أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۲۶۴۴۵۹
زمان انتشار: ۱۲:۲۷     ۰۴ آبان ۱۳۹۳
معاون وزیر نفت با اشاره به دلایل ایران برای این‌که از اوپک در خواست برگزاری جلسه اضطراری نکرده است، گفت:مذاکره با کشورهای تولید کننده نفت، می تواند یکی از اقدامات در راستای سروسامان دادن بازار و جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت نفت باشد.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا ؛ منصور معظمی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا ایران درخواست برگزاری نشست اضطراری اوپک نمی‌کند؟ اظهار کرد: زمانی باید درخواست اجلاس اضطراری صورت بگیرد که به جمع بندی و چشم انداز روشنی برسید.

 

وی با اشاره به این‌که اتفاقی که اکنون در این شرایط رخ داده بیشتر سیاسی است تا اقتصادی تصریح کرد: اگرچه درخواست نشست اضطراری نکرده‌ایم اما وزارت نفت فعالیت‌های دیگری را دنبال کرده و از مجاری دیگر فعالیت‌هایی را به منظور سروسامان دادن بیشتر بازار نفت و جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت نفت انجام داده و می‌دهد.

 

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت در ادامه در پاسخ به این که آیا در راستای جلوگیری از کاهش قیمت نفت با کشورهای دارای نفت مذاکره می‌کنید؟ گفت: این هم می تواند یکی از اقدامات باشد، اما از اعلام جزییات اقدامات ایران معذور هستم.

 

معظمی درباره اظهارات وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر این که کاهش قیمت نفت را به فال نیک می‌گیریم، اظهار کرد: دقیقا نمی‌دانم که منظور وزیر اقتصاد چه بوده اما به طور قطع و یقین کاهش شدید قیمت نفت و ادامه این روند روی بودجه تاثیر خواهد داشت. البته درآمدهای پیش بینی شده از محل فروش نفت طی شش ماه ابتدای سال جاری محقق شده است.

 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا امکان کاهش مجدد قیمت نفت از سوی شرکت ملی نفت ایران وجود دارد ؟خاطرنشان کرد:‌آنچه توسط شرکت ملی نفت اتفاق افتاد بحث کاهش نبوده است، در واقع باید توجه کرد که مکانیزم‌های زیادی برای این که بازار را از دست ندهید و بازار بیشتری را کسب کنید، وجود دارد.

 

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت تصمیم شرکت ملی نفت مبنی بر کاهش قیمت را تصمیمی درست دانست و گفت: شرایط بازار بسیار خاص و حساس است و شرکت ملی نفت نیز مانند هر بنگاه اقتصادی دیگری در این وضعیت با توجه به شرایط بازار تصمیم گرفته است.

 

معظمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که‌ آیا از نظر شما کاهش قیمت نفت توسط کشورهای تولیدکننده (عربستان،ایران و عراق )همان جنگ کاهش قیمت نفت است؟ تصریح کرد: پاسخ به این سوال بسیار سخت است. اما باید توجه کرد که کاهش قیمت نفت برای هیچ یک از تولیدکنندگان مفید نیست زیرا عمده این کشورها بودجه‌های خود را براساس قیمت‌های نسبتا بالای نفت بسته‌اند و برخی از آن‌ها دارای مشکلات اجتماعی هستند و کاهش قیمت در این شرایط مشکل آنها را تشدید کرده و آن ها را مساله‌دار می کند.

 

به گفته وی، اگرچه برخی کشورهای اوپک در شرایط فعلی مازاد داشته و در کوتاه مدت مشکلی ندارند، اما کاهش قیمت نفت در دراز مدت به نفع هیچ یک از کشورها نخواهد بود حتی کشورهایی که تاثیرگذاری جدی بر بازار اوپک دارند.

 

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت کاهش قیمت نفت توسط کشورهای تولیدکننده را فرآیند سیاسی – اقتصادی دانست و گفت:‌این اتفاق صرفا یک فرآیند سیاسی و یا اقتصادی به صورت جداگانه نیست. لذا تحلیل بازار در این شرایط و این که چه عواملی دست به دست دادند تا امروز به این شرایط رسیدیم نیاز به تعمق و تدبر بیشتر دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها