کد خبر: ۲۶۶۵۹
زمان انتشار: ۱۲:۳۷     ۲۵ آبان ۱۳۹۰
محمد جواد لاريجاني دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه ايران در سفر به نيويورك در مصاحبه با خبرگزاري رويترز و شبكه الجزيره به تشريح مواضع ايران در برخي موضوعات منطقه اي و بين المللي پرداخت.
به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران،

** سياست آمريكا در قبال ايران "كوركورانه" است

محمد جواد لاريجاني در گفتگو با شبکه تلويزيوني الجزيره در پاسخ به سوالي درباره آينده روابط ايران و آمريکا گفت: ما به دنبال دشمني با کسي نيستيم، بلکه از دشمني دوري مي کنيم. به اعتقاد من، سياست آمريکا در برابر ايران بر مبناي موضع "خصمانه کورکورانه" است و در آن نوعي ترس بيمارگونه به ويژه پس از حوادث خاورميانه وجود دارد.

وي افزود: به نظر من، سياستمداران آمريکايي نتيجه گيري مي کنند که ايران برنده اصلي تحولات خاورميانه است، در حالي که اين ملتهاي منطقه برنده اصلي هستند. در سراسر جهان اسلام چه عربي و چه غيرعربي، اگر کمي دموکراسي وجود داشته باشد، ايران دوستان بيشتري پيدا مي کند. به همين علت، ايران نخستين کشوري است که حمايت خود را از قيامها در خاورميانه اعلام کرد. آيت الله خامنه اي از همان نخستين روز انقلاب در تونس اعلام کرد از اين تحرک در جهان اسلام حمايت مي کند. بنابراين ما خوشحال هستيم که شرايط منطقه به سوي ترکيبي دموکراتيک تر پيش مي رود و ملتها خواهند توانست سرنوشت خود را تعيين کنند.

وي در پاسخ به اين سوال که آيا اختلافات ريشه اي غيرقابل حلي بين ايران و آمريکا وجود دارد که در ده يا حتي بيست سال آينده هم امکان حل شدن آنها وجود ندارد؟ تصريح کرد، اجازه بدهيد به مسئله مشخصي بپردازيم. چه چيزي ماهيت روابط بين دو کشور را تعيين مي کند؟ آمريکا خود جايگاهش را در منطقه انتخاب کرده، اما انتخاب نامناسبي داشت. اگر منافع واشنگتن از طريق تسلط آمريکا بر منطقه تامين مي شود، ما به طور کامل مخالف آن هستيم. اما اگر آمريکا خود را به عنوان کشوري معرفي کند که فرهنگ خاص خود را دارد، اين مسئله خوب است. ما به آن احترام مي گذاريم حتي اگر با آن توافق نظر نداشته باشيم. بنابراين نکته اساسي فلسفي نيست، بلکه عملي است. آيا آمريکاييها مي خواهند خود را به منطقه تحميل کنند يا نه؟ اگر پاسخ مثبت است، ما با قدرت و قاطعيت کامل مخالف آن هستيم.

** عراق براي آمريكا فرش قرمز پهن نكرد

وي در پاسخ به اين سوال که آيا آمريکا از طريق سرنگوني صدام در عراق زمينه نفوذ ايران را فراهم نکرد؟ افزود، ما از خارج شدن صدام از عرصه خوشحال هستيم، اما از هزينه سنگيني که ملت عراق در دوره اشغالگري پرداخت کرد، خوشحال نيستيم. دو مسئله وجود دارد. آمريکاييها تصور مي کردند ملت عراق در زمان اشغال براي آنان فرش قرمز پهن خواهد کرد، اما اين مسئله رخ نداد. آنان خاک عراق را بدون افتخار ترک مي کنند و هيچ کسي براي آنان دست نمي زند يا از آنان نمي خواهد که براي مدت طولاني تري در عراق بمانند. بلکه مردم عراق خدا را براي خروج نيروهاي آمريکايي شکر مي کنند. به نظر مي‌رسد، آمريکاييها در عراق مرتکب اشتباه بزرگي شدند و ميزان حساسيت ملت عراق و نيز ملت افغانستان را نسبت به استقلال کشورشان درست ارزيابي نکردند. ملتهاي اين کشورها حضور هر نوع اشغالگري را رد مي کنند. ما در نه تنها در عراق بلکه در کل منطقه نفوذ داريم و اين مسئله بر کسي پوشيده نيست. ما در افغانستان و ديگر مناطق هم نفوذ داريم و اين نفوذ مشروع است و ضرري ندارد زيرا ناشي از روابط فرهنگي، طبيعي و عادي است.

** ايران به خواست ملت عراق احترام مي گذارد

وي درباره اين مسئله که گفته مي شود دولت نوري المالکي در عراق دولت ايران است ، اظهار داشت، چنين ادعاهايي توهين به ملت عراق است. به نظر مي رسد آمريکاييها انتظار دارند همه کساني که در منطقه هستند مخالف ايران باشند و اگر روابط دوستانه با ايران داشته باشند آنان را عامل ايران يا وابسته به ايران مي خواند اما اين مسئله درست نيست. به ترکيه نگاه کنيد. در فضايي که ارتش کنترل اوضاع را در دست داشت و در نظام لائيک ترکيه ديديم که چگونه دولتي با رويکردهاي اسلامي به قدرت رسيد و روابط برجسته اي با ايران دارد. اين مسئله در مورد همه منطقه درست است.

وي اضافه کرد، اشتباه آمريکا در شيوه حمله به عراق و اشغال اين کشور، عامل اين شرايط است. اما خلاء سياسي در عراق فقط به علت آن اشتباه نيست، بلکه علت آن به صدام هم بر مي گردد. به اعتقاد من اين خلاء ناشي از آن است که ملت عراق راهي براي بيان خواست خود نداشت. عراق پر از سياستمداران باکفايت و نخبگان سياسي تحصيلکرده است. ما نبايد انتخاب ملت عراق را کم اهميت بشماريم و افراد انتخاب شده را به وابستگي به ايران متهم کنيم. تا زماني که اکثريت ملت عراق از آنان حمايت مي کنند، همه بايد به آنان احترام بگذارند. ملت عراق ملت مستقلي است.

وي گفت، درست است که در دولت عراق اکثريت در اختيار شيعيان است، زيرا بيش از 60 درصد از ملت عراق شيعه هستند. شيعيان در عراق مانند برادران سني خود فعال هستند. جمهوري اسلامي در ايران از همان روز اول از دولت عراق صرفنظر از اينکه چه کسي به قدرت خواهد رسيد، حمايت مي کرد. ما از برادران سني در عراق هم مانند شيعيان حمايت کرديم. بنابراين ما به عراق يکپارچه که در آن کردها، سني ها و شيعيان مشارکت داشته باشند، اعتقاد داريم. امنيت منطقه خليج فارس مسئله حساسي براي ما و نيز آمريکا و غرب است. از نظر ما، آنجا خانه ماست و در نظر آنها در اين منطقه منابع نفتي وجود دارد. امنيت خليج فارس براي همه ما اهميت دارد و همه ما مي توانيم براي حفظ امنيت آن با يکديگر همکاري کنيم. اين همکاري مي تواند شامل عراق، عربستاني و تحولات منطقه و حتي پاکستان و افغانستان باشد.

مجري الجزيره گفت:شما از عبارت خليج فارس استفاده کرديد، يعني همان عبارتي که آمريکاييها استفاده مي کنند. اين در حالي است که عربها عبارت ديگري را به کار مي برند. آيا اين اصطلاح نشانه امکان تفاهم راهبردي بين ايران و آمريکا نيست؟

وي پاسخ داد، ما نام خليج فارس را تعيين نکرده ايم، بلکه نام قديمي است. اگر به نقشه هاي منطقه در بيش از 2000 هزار سال پيش برگرديم، مي بينيم که خليج فارس نامگذاري شده است. اما نامگذاري آن به خليج فارس به معناي آن نيست که کشورهاي حاشيه آن نمي توانند با يکديگر همکاري کنند. حساسيتي که در مورد نام خليج فارس ايجاد شده، ناشي از ناخرسنديهايي است که طرفهاي خارجي به وجود مي آورند. آنها مي خواهند احساسات ضدايراني را تحريک کنند.

** ايران ذخيره بزرگي براي منطقه است

وي درباره موضع کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس در برابر ايران گفت، اهداف ما به تفسير چنداني نياز ندارد. ما قويترين ملت در منطقه خليج فارس هستيم و سواحل ما به بيش از هزار و 200 کيلومتر مي رسد. ما بازيگر اساسي در منطقه و ذخيره بزرگي براي برادرانمان در منطقه هستيم. ما به هيچ کشوري در منطقه حمله نکرده ايم و به هيچ وجه در فعاليتهاي جنگي در خليج فارس مشارکت نداشته ايم. ما مخالف ماجراجوييهاي نظامي هستيم که بعضي کشورها مانند برادران ما در عربستان سعودي انجام مي دهند و در بحرين و يمن دخالت کردند. ما معتقديم براي آينده مناسب نيست که هيچ کشوري در منطقه دخالت نظامي در کشور ديگري در منطقه داشته باشد.

** سناريو ترور سفير عربستان زير سر آمريكا است

وي درباره اتهام آمريکا عليه ايران در مورد تلاش براي ترور سفير عربستان در واشنگتن تصريح کرد، بدون شک، من معتقدم آمريکاييها عربستاني ها را در اين مورد هدايت مي‌‌کنند يعني طرف آمريکايي اين سياست را دنبال مي کند که برادران ما در ساحل جنوبي خليج فارس را نسبت به ما نگران کند. اين سياست منافع زيادي براي آمريکاييها دارد. زيرا اهرمهاي فشار بيشتري براي دخالت نظامي در منطقه و امضاي قراردادهاي تسليحاتي بيشتري را به دست مي آورند و اين کشورها را عليه ايران تحريک مي کنند. بايد اين سوال را مطرح کنيم که چرا آمريکاييها چنين توطئه اي را مطرح کردند؟ دو گزينه وجود دارد. يکي اينکه دولت آمريکا در اين مورد دست دارد تا نفرت عليه ايران در منطقه به وجود آورد تا مقدمه اي براي اتخاذ مواضع تندتر عليه ايران در آينده فراهم کند. دومين گزينه که خوشبينانه تر است آن است که شايد افرادي در دولت آمريکا تلاش مي کنند دولت را به اتخاذ مواضع سرسختانه تر عليه ايران وادارند. به اعتقاد من، مزدوران صهيونيستها در اين دولت کم نيست و در وزارت دفاع و سازمانهاي امنيتي آمريکا نفوذ دارند. بنابراين اگر بخواهم به آمريکاييها بهتر از آنچه هستند نگاه کنم، مي گويم افرادي در داخل دولت آمريکا تلاش مي کنند شرايطي را به وجود آورند که باراک اوباما را به اتخاذ موضع سرسختانه تري عليه ايران وادار کند. به ويژه که زمان انتخابات در آمريکا نزديک مي‌شود و مسئله ايران در اين انتخابات مطرح خواهد شد.


محمد جواد لاريجاني دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه ايران در ادامه مصاحبه با شبکه تلويزيوني الجزيره در نيويورک در پاسخ به اين سوال که چه گامهايي برداشتيد تا به کشورهاي همسايه نشان دهيد که اتهامات عليه ايران، توطئه آمريکاست؟ گفت، من اطمينان دارم که برادران عربستاني ما اين ماجرا را باور نکردند. شايد آنان ترديدهايي داشته باشند. البته اين مسئله را به ما نگفته اند. ما هر اطلاعاتي را در اين باره با جديت کامل پيگيري خواهيم کرد. نه آمريکا و نه عربستان هيچ اطلاعاتي براي ما ارسال نکردند. آنان مي دانند که اگر اطلاعاتي در اختيار ما قرار دهند، ما با دقت کامل آن را بررسي خواهيم کرد. ما مخالف چنين توطئه هايي هستيم. من صددرصد اطمينان دارم که هيچ طرف دولتي ايراني در اين طرح دست ندارد.

وي درباره اينکه شخص وزير دادگستري آمريکا اين اتهامات را مطرح کرد، افزود، نظام قضايي آمريکا تا حد زيادي سياسي است. اجازه بدهيد يک نمونه روشن براي شما ذکر کنم. از دو سال پيش يادداشت رسمي به آمريکا داديم که به آنان بگوييم که دولت آمريکا در حمايت از يک گروه تروريستي معروف به گروه تندر دست دارد و اين گروه بمبي در مسجدي در شيراز کار گذاشت. ما در اين مورد اطمينان داريم و عاملان اين اقدام را بازداشت و آنان را محاکمه کرديم و دو نفر از آنان اعدام شدند. رئيس اين گروه هم اکنون در کاليفرنيا زندگي مي کند و در پايگاه اينترنتي خود شيوه ساخت بمب را آموزش مي دهد. اين گروه همچنين براي انفجاري در کنسولگري روسيه در رشت برنامه ريزي کرده بود. ما در يادداشت خود تاکيد کرديم اين اقدام، نقض آشکار توافقنامه ديپلماتيک سال 1973 است. اما اين ماجرا را به عنوان پرونده قضايي مطرح نکرديم که اشتباه ما و نقطه ضعف ما بود. ما بايد اين مسئله را به صورت علني اعلام مي کرديم که به علت جهل و عدم آگاهي اين اقدام انجام نشد. طرفهاي مختلف قضايي و دولتي در ايران بايد اين مسئله را پيگيري مي کردند. ما از سازمان ملل هم خواستيم که اين مسئله را پيگيري کند، اما به آن توجهي نکردند. من از عملکرد هيئت ديپلماتيک ايران انتقاد مي کنم، زيرا بايد اين مسئله را اعلام مي کردند.

** نظام قضايي ايران كاملا شفاف است

وي در پاسخ به اين سوال که گفته مي شود در نظام سياسي ايران شفافيت وجود ندارد؟ اضافه کرد، نقطه ضعف نظام قضايي ما شفافيت نيست، در نظام قضايي ما به اندازه کشورهاي پيشرفته شفافيت وجود دارد. هر پرونده اي در نظام قضايي در رسانه هاي داخلي ما مطرح مي شود. گاهي اوقات گزارشهاي رسانه اي پيش از اطلاعات رسمي به دست من مي رسد. هيچ کسي در ايران زنداني يا در حال محاکمه يا در هر مرحله اي از محاکمه قضايي نيست که  همه از آن اطلاع نداشته باشند. همه چيز در رسانه ها منتشر مي شود.


** سازو كار سازمان ملل با اهداف سياسي است

وي درباره گزارش سازمان ملل از وضع حقوق بشر در ايران گفت: ما به اين گزارش اعتراض داريم. اين گزارش به وضع حقوق بشر در ايران توجه نمي کند، بلکه اين گزارش نتيجه استفاده نادرست از سازوکارهاي سازمان ملل با اهداف سياسي است. اين مسايل نه تنها به حقوق بشر ارتباطي ندارد، بلکه مانعي در راه عملي شدن حقوق بشر است. در حالي که ما کشوري (ايران) داريم که ريشه هاي دموکراتيکي در آن وجود دارد و در سالهاي گذشته آن را توسعه داديم، گزارشهايي عليه ما در مورد حقوق بشر تدوين مي شود،  اما کشورهايي وجود دارند که در آنها يک انتخابات هم برگزار نشده است. بيش از 64 درصد از دانشجويان دانشگاه ها در ايران از دختران هستند و مي توان اين ارقام را با ديگر کشورها مقايسه کرد که اين مسئله نشان دهنده وضع حقوق زنان در ايران است.


** آمريكا در سوريه بدنبال ديكتاتوري است كه مقابل اسرائيل زانو بزند

وي در پاسخ به اين سوال که چرا ايران از خواسته هاي مردم در سوريه حمايت نمي کند؟ گفت، اجازه بدهيد کليد پاسخ اين سوال را به شما بدهم. اجازه بدهيد به موضع آمريکا نگاه کنيم. آيا امريکاييها به دنبال برقراري دموکراسي در سوريه هستند؟ اين مسئله به هيچ وجه درست نيست. آمريکاييها مي خواهند دولتي در سوريه در قدرت باشد که در برابر اسرائيل زانو بزند. منافع آمريکا به ويژه در کشورهاي همسايه فلسطين اشغالي، دموکراسي نيست. آنها ديکتاتوري را ترجيح مي دهند که در برابر اسرائيل زانو بزند و از اين رژيم حمايت کند. در سوريه ما مخالف قيام مردم نيستيم، بلکه مخالف جنگ داخلي در اين کشور از طريق تحريک مردم به خشونت و اعزام افراد مسلح هستيم. اين اقدامات براي گسترش دموکراسي نيست. اما ما به هر چه که ملت سوريه تصميم بگيرند، احترام خواهيم گذاشت.

وي افزود، ما نفوذ افراد مسلح در سوريه و تحريک مردم به خشونت در اين کشور را بسيار خطرناک مي دانيم. ايران از هر تصميمي که ملت سوريه بگيرد، حمايت مي کند. انتخاب ملت سوريه هرگز تهديدي براي ايران نخواهد بود. ما از حوادثي که در جهان اسلام رخ مي دهد خوشحال هستيم. ما اطمينان داريم که آمريکا از دموکراسي در جهان عرب مي ترسد. ما از دموکراسي نمي ترسيم، بلکه از آن استقبال مي کنيم. نصيحت اول من به آمريکاييهاست که نبايد ساده انگارانه سوريه را مانند ليبي بدانند. آنچه در ليبي رخ داد نمي تواند در سوريه تکرار شود و اين اشتباه بزرگي است. سياست آمريکا در بيشتر موارد به هر حادثه اي بسيار ساده انگارانه نگاه مي کند و اين مسئله ساده لوحي کامل است.

وي اضافه کرد، به نظر من، بهترين سياست در سوريه، منزوي کردن افرادي است که اهميتي براي دموکراسي قايل نيستند و براي تحريک مردم تلاش مي کنند. آينده سوريه را بايد اکثريت ملت اين کشور تعيين کنند. مسئله تحريک خشونت همواره همينطور است و ابتدا از يکجا شروع مي شود و سپس مانند آتش در پنبه به سرعت گسترش مي يابد و تر و خشک را با هم مي سوزاند. ما مخالف خشونت و تحريک به خشونت هستيم. به نظر مي رسد آمريکا به اين نتيجه رسيده است که يا بايد الان در مورد سوريه وارد عمل شود، يا اينکه همه چيز را از دست مي دهد. بايد اجازه بدهيم ملت سوريه خود آينده اش را تعيين کند.

وي در پاسخ به اين سوال که براي ايران در سوريه نظام يا ملت اين کشور مهم است؟ گفت، همانطور که گفتم سياست کلي ما آن است که از انتخاب ملت سوريه حمايت کنيم. همانطور که از خواست فلسطيني ها، عراقيها و عربستاني ها حمايت مي کنيم. ما اطمينان داريم که تصميم ملتهاي مسلمان همراه با همبستگي با ايران خواهد بود. بنابراين ما همبستگي ديگر ملتها را به دست خواهيم آورد. زيرا ما روابط دوستانه اي با ملتهاي مسلمان داريم.
وي در پاسخ به اين سوال که آيا بشار اسد در تعامل با حوادث سوريه مرتکب اشتباهاتي شد؟ گفت، شايد درست نباشد که وارد تحليلها درباره اوضاع سياسي در سوريه شوم. اما به برادرانم در سوريه توصيه مي کنم که بايد به گونه اي عمل کنند که عاملان تحريک خشونتها و نفوذيها منزوي شوند و به اين افراد اجازه ندهند که از آنان براي پنهان کردن فعاليتهايشان استفاده کنند. ما اطمينان داريم دولتي که ملت سوريه انتخاب خواهد کرد، دولتي خواهد بود که دشمن ايران نخواهد بود و به دوستي با ايران ادامه خواهد داد.


** زبان تهديد زبان ضعيفان است

مجري شبکه تلويزيوني الجزيره در نيويورک در ادامه مصاحبه با محمد جواد لاريجاني دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه ايران با اشاره به مسئله هسته اي ايران و بيان شدن سخناني درباره امکان حمله نظامي اسرائيل يا آمريکا يا هر دو با هم به ايران پرسيد آيا اين سخنان شما را در جمهوري اسلامي نگران مي کند يا اينکه شما آن را صرفا جنگ رواني عليه خود مي دانيد؟

وي پاسخ داد تهديد ايران چه از طرف آمريکا يا اسرائيل براي سياست آمريکا شرم آور است و اين بيانگر دورويي و ضعف است. زبان تهديد زبان ضعيفان است. ايران به توانايي خود در دستيابي به فناوري هسته اي افتخار مي کند و ما در خاورميانه پيشگام هستيم نه فقط به خاطر اينکه ما نيروگاهي داريم که انرژي برق توليد مي کند بلکه به خاطر اينکه ما آن را آماده براي استفاده نخريده ايم بلکه ما آن را به تنهايي ساخته ايم. ما مي دانيم چگونه سوخت توليد کنيم و اين مايه افتخار ما است و کسي نمي تواند اين را از ما بگيرد. ما براي مشارکت ديگر کشورهاي خاورميانه آماده ايم. به مصر نگاه کن چه کسي در آينده به مصر طرح هسته اي خواهد داد؟ هيچ کشوري در غرب اين کار را انجام نخواهد داد. من مطمئنم. اما ايران آماده است براي آنها نيروگاه بسازد. ترکيه تاکنون نتوانسته است هيچ کشوري از غرب را متقاعد کند که اين فناوري را به آن بدهد و ما آماده ايم اين کار را انجام دهيم و سعودي ها و ديگران نيز اينگونه هستند. بنابراين آنچه ايران بدست آورده بسيار مهم است و کسي نمي تواند آن را از بين ببرد.

مجري الجزيره پرسيد حتي با جنگ؟ لاريجاني پاسخ داد فرض کنيم يکي از آنها نيروگاه بوشهر را بمباران کند (در اين صورت) نيروگاه ديگري مي سازيم. فرض کنيم آنها دو نفر از دانشمندان ما را ترور کنند و دو بار اين کار را انجام داده اند ما صدها نفر از آنها داريم. نمي توان دانش را از بين برد و ريشه دار شده است در نتيجه اين نشانه ضعف آنها است.


** هر شخصي جرات حمله به ايران را کند نمي تواند خود را از پاسخ ايران در امان ببيند

مجري الجزيره سوال کرد اما آيا تهديد به حمله نظامي را جدي مي گيريد؟ وي پاسخ داد مي خواهم بگويم آنها نبايد براي جنگ با ايران تلاش کنند ما کسي نيستيم که جنگ را آغاز کند اما با تکيه بر قدرت ملي خود به آن پايان مي دهيم.
مجري الجزيره پرسيد اگر ايران هدف حمله قرار گيرد چگونه پاسخ خواهد داد؟

لاريجاني پاسخ داد قطعا نمي توانم وارد اينگونه جزئيات شوم و آنها منظور مرا مي دانند علت آن اين است که ما دفاع از خود را به سختي و دشواري آموخته ايم درهاي فرانسه يا انگليس يا ديگر کشورها را نکوبيده ايم تا برخي هواپيماها را به ما بفروشند ما از صفر شروع کرديم سپس توسعه قدرت دفاعي خود را براساس راهبرد به دقت حساب شده ، آغاز کرديم.

مجري الجزيره پرسيد اما اگر تاسيسات هسته اي ايران هدف حمله قرار بگيرد ايران چگونه پاسخ خواهد داد آيا به عنوان مثال نيروهاي آمريکايي را در عراق هدف قرار خواهد داد آيا به اسرائيل حمله خواهد کرد؟

لاريجاني پاسخ داد يک قاعده کلي ارائه خواهم کرد هر شخصي جرات حمله به ايران را کند نمي تواند خود را از پاسخ ايران در امان ببيند.


*********** مشروح مصاحبه با خبرگزاري رويترز


** ايران آماده صادرات فناوري صلح آميز انرژي هسته اي به كشورهاي منطقه است

رئيس شوراي حقوق بشر قوه قضائيه در سفر به نيويورک به خبرنگار تلويزيون رويترز گفت جمهوري اسلامي ايران امادگي دارد فناوري صلح آميز انرژي هسته اي خود را در اختيار کشورهاي همسايه قرار دهد.
محمد جواد لاريجاني در مصاحبه با تلويزيون رويترز مي گويد کشورش آماده است تا فناوري هسته اي خود را در اختيار همسايگانش قرار دهد حتي درحاليکه سازمان ملل متحد درحال اعمال تحريم هايي براي متوقف کردن بلند پروازي هاي هسته اي ايران است .
دکترمحمد جواد  لاريجاني گفت: فکر مي کنم کاري که ما درحال انجام آن هستيم خدمت خوبي به کل دنيا است. اين کار شکستن يک الگو است. اين الگو تحميل کردن يک سلطه بر فناوري هسته اي است، ما آماده ايم تا در چارچوب ان پي تي آن را(فناوري هسته‌اي) را در اختيار همه کشورهاي منطقه قرار دهيم. ما مي توانيم بايکديگر اين فناوري را توليد کنيم برق ان را به صورت مشترک مورد استفاده قرار دهيم . ما همچنين مي توانيم در بخشي از فعاليت نقش داشته باشيم . ما مي توانيم اين کار را صرفا براي انها انجام دهيم و اين کار منبع درامدي براي ما باشد.

** گزارش جديد مايه شرم آژانس است

وي افزود: ما بازي سياسي را که روي (انرژي اتمي) وجود دارد درک مي کنيم. چه منطقي براي افزايش فشار به ايران وجود داشت؟ بايد سندي وجود داشته باشد. بايد چيزهاي جديدي باشد که البته قطعا اژانس بين المللي انرژي اتمي چيزي دراختيار نداشت. مايه شرم اين اژانس هم هست.

وي افزود: ما هرچيزي را جدي مي گيريم حتي چيزي را که از جنبه ي سياسي هم مهم نيست. حتي کوچکترين احتمالات هم کنار گذاشته نمي شوند. مردم ما اماده اند خيلي اماده دفاع هستند. اين وظيفه آنها است اما اگر شما از من مي پرسيد که ايا هرگونه اقدام نظامي برضد ايران از هر طرفي که باشد نزديک  است؟ من چنين چيزي را پيش بيني نمي کنم.

لاريجاني در آستانه راي گيري يکي از کميته هاي مجمع عمومي سازمان ملل متحد درباره قطعنامه محکوميت ايران به ادعاي نقض حقوق بشر به نيويورک سفر کرده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها