أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۷۰۳۸۰
زمان انتشار: ۲۳:۳۷     ۲۴ آبان ۱۳۹۳
بازار مسکن در رکود مطلق قرار دارد. بررسی ها نیز نشان می دهد که با توجه به کاهش میزان تقاضا، وضعیت تا بهار سال آینده به همین شکل باقی می ماند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر ؛ آخرین گزارش بانک مرکزی تایید کرده که 64.4 درصد خانوارهای ایرانی در مسکن ملکی زندگی می کنند و تنها 22 درصد از خانوارها اجاره نشین و نیازمند خانه هستند. 30 درصد مردم ایران نیز در خانه های زندگی می کنند که دو اتاق دارد. 46 درصد در خانه های با سه اتاق، 14 درصد در خانه های با 4 اتاق، 2.8 درصد در خانه های با 5 اتاق و 1.6 درصد هم در خانه های با شش اتاق زندگی می کنند. براین اساس 95 درصد مردم در شرایطی زندگی می کنند که وضعیت نسبتا مطلوبی دارد. 33.5 درصد هزینه های ماهیانه خانوارهای ایرانی نیز صرف مسکن می شود. طی دو سال گذشته قیمت مسکن در ایران به طور متوسط 22 درصد کاهش داشته است و برای اولین بار میزان رشد اجاره بها به نصف رقم تورم رسیده است. بررسی ها نشان می دهد میزان ساخت خانه طی یک سال و نیم گذشته کاهش داشته است. حداقل بررسی میزان صدور پروانه های ساختمانی نشان می دهد که تمایل برای ساخت خانه کاهش یافته است.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی شهرداری تهران، این شهرداری در سال 1392، تعداد 21346 پروانه ساختمانی صادر کرده که 21244 پروانه (99.5 درصد) مربوط به احداث ساختمان و 102 پروانه (0.5 درصد) مربوط به افزایش بنا بوده است. این تعداد پروانه احداث ساختمان (پروانه ساختمان و تخریب و نوسازی) صادر شده حدود 10.3 درصد از کل پروانه های احداث ساختمان صادر شده از سوی شهرداری های کشور را تشکیل می دهد. پروانه های احداث ساختمان نسبت به سال قبل حدود 10.6 درصد کاهش داشته است.

بیشترین سهم از پروانه های صادر شده برای احداث ساختمان در شهر تهران، مربوط به شهرداری منطقه 15 با صدور 1591 پروانه (7.5 درصد) و کمترین سهم مربوط به شهرداری منطقه 22 با 332 پروانه (1.6 درصد) بوده است.

همچنین، اطلاعات حاصل بیانگر این مطلب است که از مجموع پروانه های احداث ساختمان صادر شده از سوی شهرداری های شهر تهران در حدود 0.3 درصد برای احداث ساختمان های یک طبقه، 0.4 درصد برای احداث ساختمان های دوطبقه، 1.6 درصد برای احداث ساختمان های سه طبقه، 4.7 درصد برای احداث ساختمان های چهارطبقه و 92.9 درصد برای احداث ساختمان های پنج طبقه و بیشتر صادر شده است.

در همین دوره زمانی 98 درصد پروانه های ساختمانی صادر شده نیز به درخواست بخش خصوصی بوده است. با این حال بررسی ها نشان می دهد میزان ساخت منازل مسکونی 40 درصد کاهش داشته و در همین دوره زمانی میزان سرمایه گذاری برای  احداث مجتمع های تجاری 40 درصد بیشتر شده است. میزان سرمایه گذاری برای ساخت منازل مسکونی هم تنها 8 درصد رشد داشته است.

شواهدی که در بازار وجود دارد، تایید می کند که طی فصل زمستان نیز به صورت سنتی میزان ساخت و سازها و خرید و فروش ها کاهش می یابد. براین اساس تا بهار سال 94 تحول خاصی در بازار رخ نمی دهد. رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز این موضوع را تایید کرده است. کاهش قیمت اوراق مسکن نیز نشان می دهد که تمایل به خرید این اوراق کم شده و به دنبال آن قیمت ها نیز روند نزولی به خود گرفته است.

تا همین چند وقت پیش، هر سهم اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن تا 100 هزار تومان هم پیش رفته بود. قیمتی که گفته می شد به دلیل تقاضای زیاد وام 45 میلیون مسکن تا این حد رشد داشته است. اما حالا گویا با تمام شدن فصل نقل و انتقال و تابستان، تقاضا کاهش پیدا کرده و مردم ترجیح می دهند سرجای خود بمانند. به این ترتیب، رکود بازار بالاخره کار خود را کرد و نرخ اوراق تسهیلات مسکن فرابورس را به زیر 90 هزار تومان کشاند. براساس آمارهای منتشر شده قیمت هر ورقه امتیاز تسهیلات مسکن اول در هفته گذشته بین 0.2 تا 2.5 درصد کاهش یافت و اوراق تسهیلات مسکن بهمن 91 با کاهش 2.5 درصدی به نرخ 886 هزار و 690 ریال رسید. همچنین با محدویت‌های اعمال شده در فرابورس دیگر کسی نمی تواند به خرید اوراق با دید سرمایه گذاری بنگرد و در عین حال حجم خرید برای هر کد معاملاتی محدود شده و مدت زمان نگهداری اوراق دو ماه در نظر گرفته شده است و دیگر معاملات ثانویه ای در کار نیست، با این وجود باز هم قیمت وام مسکن کاهش نیافته است. البته با این حال، بر اساس جدیدترین آمارهای فرابورس ایران، تاکنون حدود 500 هزار نفر با استفاده از ساز و کار اوراق تسهیلات بانک مسکن صاحب خانه شده اند و تمام معاملات در این بخش یعنی 100 درصد به استفاده از وام منجر می شود و دیگر معاملات مازاد در این بخش وجود ندارد.

 گفته های وزیر راه و شهرسازی هم نشان می دهد در کوتاه مدت تحولی جدی در بازار مسکن رخ نمی دهد. عباس آخوندی در این مورد گفته است:« در حال حاضر از یک‌سو معاملات حوزه خرید و فروش آپارتمان با رکود مواجه است و از سوی دیگر عملیات تکمیل ساختمان‌های مسکن‌مهر و تحویل آنها به بازار مصرف و همچنین ساخت‌وسازهای بخش خصوصی در درون شهرها نیز جاری است و ادامه دارد. بنابراین روند عرضه مسکن متوقف نشده است و نشانه‌ای از افزایش قیمت مسکن در مسیر آتی بازار دیده نمی‌شود و قابل انتظار هم نیست.» بنابراین خریداران مسکن می توانند در آرامش بیشتری در این بازار به انتظار دوره کاهش بیشتر قیمت ها باشند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها