يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۶۴۷۷۱
زمان انتشار: ۰۹:۴۰     ۰۵ آبان ۱۳۹۳
دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضاییه درباره مسائلی از قبیل پیشرفت ایران در زمینه دفاعی، علمی و تکنولوژی، ارائه گزارش UPR به سازمان ملل در جمعه همین هفته و ۶ مشکل اساسی ایران با احمد شهید صحبت کرد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر در سلسله نشست‌های تحلیل مسائل ایران و منطقه که در دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد نکاتی را مطرح کرد که مشروح آن را در زیر می خوانید:

نهضت بیداری اسلامی دستاورد جمهوری اسلامی

محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر در سلسله نشست‌های تحلیل مسائل ایران و منطقه که در دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به اینکه بصیرت مسئله‌ای کلیدی برای دوران بشریت است گفت: این بصیرت مبتنی بر تفقه در دین است و این تفقه هم بی‌پایه نیست تفقه‌ای است که در مکتب اهل بیت (ع) تعریف شده است.

وی افزود: بصیرت سیاسی یکی از شاخه‌های مهم از این بصیرت است. انسان بصیر سیاسی انسانی است که فهم درستی از وضعیت خودش داشته باشد و بداند در هر وضعیت چه کاری باید انجام دهد و قیام به انجام  آن کار به اندازه و به موقع کند.

لاریجانی با بیان اینکه ما با مقدار زیادی موضوع ابتلانما روبه‌رو هستیم گفت: ما باید تصویرمان از جامعه بر مبنای واقعیت باشد و بدون یک نقطه مرجع هم نمی‌توان واقعیات را به درستی درک کرد.

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی با قیام یک نقطه مرجع دو دستاورد مهم داشت که یکی تجربه ملی و دیگری نهضت بیداری اسلامی است.

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه عقلانیت سپهر عمل است و فضایی است که عمل را در آن توجیه می‌کنیم گفت: ما 35 سال است که تجربه عقلانیت در کشور را شروع کرده‌ایم و حالا باید ببینیم که دیگران چه نظری درباره تجربه عقلانیت ما دارند.

پیشرفت چشمگیر ایران در زمینه‌های دفاعی، علمی و تکنولوژی

محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه سلسله نشست‌های تحلیل مسائل ایران و منطقه با بیان اینکه اسلامی که با رهبری امام خمینی (ره) شروع شد بر سه پایه استوار است گفت: این سه رکن عبارتند از اینکه اسلام دین سرزنده است و مندرس نیست. همچنین اسلام دین جامعی است که حتی شامل حکومت هم می‌شود و اسلام مخصوص یک قوم نیست.

وی افزود: در گذشته ایران فقط اهمیتش به دلیل نفتش بود و حتی مستعمره بود ولی در این 35 سال به یک کشور مهمی تبدیل شده است.

لاریجانی درباره پیشرفت ایران اسلامی گفت: از سه بُعد ما پیشرفت بسیار قابل توجهی داشته‌ایم که در منطقه قابل قیاس نیست در توان دفاعی، توان علمی و در تکنولوژی بسیار پیشرفت کرده‌ایم.

وی به توان علمی و تکنولوژی ایران اشاره کرد و گفت: غرب نمی‌تواند توانمندی انرژی اتمی را از ایران بگیرد و ما حتی می‌توانیم بهتر از این فعالیت‌ها را انجام بدهیم.

وی اظهار داشت: سازوکار دموکراسی کشورهای همسایه و منطقه با ما قابل مقایسه نیست ایران یک خطر بسیار جدی برای منافع آمریکا و غرب حساب می‌آیند و آن هم به این دلیل است که آنها منافع خاصی را در چند دهه گذشته در کشور ایران برای خودشان تعریف کرده‌اند.

لاریجانی تصریح کرد: این تجارب ایران اسلامی برای آمریکا و  غرب بسیار خطرناک است و اگر این تجربه در کشورهایی مثل مصر اتفاق بیفتد بسیار برای آنها بد می‌شود لذا آمدند گروهکی را به اسم داعش درست کردند که زیباترین نمادهای اسلام را زشت و بد نشان می‌دهد.

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه تهاجم فرهنگی به شدت به جمهوری اسلامی روی آورده است و یکی از جبهه‌های آن حقوق بشر است گفت: این جبهه دارای دو پایه تئوریک است پایه اول مسئله اصالت کرامت انسان است و پایه دوم این است که اصالت کرامت انسان فقط جنبه نظری ندارد و باید روش اجرای آن ترسیم شود.

وی 5 پایه حقوق بشر را از منشور حقوق بشر بیان کرد و گفت: آزادی اندیشه و بیان، آزادی انتخاب دین، مصونیت حوزه خصوصی که مغایر با امر به معروف و نهی از منکر است، عدم تبعیض در فعالیت‌های اجتماعی و آزادی عمل مادامی که به دیگری ضرری نرسد از 5 پایه حقوق بشر محسوب می‌شود که برمبنای سکولارلیبرال و افکار غربی مطرح شده است.

ایران جمعه همین هفته گزارش UPR خود را به سازمان ملل ارائه می‌دهد

جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در سلسله نشست‌های تحلیل مسائل ایران و منطقه که با موضوع تحلیل گزارش اخیر حقوق بشر علیه ایران در دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد، اظهارداشت: بحث گزارش‌گری در مکانیزم سازمان ملل 3 نوع است که UPR اولین مکانیزمی است که ما خود جزء مبتکرین آن هستیم و آن را قبول داریم.

وی افزود: به این معنا که اگر قرار باشد گزارشی گرفته شود همه کشورها باید گزارش بدهند که این موضوع علیرغم مخالفت آمریکا تصویب شد و آنها مجبور شدند بنشینند و به سوالات ما پاسخ دهند.

لاریجانی تصریح کرد: همه بر اساس UPR هر 4 سال یکبار گزارش خود را ارائه دهند، دور اول به اتمام رسیده و در دور دوم ایران روز جمعه همین هفته گزارش UPR خود را ارائه می‌دهد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با تاکید بر اینکه ما مکانیزم UPR را کاملاً قبول داریم، گفت: گزارشگری موضوعی دومین نوع گزارش به شمار می‌رود که ما با این روش هم مشکلی نداریم هرچند خیلی از کار آنها خوشمان نمی‌آید اما آنها بارها به ایران آمده‌اند و باز هم خواهند آمد.

وی گزارشگری ویژه را نوع سوم مکانیزم گزارشگری در سازمان ملل عنوان کرد و گفت: ما با گزارشگر ویژه به شدت مشکل داریم و از بعد از انقلاب تاکنون احمد شهید سومین گزارشگر ویژه است.

6 مشکل اساسی ایران با احمد شهید/ از حضور گزارشگر ویژه در ایران، هراسی نداریم

جواد لاریجانی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه ما 6 مشکل اصلی با احمد شهید داریم گفت: اشکال اول این است که نفس گزارشگر ویژه توجیه می‌خواهد آنها باید به ما بگویند که چرا گزارشگر ویژه باید توجیه کنند در ایران چه اتفاقی افتاده که گزارشگر ویژه می‌خواهند؟ گفتیم چرا برای ایران گزارشگر ویژه ضروری است اما برای کشورهای دیگر نیست.

وی افزود: یکی از دلایل توفیق ما در صحنه بین‌المللی این است که ما به شکل حرفه‌ای با سازمان ملل کار می‌کنیم.

وی اشکال دوم را موضع گیری گزارشگر سازمان ملل علیه ایران عنوان کرد و گفت: طبق نرم‌های گزارشگری باید در لحظه‌ای که فردی مندبیت گزارشگری دارد علیه کشور دیگر موضع‌گیری نداشته باشد، ما نمی‌خواهیم احمد شهید با ما دوست باشد فقط حرف ما این است که نباید علیه ایران موضع‌گیری سیاسی داشته باشد.

وی افزود: مشکل سوم این است که احمد شهید متد غربالگری ندارد، ما از روی سایت‌ می‌فهمیم که چه چیزی به ما استناد داده شده، ما اصلاً نمی‌دانیم او چگونه غربال می‌کند وقتی هم از او متدش را می‌پرسیم حرفی نمی‌زند.

وی اشکال چهارم را پرونده سازی علیه ایران دانست و گفت: این یک اقدام خلاف است و حتی در سیستم‌های حقوقی داخل کشورها هم نمی‌توانید دعوت عام کنید که هرکس از یک نفر پرونده دارد بیاید و او را به دادگاه بکشاند.

وی اشکال پنجم را حمایت از تروریسم است و گفت: احمد شهید متهمان تروریسم را مدافع حقوق بشر می‌خواند، ما یک بار فردی را که عامل بمب‌گذاری بود و خانه‌اش معدن اسلحه بود گرفتیم و اعدام کردیم اما آنها گفتند که این فرد مدافع حقوق بشر بوده و چون کرد بوده اعدام شده است، این در حالی است که دفاع از تروریسم پیگرد بین‌المللی دارد.

وی اشکال ششم به احمد شهید را توهین به اسلام عنوان کرد و گفت: وی می‌گوید که به نظر من باید همجنسگرایی آزاد باشد در حالی که می‌توانست بنویسد اینگونه قوانین اسلام با فلان بند سازمان ملل مغایر است اما می‌گوید به نظر من و فتوا می‌دهد، تو که هستی که چنین حرفهایی می‌زنی؟ اینها در واقع پایه نقد ما از این گزارشگری است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که نباید مسئله حقوق بشر را تبدیل به یک مسئله جناحی سیاسی کنیم، آنهایی که سنگ حقوق بشر را به سینه می‌زنند به آزادی و استقلال ما علاقه ندارند.

پس از پایان صحبت‌های لاریجانی یکی از قضات خطاب به لاریجانی گفت: چرا نظام از حضور احمد شهید هراس دارد؟ چرا مدام مانع ورود وی می‌شویم ؟ نهایت این است که می‌خواهد با سران جنبش سبز دیدار کند که لاریجانی در واکنش به این صحبت اظهارداشت: قبل از احمد شهید هم گزارشگر داشته‌ایم و مسئله گزارشگر ویژه موضوع جدیدی نیست، برخی از آنها هم به ایران آمدند و از زندانها بازدید کردند.

وی افزود: به طور قطع ما وحشتی از حضور احمد شهید در ایران نداریم و نظام و حکومت و قوای سه گانه قدرت عظیمی دارند.

وی ادامه داد: کشور ما کشور لرزانی نیست، ما به احمد شهید گفته‌ایم که اشکالات را بگوید. ازش پرسیده‌ایم که برای چه می‌خواهی به ایران بیایی که او هم 300 اتهام علیه ایران را مطرح کرد و برای مثال گفت که می‌خواهد شکنجه در ایران را بررسی کند و ببیند که آیا سیستماتیک است یا خیر و سپس گفته که من خودم یکی دو جا را می‌بینم و استنباط می‌کنم، در هر حال ما نتوانستیم با این فرد به طور منطقی وارد گفت‌وگو شویم.

ضرورت فعالیت حرفه‌ای در زمینه حقوق بشر احساس می‌شود

محمدجواد لاریجانی در ادامه سلسله‌ نشست‌های تحلیل مسائل ایران و منطقه با اشاره به نقض حقوق قوانین ایران توسط بعضی از سران کشورهای خارجی که به ایران می‌آیند گفت: کاترین اشتون با حضور در ایران می‌خواست بگوید که ما کشورتان را قبول نداریم و با هر که دل‌مان بخواهد دیدار می‌کنیم و گر نه می‌توانستند درخواست بدهد و از سوی قوه قضاییه و دولت مجوز دیدار صادر می‌شد و دیدار با هر شخصی که می‌خواست صورت می‌گرفت.

وی افزود: غربی‌ها آنگونه که می‌گویند با گزارشگرها خوب برخورد نمی‌کنند اما ما تا به حال 7 گزارشگر موضوعی را پذیرفته‌ایم و آنها با هر کسی که می‌خواستند هم دیدار داشته‌اند.

لاریجانی درباره ورود ایران به عنوان یک فعال حقوق بشری به صورت حرفه‌ای گفت: ما باید این زمینه را فراهم کنیم که کسانی که در زمینه حقوق بشر تحصیل می‌کنند بتوانند در آن زمینه فعالیت کنند همچنین تهیه سند حقوق بشر اسلامی خیلی دشوار نیست اما ظهور و اجرایی شدن آن بسیار مهم است که به راحتی صورت نمی‌گیرد.

دبیر ستاد حقوق بشر اظهار داشت: ما در دنیا بی‌خاصیت نیستیم و این بسیار مهم است به عنوان مثال در سوریه که همه غرب دنبال این بودند که دولت آن را پایین بکشند و ما آن را به نفع منطقه نمی‌دانستیم باعث شدیم این پروژه ابتر بماند.

وی درباره امضای برخی از مفاد اعلامیه‌های حقوق بشری سازمان ملل گفت: برخی از آنها در قبل از انقلاب امضا شد و اگر در زمان حال بود ما حرف‌هایی داشتیم اما بیرون آمدن از یک تعهد بین‌المللی درست نیست.

لاریجانی درباره امضای کنوانسیون حقوق اطفال اظهار داشت: درباره کنوانسیون اطفال اشتباه کردند امضا کردند ولی ما وفای به عهد داریم و به آن متعهد می‌مانیم.

دبیر ستاد حقوق بشر درباره برخی تفسیرهای متعدد که از اعلامیه‌های حقوق بشر می‌شود، گفت: ما اینها را قبول نمی‌کنیم و آنهایی را هم که قبول کردیم به تفسیر خودمان است و تفاسیر دیگر را قبول نمی‌‌کنیم.

وی در خاتمه درباره برخورد با بهایی‌ها اظهار داشت: ما طبق فرمایش حضرت امام (ره) با بهائیان طبق حقوق شهروندی برخورد می‌کنیم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها