يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۶۴۳۴۴
زمان انتشار: ۱۰:۴۲     ۰۴ آبان ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت دهم، در واکنش به اطلاعیه منتشر شده وزارت علوم دولت یازدهم در خصوص ادعای 3 هزار بورسیه غیرقانونی دولت نهم و دهم، اظهار داشت: اولین مسئله‌ای که باید در این خصوص مورد توجه قرار داد، این است که ادعای 3 هزار بورسیه غیرقانونی با 3 هزار خانواده بورسیه چه کرد.

دانشجو تصریح کرد: اینکه با تشویش اذهان‌ عمومی عمدتا به این افراد هتک حرمت شد. مسئله‌ای که وزارت علوم باید پاسخ‌گو باشد و اگر دنبال جلوگیری از مفسده است، انتشار اسامی 3 هزار بورسیه با ادعای غیرقانونی مفسده مشهود است و باید بررسی شود که چه کسی اسامی 3 هزار بورسیه را منتشر کرد و با آن برخورد کنند تا این سنگ بنای غلط گذشته نشود. 

وی با اشاره به اینکه در این مدت مدام بر بدون آزمون بودن این بورسیه‌ها تاکید داشتند، افزود: مدام این مسئله را تکرار می‌کنند، در حالی که آزمون بورس اعزام به خارج در دوران اصلاحات برداشته شد و مسئولان فعلی که  در آن زمان هم در وزارت علوم بودند با استدلال‌هایی شرط آزمون را حذف کردند. 

*بورسیه‌های دولت پنجم تا هشتم بررسی شود

وزیر علوم دولت دهم با اشاره به اینکه ملاک اعزام بورس خارج از سال 81 مصاحبه و نمره آزمون تافل قرار گرفت و هم‌اکنون نیز همین ملاک مد نظر است، یادآور شد: مسئولان فعلی وزارت علوم بورسیه‌های سال 84 به بعد را بررسی کردند که آزمون نبوده و اگر از برداشتن آزمون ناراحت هستند و برای‌شان مهم است که تخلفی صورت نگرفته باشد، بورسیه‌های دوران با آزمون را هم بررسی کنند و ببینند در دولت پنجم، ششم و هفتم، اعزام بورس به شکل با آزمون بوده و چه تعداد به بورس خارج به شکل بدون آزمون اعزام شدند. 

کامران دانشجو ادامه داد: البته من این مسائل را می‌دانم و اسامی هم دارم، اما اخلاقا وظیفه ندارم این و آن را بازگو کنم و اینکه کار ما این‌گونه اقدامات نیست، زیرا  من قائلم به اینکه اگر هر دولتی که بر سر کار می‌آید، بورسیه‌های دولت قبل و تصمیمات دولت قبل را زیر سوال ببرد، دولت دیگری هم که بیاید تصمیمات ایشان را زیر سوال می‌برد.

وی با بیان اینکه شاید همین افرادی که طبق اطلاعیه وزارت علوم از تحصیل محروم شدند در دولت بعدی مجددا با تصمیم مسئولان دیگر دوباره ادامه تحصیل دهند، گفت: بورسیه‌هایی که محروم شدند، با کدام حکم و با کدام مرجع قضایی محروم شده‌اند؟ اساسا دانشجو این وسط چه گناهی انجام داده که محروم شود و یا باید با هزینه شخصی بورس خود را ادامه دهد. اینگونه برخورد انصاف نیست. 

وزیر علوم دولت دهم با اشاره به اینکه در این اطلاعیه عنوان شده معدل 14 و 16 در بورسیه‌ها وجود داشته است، گفت: مثل وزارت علوم و برخی از مسئولان مانند کسی است که خود را به خواب زده و هر چقدر تلاش کنید نمی‌توانید آنها را از خواب بیدار کنید.

کامران دانشجو تصریح کرد: دائما گفته‌ایم شورای بورس بر مبنای معدل عمل نمی‌کرده و براساس فرمولی این شرایط را تعیین می‌کرد و فرمول این بود که معدل کارشناسی ضربدر 3 به علاوه معدل کارشناسی‌ارشد و ضربدر 2 که اگر نمره داوطلب در این فرمول به 70 می‌رسید، می‌توانست از بورسیه استفاده کند. می‌گویند تعدادی معدل‌شان زیر 14 است، در حالی معدل 14 و 16 ملاک برای دوره قبل از ما بود، اما ما این فرمول را در نظر گرفتیم و طبق نظر بسیاری از کارشناسان این فرمول به عدالت آموزشی نزدیک بود. 

وزیر علوم دولت گذشته با اشاره به اینکه چه کسی عنوان می‌کند که اگر رقیب گزارشی از اقدامات رقیب خود تهیه کند و در این زمینه قضاوت کند، عادلانه خواهد بود، گفت: کجای دنیا بررسی کار یک گروه را به دست رقیب می‌دهد و انتظار دارند آن گزارش منصفانه باشد. هیچ‌ کجای دنیا این‌گونه نیست و اگر دنبال گزارش منصفانه هستیم، مراکز دیگر از جمله مجلس می‌تواند در این زمینه اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه مجلس کار خود را انجام می‌دهد، اما چرا اجازه نمی‌دهند مجلس به جمع‌بندی برسد، افزود: در این حال فضاسازی می‌کنند و اجازه نمی‌دهند مجلس به جمع‌بندی برسد. این در حالی است که مجلس با حوصله در حال بررسی بورسیه‌های دولت پنجم، ششم، هفتم، هشتم، نهم و دهم است. اجازه دهند مجلس جمع‌بندی خود را انجام دهد. چه اصراری دارند تا وزیری می‌خواهد استیضاح یا معرفی شود به این شکل"بگم بگم" راه بیاندازند.

*ملاک بورسیه وزارت علوم دولت دهم معدل نبود

دانشجو با اشاره به اینکه تبدیل بورس اعزام خارج به داخل نیز توسط خود این دوستان در وزارت علوم صورت گرفت، گفت: معاون دانشجویی دولت اصلاحات به معاون آموزشی وزارت علوم این دولت نامه‌ای را تنظیم کرد و به وزیر وقت علوم دادند. در این نامه استدلال‌هایی از جمله اینکه مباحث مربوط به ارز و پیشرفت دانشگاهی کشور مطرح شد مبنی بر اینکه آنهایی که خودشان متقاضی هستند که در شرایطی که بورس خارج را اخذ کنند در صورت رضایت این بورس تبدیل به داخل شود. این توافق‌نامه در حالی بود که آزمون اعزام به خارج حذف شده بود و کسانی که مایل بودند می‌توانستند بورس‌شان را به داخل تبدیل کنند. در نهایت مجوز این را از وزیر علوم وقت گرفتند و ما نیز این آئین‌نامه را اعمال کردیم و به جلو رفتیم، با این تفاوت که ملاک در زمان آنها معدل 14 و 16 بود، اما در زمان ما فرمول مذکور بود.

وی افزود: در این اطلاعیه در خصوص ایثارگران هم مطالبی آمده که ایثارگران شرط خود را دارند و ما با این شرایط خاص آئین‌نامه مربوطه را اعمال می‌کردیم.

وزیر علوم دولت دهم با بیان اینکه آزمون کتبی دوره دکتری تبدیل به داخل در زمان آنها وجود نداشت و ما آن را از سال 91 ایجاد کردیم، یادآور شد: همه این بورسیه‌ها که پذیرفته شدند مورد مصاحبه قرار گرفتند و اگر دانشگاه‌ها آنها را می‌پذیرفتند حکم برای آنها صادر می‌شد و بدون اینکه دانشگاه‌ها در این زمینه پذیرش داشته باشند، وزارت علوم حکمی صادر نمی‌کرد.

وی با بیان اینکه جایابی با این مسئله‌ای که اینها عنوان می‌کنند، فرق می‌کند، اضافه کرد: به طور مثال فردی بورسیه دانشگاه تهران می‌شود. این فرد حتما نباید در دانشگاه تهران جایابی شود و می‌تواند در دانشگاه بیرجند جایابی شود، اما بورسیه وزارت علوم و دانشگاه تهران باشد. این افراد توسط متخصصین ما در گروه‌های مختلف که بهترین بودند، مصاحبه می‌شدند و پس از آن جایابی می‌شدند و به شکل بورسیه وزارت علوم در مکانی که جایابی شدند، تحصیل می‌کردند.

کامران دانشجو با اشاره به اینکه در بخشی از اطلاعیه وزارت علوم در مورد علوم انسانی و زیاد بودن تعداد بورسیه‌های این گروه آموزشی مطالبی عنوان شده است، ادامه داد: ما به مسئله تحول در علوم‌انسانی تاکید می‌کنیم. به نظر ما تعداد بورسیه‌های آن زیاد نبوده، زیرا تعدا افرادی که با علوم‌انسانی، اسلامی آشنا بودند در نظام آموزشی کم بودند. ما به دنبال این بودیم سنگ بنای این را در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم و این فضا برای آنها بیشتر فراهم شد.

*اگر وزارت علوم دنبال مفسده است، دنبال این باشد که چه کسی اسامی 3 هزار بورسیه را منتشر کرد

وی با بیان اینکه ادعا می‌کنند وزارت علوم دولت دهم دستورالعمل بورسیه مربیان را تغییر داده است، گفت: آیا ما به عنوان وزارت علوم اجازه نداشتیم دستورالعملی را تغییر دهیم یا دستورالعملی که در دوران اصلاحات تعیین شده، همیشگی باید اجرا شود؟ البته ما تغییر کوچکی در این آئین‌نامه دادیم و در شرایطی که آنها سابقه کار را 3 سال در نظر گرفته بودند کمی آن را کاهش دادیم. البته من در جریان ریز این مسائل و آئین‌نامه‌ها نبودم. اینها مواردی بود که در شورای بورس بررسی می‌شد، نه من بلکه هیچ وزیری شخصا در کار شورای بورس دانشجویان وزارتخانه  ورود نمی‌کند.

دانشجو با تاکید مجدد بر اینکه اجازه دهید مجلس بررسی‌های خود را در زمینه بورسیه‌های دولت‌های گذشته انجام دهد و نتیجه آن اعلام شود، تصریح کرد: ما هم از گزارش مجلس استقبال می‌کنیم، البته از گزارشی که وزارت علوم نیز تهیه کرده، استقبال می‌کنیم و آن را تاییدیه‌ای برای اینکه جرمی اتفاق افتاده و مراجع ذیصلاح باید دنبال 3 هزار بورسیه‌ای باشند که ادعا شده غیرقانونی است و کسانی که این را منتشر کرده‌اند باشد. اگر وزارت علوم و دولت دنبال مفسده است باید دنبال این باشد که چه کسی اسامی 3 هزار بورسیه را منتشر کرده است،

وزیر علوم دولت دهم با بیان اینکه مجلس اجازه ندهد "رقیب" گزارش ما را تهیه کند، اضافه کرد:  آن هم رقیبی که حتی یک نقطه روشن از دولت قبلی را در گزارشات خود اعلام نکرده است. در طول یک سال و نیم گذشته حتی یک نقطه مثبت و روشن از عملکرد مسئولان گذشته در این دولت دیده نشده که ما را به این نتیجه برساند که گزارش این افراد منصفانه است.

دانشجو در پایان تصریح کرد: رشد علمی که در این زمان ایجاد شد، چراغ نورانی و نورافکنی است که با این بگم بگم‌ها زیر ابر نمی‌ماند.



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها