کد خبر: ۲۶۴۳۶۷
زمان انتشار: ۱۱:۰۶     ۰۴ آبان ۱۳۹۳
نشست خبری پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار؛
وحید جلیلی گفت: جشنواره مردمی فیلم عمار به دنبال به رخ کشیدن و معرفی مجموعه عظیم مضامین دراماتیک انقلاب شکوهمند اسلامی برای استفاده فیلمسازان است تا گام موثری در جهت کامل تر شدن سینمای ایران برداشته باشد.
به گزارش سرویس نقد رسانه پایگاه 598، اولین نشست خبری پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور نادر طالب زاده (دبیر جشنواره)، وحید جلیلی (مسئول سیاست گذاری) ، حامد بامروت نژاد (دبیر اجرایی) و جمعی از اهالی رسانه در حسینیه هنر برگزار شد. 

برپایه این گزارش، بامروت‌نژاد در ابتدای این نشست با ارائه گزارشی از برگزاری چهارمین دوره جشنواره فیلم عمار: اظهار داشت: ‌دبیرخانه جشنواره فیلم عمار بعد از اتمام چهارمین دوره اکران‌های مردمی خود را ادامه داد و اگرچه ما در زمان برگزاری جشنواره آمار اکران ‌کننده‌های این جشنواره را ۲ هزار نفر اعلام کردیم اما این رقم تا امروز به ۳ هزار نفر افزایش پیدا کرده است.

بامروت‌نژاد تأکید کرد: ما از‌ آغاز جشنواره عمار تا کنون بیش از ۶ هزار اکران‌کننده در سطح کشور داریم و این نفرات در فضاهای مختلف با ما همکاری می‌کنند و فیلم‌‌های جشنواره را به نمایش درمی آورند.

دبیر اجرایی پنجمین جشنواره فیلم عمار با اشاره به راه‌اندازی سامانه اکران این جشنواره، گفت: سامانه اکران جشنواره عمار  بعد از جشنواره چهارم راه‌اندازی شد که دوستان اکران‌کننده اطلاعات مربوطه را در این سامانه درج می‌کنند. این سایت از زمان راه‌اندازی بیش از هزار گزارش اکران مردمی را همراه با عکس در خود جای داده است.

بامروت‌نژاد عنوان کرد: بعد از جشنواره عمار سایتی تحت عنوان بانک فیلم نیز تعبیه شد که اولویت اکران فیلم‌های بخش مسابقه از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است.

در ادامه این نشست وحید جلیلی عضو شورای سیاست‌‌گذاری جشنواره فیلم عمار گفت: سینمای ایران در مسیر تکامل خود باید از مناظر هنر ، سرگرمی و رسانه عبور کند تا با دارا بودن همه این موارد به یک سینمای کامل تبدیل شود.

جلیلی تأکید کرد: عده ای سال‌های بسیاری با نیت‌های خوب و دلسوزانه و بعضی هم با نیات دیگر بر جنبه هنری سینما در ایران تأکید می‌کردند اما این نگاه به افراط کشیده شد و سینمای ایران را از اجزای دیگر آن دور کرد که شاید مهمترین آن نگاه به مخاطب عام بوده است.

وی تأکید کرد: ما نیاز داریم که یک سینمای کامل ملی داشته باشیم که نسبت به واقعیات و نیازهای جامعه امروز ایران حساس باشد؛ یکی از اهداف راهبردی جشنواره فیلم عمار کمک به سینمای ایران در گذار به یک سینمای کامل است و تاکنون نیز فکر می‌کنم موفق بوده است.

عضو شورای سیاست ‌گذاری جشنواره عمار گفت: نباید از اهمیت سوژه و تنوع در سینما غافل شد چرا که انقلاب شکوهمند اسلامی انبوه موضوعات دراماتیک را در اختیار سینما گذاشته است و جشنواره عمار تلاش می‌کند این گنجینه عظیم را به رخ بکشد و ان‌شاءالله گام مؤثری در این عرصه برخواهد داشت.

وی در ادامه توضیح داد: شروع جشنواره فیلم عمار خوب بود و با توجه به امکاناتی که در اختیار داریم،  عملکرد موفقی را شاهد هستیم؛ باید این نکته را بدانیم که انقلاب اسلامی ایران انبوهی از مضامین دراماتیک را در اختیار سینماگران برای ساخت فیلم قرار می دهد.

جلیلی گفت: جشنواره مردمی فیلم عمار به دنبال به رخ کشیدن و معرفی مجموعه عظیم مضامین دراماتیک انقلاب شکوهمند اسلامی برای استفاده فیلمسازان است تا گام موثری در جهت کامل تر شدن سینمای ایران برداشته باشد.

در ادامه این نشست نادر طالب‌زاده دبیر، پنجمین جشنواره فیلم بین‌المللی عمار طی سخنانی عنوان کرد:‌ ما به پنجمین جشنواره عمار خیلی امید داریم و آثار رسیده طی این ۲۰ روز فعالیت این جشنواره، خوب بوده است.

وی در ادامه افزود: نگاه مهمی که باید به این جشنواره داشت این است که موضوع عمار درباره کسانی است که دغدغه حمایت از انقلاب را دارند.

طالب‌زاده ادامه داد: ما جشنواره‌های بسیار خوبی در ایران داریم ولی اینکه یک جشنواره دغدغه اصلی‌اش به دست آوردن فیلمسازان انقلابی باشد که آموزش دیده‌ باشند بسیار مهم است، لذا از این جهت جشنواره عمار ملی است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به ویژگی‌های مختلف جشنواره مردمی فیلم عمار اظهار داشت: یکی دیگر از ویژگی‌های جشنواره عمار توسعه تربیت نیروهای داستانی‌ساز است که امسال نیز ما ۵ اثر داستانی در جشنواره داریم که با حمایت جشنواره فیلم عمار ساخته شده است.

وی در ادامه افزود: کشف استعدادها و تربیت این افراد بسیار مهم است که طی کلاس‌های فشرده و منظم سوالات خود را مطرح کنند.

طالب‌زاده خاطرنشان کرد: امیدوارم در سال‌های آینده شاهد توسعه جشنواره عمار باشیم و ما برای تبیین هنری اتفاقاتی که برای ما و جهان رخ داده نیاز به تبلیغ داریم.

وی افزود: ایران کشور هنرمند و مبتکر است که اینها باید تربیت شوند و به جایی برسیم که روایت‌ها را تبیین کنیم. اگر ما فیلم بین‌المللی بسازیم موفق خواهیم بود.

طالب‌زاده در پاسخ به این سوال که فیلم‌های جشنواره عمار چقدر می‌تواند در جامعه نفوذ کند تأکید کرد: این موضوع به حمایت‌های دائمی بستگی دارد و فیلم‌های جشنواره عمار به تدریج قابلیت نمایش در مجامع بین‌المللی را پیدا خواهد کرد.

همچنین در بخش دیگری از این نشست وحید جلیلی در ادامه این نشست درباره تفاوت جشنواره مقاومت و عمار گفت: مهم این است که هر جشنواره امتیازات خود را حفظ کند و ما تلاش می‌کنیم در رسالت خود باقی بمانیم. ما بیشتر یک جشنواره اکران هستیم و در حین اینکه قلمرو موضوعی داریم اما اکران مهم‌ترین بخش جشنواره عمار است. البته شباهت‌هایی بین جشنواره عمار و دیگر جشنواره‌ها وجود دارد که عمار نسبت به دیگر جشنواره‌ها ویژگی‌های خود را حفظ می کند.

جلیلی تصریح کرد: ما در گذشته بخشی از سینمای ایران را داشتیم که وجود داشتند اما حضور نداشتند. امروز دیده می‌شود که صدها فیلمساز حزب‌اللهی در قاب عمار به تصویر کشیده می شوند اما قواره ناهماهنگ رسانه های کشور اجازه ضریب گرفتن اینها را نمی‌دهد.

وی در ادامه افزود: در تمام استان‌های کشور چنین حرکتی شکل گرفته و جشنواره عمار ظرفیت مردمی را به سمت سینما کشیده است.

جلیلی یادآور شد: اگر در نقاط دور دست یک فیلم سیاه نما ساخته شود کارگردان این اثر امید دنیاگردی را به خود می‌دهد ولی هیچگاه سینمای انقلابی در فضای رسانه‌ای از اهمیتی برخوردار نیست و گاهی اوقات به اندازه یک تئاتر خلوت تئاتر شهر برای جشنواره عمار اهمیت قائل نمی‌شویم.

جلیلی عنوان کرد: اگر فلان بازیگر یک حرفی بزند سریعا ضریب می‌گیرد اما هزار اکران سینمایی جشنواره عمار مورد توجه قرار نمی‌گیرد؛ اگر بخواهیم فکر خود را معطوف به این نوع بی‌مهری‌ها کنیم از ادامه کار باز خواهیم ماند چرا که ما به این بی‌مهری‌ها عادت داریم.

وی تأکید کرد: ما در حد امکان خود سایت جشنواره عمار را ایجاد کردیم و امکان ما بیشتر از این نیست.

عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره فیلم عمار گفت: ‌اگر مثل یک ژورنالیست به جشنواره عمار نگاه کنیم این جشنواره تمام ارزش‌های خبری را شامل می‌شود البته ما منکر زحمات دوستان در رسانه‌ها نیستیم. اما جشنواره عمار در رسانه‌ها ضریب ندارد.

جلیلی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که چه تفاوت‌هایی میان سینمای دولت یازدهم و دولت دهم وجود دارد، گفت: نگاه ما مشخص است و آنها هستند که باید موضع خود را در مقابل ما مشخص کنند و ما فقط جمع‌بندی‌های خود را اعلام می‌کنیم. قاعدتا هر نظامی موظف است به قانون اساسی وفادار باشد.امروز به طور مشخص فضای سیاست‌گذاری سینمایی خیلی با دولت‌های قبل تفاوتی نمی‌کند چون ما در وضعیت بین‌المللی یکسانی قرار نداریم.

در ادامه این نشست قسمت‌هایی از فیلم روبوکاپ پخش شد و وحید جلیلی درباره این فیلم و هجمه سینمای غرب علیه ایران تأکید کرد: آمریکایی‌ها درباره اشغال ایران فیلم می‌سازند اما یکسری سر خود را مثل کبک زیر برف کردند. آنها اجازه دارند چنین وقاحتی را به تصویر بکشند اما ما اجازه نداریم اندازه یک بیلبورد مثل بیلبوردهای «صداقت آمریکایی» به آنها شک کنیم.

وی عنوان کرد: حرف ما این است که بگذاریم نبرد رسانه‌ای اتفاق بیفتد حرف ما این است که واقع بینانه به نبرد با جریانی که علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی قد علم کرده برویم. اهمیت استراتژی سینما برای آنها جدی است تا بتوانند با آن جواب سلطه را بدهند.

جلیلی یادآور شد: آنها  دست به دست هم دادند علیه ما فیلم بسازند و اگر ما این طرف وظیفه‌ای نداشته باشیم این موضوع کمی لوث به نظر می‌رسد.

جلیلی در ادامه این نشست درباره برخی فیلم‌های سیاه نما گفت: ما طرفدار سینمای طرح مسئله و مخالف سینمای تخدیری ، خنثی و بی‌بار و جهت هستیم؛ سینمای انتقادی می‌تواند دو شکل باشد که یکی سینمای طرح مسئله است و باید در آن مسائل اقتصادی و اجتماعی را بیان کنیم که بر اساس داشته‌ها و نداشته‌ها است. اما نگاه باید نگاه طرح مسئله باشد نه نگاه القای بن بست.

وی گفت:‌ حرف برخی این است که ایران بزرگ در جهان حرفی برای گفتن ندارد و هر چقدر در جامعه خود می بیند سیاه است بنابراین باید نداشته‌های خود را به داشته‌های قبل ارجاع کند.

وی تأکید کرد:‌ ما با سینمایی که می‌گوید در ایران نابسامانی است و مناظر انسانی وجود ندارد به شدت مخالفیم. سینمای سیاه‌نما و بی‌درد دو روی یک سکه هستند که ما با هر دو مخالفیم.

جلیلی با اشاره به جشنواره فیلم مردمی عمار گفت: ما در جشنواره عمار تلاش می‌کنیم مقابل حجم عظیم برنامه‌ریزی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بایستیم و تکلیف خود را عمل کنیم.

در ادامه این نشست نادر طالب‌زاده با اشاره به راه‌اندازی شبکه افق گفت: شبکه افق قرار بود راه‌اندازی رسمی شود که این راه‌اندازی باید سریعتر صورت بگیرد و این شبکه وارد صحنه شود و در مقابل هجمه کانال‌هایی مثل سلطنت‌طلب‌ها بایستد.

حامد بامروت‌نژاد دبیر اجرایی پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار در پایان این نشست با اشاره به بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره عنوان کرد: جشنواره امسال در سه بخش مسابقه برگزار می‌شود و موضوعی که امسال در مسابقه فیلم‌ها اضافه شده موضوع حرکت‌های خودجوش مردمی است و یک بخش هم امسال به عنوان دومین تجربه تحت عنوان بخش فیلم ما قرار دارد که علاقمندان می‌توانند با دوربین‌های معمولی فیلم بسازند و در اختیار ما قرار دهند.

وی در ادامه افزود: برگزاری مسابقه اقلام تبلیغی هم شامل پوستر، تیزر و عکس فیلم به عنوان دومین تجربه ما در این جشنواره به حساب می‌آید.

منبع: سینما پرس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها