تا درخشان و پرسپولیسی‌ها برای گل مساوی و گرفتن یک امتیاز از تیم ته جدولی نفت مسجدسلیمان به زحمت بیفتند. همین اشتباه کافی بود تا سوشا در بازی اول درخشان علیه سرمربی جدید مصاحبه کند. با این‌حال عذرخواهی مکانی و صحبت کادر فنی با او، مکانی را مقابل راه‌آهن به ترکیب فرستاد. سوشا در بازی که نیمه دومش برای پرسپولیس بسیار سخت شده بود یک گل بد خورد و می‌توان روی گل شیری او را مقصر دانست اما یک بار هم ضربه سر امین منوچهری را به زیبایی دفع کرد تا سه امتیاز نصیب سرخ‌ها شود. سوشا در ترکیب ماند تا مقابل استقلال خوزستان در همان ربع ابتدایی مسابقه دچار اشتباهی وحشتناک شود. گلی که سوشا از مهدی مومنی در ورزشگاه آزادی خورد چیزی شبیه فاجعه بود؛ توپ به پای هیچ مدافعی نخورد و آرام داخل دروازه غلتید. حتی واکنش عالی او روی ضربه ایستگاهی محمدرضا مهدوی هم باعث نشد تا درخشان، دروازه‌بان سابق ملی‌پوشش را به نیمکت برنگرداند. نیلسون که در بازی با راه‌آهن به نیمکت‌نشینی‌اش معترض شده و قصد ترک اردو را داشت، در اصفهان به ترکیب اصلی رسید و مقابل سپاهان بهترین بازی فصلش را انجام داد اما مقاومت او و save هایش تا دقیقه 3+90 تداوم داشت و بالاخره تسلیم شد.

سوتی بزرگ بعد از یک بازی درخشان

نیلسون و سوشا در تعطیلات 18 روزه لیگ به شکلی مسالمت‌آمیز در کیش و تهران کنار هم تمرین کردند. در بازی جام حذفی مقابل کارگر بنه‌گز دسته دومی، درخشان به سوشا میدان داد که ضعف مفرط حریف اجازه نداد سوشا واکنشی نشان دهد. نیلسون اما در مصاف حساس با سایپا مزد نمایش درخشانش مقابل سپاهان را گرفت و فیکس شد. گلر برزیلی در مسابقه‌ای که در کل 4500 نفر تماشایش کردند دچار اشتباه بزرگی شد که همان اشتباه تک‌گل مسابقه و سرنوشت بازی را رقم زد. نیلسون روی شوت قوس‌دار میداودی که از فاصله 35 متری نواخته شد، چهارمین اشتباه فصلش را مرتکب شد تا از این حیث با سوشا مساوی کرده باشد. هر چند برخی معتقدند او در این صحنه لیز خورده و دیر به توپ رسیده است اما همین اشتباه او و دیر جهیدنش برای مهار توپ باعث لیز خوردنش شد. اشتباه نیلسون آنقدر بزرگ بود که مدافعان هاج و واج مانده پرسپولیس دست به کمر زده و نمی‌دانستند چه بگویند. البته نیلسون در این مسابقه دو سه خروج خوب هم داشت اما همان اشتباه کافی بود مقصر شکست پنجم تیمش شناخته شود. در پایان مسابقه هم که درخشان در مصاحبه‌های متعدد بعد از بازی صراحتا از نیلسون انتقاد کرد و به نوعی باخت را گردن دروازه‌بان باتجربه‌اش انداخت.

هر کدام فقط یک کلین شیت!

حالا قرار است سوشا یک بار دیگر جای نیلسون را در ترکیب پرسپولیس و در دیدار جام حذفی فردا مقابل راه‌آهن بگیرد اما وقتی نه نیلسون دروازه‌بان بی‌اشتباه فصول گذشته است نه سوشا آن گلری است که از فولاد و نفت به تیم ملی رسید، طبیعی است که با هر توپی که روی دروازه پرسپولیس می‌آید دست و دل هوادار بلرزد. به هر حال با بررسی 12 هفته گذشته از لیگ برتر به نظر می‌رسد غیبت سیدجلال حسینی در عملکرد نیلسون کوریا جونیور تاثیر مستقیم و واضحی داشته است. نیلسون که در تمام 30 بازی فصل قبل تنها 15 گل خورد و برای یادآوری معدود اشتباهاتش در طول فصل باید به ذهن‌مان فشار بیاوریم در 7 مسابقه این فصل 8 گل خورده که درست در نیمی از آنها مقصر درجه یک بوده است تا غیبت سید جلال حسینی به شدت به چشم بیاید.از طرفی سوشا مکانی از همان مسابقه  ابتدایی نشان داد اعتماد به نفس لازم برای حضور در دروازه پرسپولیس را نداشته و به نوعی از نظر روانی آماده پیکارهای بزرگ نیست. او در 5 مسابقه لیگ و یک دیدار از جام حذفی 6 گل خورده که در 4 تای آن یعنی حدود 75 درصد گل‌های خورده اش مقصر بوده است تا جایی که او به راحتی حضور در تیم ملی را از دست داد و با اینکه در بین 7 دروازه‌بان دعوت شده قرار گرفت اما پشت خط گلرهایی مثل فروزان، بیرانوند و حقیقی ماند.

نکته مهم دیگر جدا از اشتباهات کشنده و دردناک این دو دروازه‌بان نامدار اینجاست که تا اینجای فصل هیچ‌کدام از این دو گلر مهره تاثیرگذاری برای پرسپولیس نبوده‌اند و اگر در این تیم کم چهره پرسپولیس بخواهیم سه یا حتی 5 بازیکن برتر را شناسایی کنیم، این دو دروازه‌بان جایی در رأس بهترین‌ها ندارند. در واقع اگر بخواهیم صاف و ساده‌تر و فوتبالی‌تر بگوییم باید عنوان کنیم نه سوشا و نه نیلسون تاکنون هیچ مسابقه‌ای را برای پرسپولیس درنیاورده‌اند؛ هر چند نیلسون در بازی سنگین و دشوار با سپاهان به این موضوع نزدیک شد اما در نهایت دروازه‌اش را باز شده دید تا هر دو دروازه‌بان سرخ‌ها در طول 12 هفته سپری شده از لیگ برتر هر کدام تنها یک کلین شیت را در کارنامه خود ثبت کرده باشند؛ موضوعی که حتی اگر مصاحبه‌ها و قهرهای آنها از نیمکت‌نشینی را کنار بگذاریم، در آستانه دربی و نزدیک شدن به رقابت‌های لیگ قهرمانان هم کادر فنی و هم هواداران و دوستداران پرسپولیس را به شدت می‌ترساند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها