کد خبر: ۲۶۹۱۸۵
زمان انتشار: ۱۰:۲۴     ۲۱ آبان ۱۳۹۳
دفاع مشاور عالی رئیس جمهور از صنعت خودروسازی؛
در نشست تخصصی صنعت خودرو اکبر ترکان مشاور عالي رييس‌جمهور از صنعت خودروسازی تمام قد حمایت کرد / کیفیت خودروهای داخلی در حدی پایین می باشد که موسسه استاندارد را وادار کرده تا استاندارد های خود را تغییر بدهد / خودروسازی از آن دست صنایعی است که با عرضه کیفیت خود و توجه به خواسته ها و مطالبات مردم می تواند موجب تقویت نگاه مثبت عمومی به تولید ملی شود اما متاسفانه به دلیل بی کیفیتی این صنعت آبروی دیگر صنایع کشور را نیز برده است.
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، دومین نشست تخصصی صنعت خودرو روز یکشنبه به اتمام رسید. این نشست با موضوع «نقد تنوع و كيفيت محصولات صنعت خودرو كشور» در سالن همايش سازمان مديريت صنعتي با حضور منتقدين، دست‌اندركاران و صاحب‌نظران صنعت خودرو كشور برگزار شد. در این نشست اکبر ترکان مشاور عالي رييس‌جمهور از صنعت خودروسازی تمام قد حمایت کرد و گفت "در كوشش‌هاي 30 سال اخير خود در صنعت خودرو رتبه مناسبي در جهان به‌دست آورده ایم و موفق بوده‌ايم".

اما نکته جالب این بود که اکثر کارشناسانی که در این نشست به سخنرانی پرداختند از صنعت خودرو سازی به خصوص از کیفیت خودروهای تولیدی انتقاد کردند. اسماعيليان، معاون پشتيباني و مدير تحقيقات مشتري شركت بازرسي كيفيت خودرو در این نشست گفت " بيشترين نارضايتي مردم دربخش بدنه خودروها است و در دو سال اخير به دليل واردات قطعات بي‌كيفيت حجم رضايت مشتريان كاهش پيدا كرده است".

کیفیت خودروهای داخلی در حدی پایین می باشد که موسسه استاندارد را وادار کرده تا استاندارد های خود را تغییر بدهد. در ارزیابی کیفی خودروهای تولید داخل توسط موسسه استاندارد در فرودین امسال انجام شد به تمامی خودرو ها رتبه خوب و خیلی خوب داده شد و رتبه ای به نام متوسط در ارزیابی ها وجود نداشت!

نکته دوم در بررسی های موسسه استاندارد، تفاوت بین مرغوبیت و کیفیت است. ساز و کار مبتنی بر اعطای امتیاز بر اساس نمرات منفی ساده ترین شیوه برای امتیاز دهی است اما نشان دهنده ارزش کیفی واقعی یک محصول نیست و گاهی خودرویی با داشتن مرغوبیت پایینتر مواد مصرفی، از رقبای خود با مرغوبیت بالاتر امتیاز منفی کمتر و رتبه بالاتری دریافت می کند! البته این مسئله بیانگر این موضوع است که حتی مواد مرغوب نیز در مونتاژ نادرست و سهل انگارانه، ممکن است تبدیل به نمره های منفی شوند. اما در سوی مقابل مثلا یک قطعه پلاستیکی بسیار بی کیفیت نمره منفی نمی گیرد چون خریدار انتظاری از آن ندارد.

موید حسینی صدر عضو کمیسیون صنایع مجلس معتقد است که بی کیفیتی خودروها و یا گرانی قیمت آن به دلیل ضعف مدیران خودروسازی بر می گردد " اگر مدیریت توانایی در این صنعت وجود داشت می توانست با برنامه ریزی زمینه ساز، رشد و تعالی بخش صنعت خودروسازی کشور شود و چیزی مانند تحریم نتواند بر صنعت خودروسازی تاثیر بگزارد. متاسفانه مدیریت ما عموما در همه صنایع، برخورد ساده انگارانه با پدیده تحریم است".

فرزین انتصاریان رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران درباره کیفیت خودروهای ساخت داخل بر این باور است که سهل انگاری مدیران در مراحل ساخت باعث شده تا تولیدات بعد از مدتی دچار نقص شود و مردم را ناراضی تر کند "در طول دوره تولید خودروهای داخلی، روند کیفیت یکسان نیست و این امر از خطای انسانی تا نقص قطعه قابل ذکر است. اگر خودروسازان در مراحل ساخت خودرو و شیفت‌ها به صورت یکنواخت به موضوع کیفیت بپردازند و اجازه ندهند که نقصی ایجاد شود، قطعاً میزان کیفیت خودروها افزایش پیدا خواهد کرد".

خودروسازی از آن دست صنایعی است که با عرضه کیفیت خود و توجه به خواسته ها و مطالبات مردم می تواند موجب تقویت نگاه مثبت عمومی به تولید ملی شود اما متاسفانه به دلیل بی کیفیتی این صنعت آبروی دیگر صنایع کشور را نیز برده است. اگر دولت یازدهم بر قوانینی چون قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو و قانون ارتقاء كيفي توليد خودرو تاکید کند و با سهمی که در تمام این شرکت‌ها دارد به کیفی سازی خودروسازی ایران بپردازد می توانیم در طول چند سال شاهد خودروهایی باشیم که توان رقابت با محصولات مشابه خارجی را دارند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۳
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها