أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۲۶۵۶۶۸
زمان انتشار: ۰۹:۰۹     ۱۰ آبان ۱۳۹۳
عضو کمیسیون اصل نودم مجلس در گفتگو با پایگاه ۵۹۸:
یکی از اقدامات نابه جایی که اداره ی کار انجام داده استخدام نیروهای شرکتی است که تخصص و تجربه ی لازم را ندارند که این خودش منجر به پایین آمدن سطح آموزش در استان می شود./ ما دانش آموزانی داریم که حتی کفش مناسبی ندارند، یا در همین هفته ی گذشته بود که به دلیل نبودن سرویس حمل و نقل 3 دانش آموز که برای رفتن به مدرسه از وانت بار استفاده کرده بودند به خاطر تصادف ماشین جان خود را از دست دادند.
حجت الاسلام محمد رضا امیری کهنوج، نماینده ی مردم استان کرمان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی پایگاه 598 ، در بیان مشکلات این استان گفت: مشکلات عمومی که در همه ی کشور وجور دارد در استان کرمان هم به چشم می خورد اما از همه ی آن ها مهم تر مسأله ی بیکاری است که بسیار چشمگیر است و نرخ بیکاری در این استان بالای 20 درصد است.

 اما در مورد مشکلات اختصاصی استان باید بگویم مهاجرت بی رویه ی افاغنه به این استان از جمله مسائل اساسی است که معضلات زیادی به وجود آورده و یکی از عوامل مهم بیکاری است.



وی افزود: مسأله ی دیگر بحث خشکسالی و کمبود آب است. قریب 900-800 روستا را با تانکر آب رسانی می کنند که باید چاره ای برای این مشکل اندیشیده شود. بی رونق بودن صنایعی از قبیل صنعت تبدیلی و عدم سرمایه گذاری در استان نیز از مشکلات مهم اقتصادی است. ما بارها از دولت خواسته ایم تسهیلاتی برای سرمایه گذاری در این استان فراهم کند.

به طو مثال در جنوب استان شهرستان هایی هستند که سالانه تولیدات باغی و زراعی آن ها به بیش از 4میلیون تن می رسد اما به دلیل نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی، این محصولات به قیمت مناسبی از کشاورزان خریداری نمی شود.

امیری درخصوص مشکلات فرهنگی استان کرمان خاطر نشان کرد: مشکلات فرهنگی در کرمان بسیار زیاد است از جمله بحث شیوع مواد مخدر که تهدیدی جدی برای استان به شمار می آید. قاچاق و مصرف مواد مخدر در کرمان از آن دست مشکلاتی است که سالیان سال است دامنگیر این منطقه است اما اقدام جدی برای رفع این مشکل انجام نشده است.

 عضو کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس اظهار داشت: از دیگر معضلات فرهنگی استان کرمان علی الخصوص در جنوب آن بحث کمبود معلم است. ما حدود 500 معلم کم داریم. یکی از اقدامات نابه جایی که اداره ی کار انجام داده استخدام نیروهای شرکتی است که تخصص و تجربه ی لازم را ندارند که این خودش منجر به پایین آمدن سطح آموزش در استان می شود.

وی گفت: از جمله مسائل مهم فرهنگی کم رنگ بودن حضور روحانیت در روستاهاست به خصوص حضور دائمی، روحانیون در ایام تبلیغی به صورت موقت می آیند اما حضور مستمر و دائمی ندارند. البته این امر مستلزم ساخت خانه ی عالم و فراهم آوردن امکانات برای حضور روحانی می باشد که باید به آن توجه شود چرا که حضور روحانی مستقر کمک زیادی به پیشرفت مسائل فرهنگی در منطقه می کند. در همین راستا حوزه های علمیه ی کرمان هم باید تقویت شوند تا بتوانند مبلغین و روحانیون مورد نیاز استان را تربیت کنند.

امیری در ادامه افزود: استان کرمان جزء استان های خیلی محروم است و همچنین در شمال و جنوب استان فاصله ی طبقاتی بسیاری به چشم می خورد. مقام معظم رهبری در سفری که به کرمان داشتند فرمودند: " اختلاف طبقاتی شمال و جنوب کرمان برای من قابل قبول نیست و این اختلاف باید به حداقل برسد"؛ واقعیت این است که بسیاری از امکانات در مرکز استان و مناطق شمالی هزینه می شود و مناطق جنوبی از نظر امکانات واقعاً در محرومیت به سر می برند. ما دانش آموزانی داریم که حتی کفش مناسبی ندارند، یا در همین هفته ی گذشته بود که به دلیل نبودن سرویس حمل و نقل 3 دانش آموز که برای رفتن به مدرسه از وانت بار استفاده کرده بودند به خاطر تصادف ماشین جان خود را از دست دادند. از این دست مسائل زیاد داریم اما صدای ما به گوش کسی نمی رسد.

نماینده مردم کرمام با برشمردن عوامل این مشکلات، گفت: از جمله عوامل این مشکلات دور بودن استان ما از مرکز کشور است. عامل مهم تر این است که مسئولینی که در رأس امور هستند توجه کافی به امور این منطقه ندارند. اما در دولت گذشته اقدامات خیلی خوبی جهت برطرف کردن مشکلات علی الخصوص فقر و محرومیت در استان انجام شد. به طور مثال حدود 40 هزار کپر در کرمان جمع آوری شد که بسیار موجب خوشنودی مردم شد. یا در زمینه ی زیرساخت ها در دولت نهم و دهم حدود 700 کیلومتر راه روستایی ساخته شد. اما چون عمق محرومیت در این استان بالاست هنوز مشکلات به قوت خودش باقی است که امیدواریم این دولت نیز گام های بلندی در این خصوص بردارد.

حجت الاسلام امیری با اشاره به ظرفیت های موجود در استان کرمان، افزود: ما در دو حوزه خیلی استعداد و قابلیت داریم. اول در حوزه ی کشاورزی خصوصاً در جنوب کرمان، و دوم در حوزه ی معادن. کرمان دارای معادن بسیار غنی است مثل سنگ آهن، مس و تیتانیوم که در خاور میانه بی نظیر است. اگر در درجه ی اول دولت و سپس بخش خصوصی در این زمینه فعال شده و سرمایه گذاری کنند می توانند تحولی اساسی در اقتصاد استان به وجود آورند.

 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها