کد خبر: ۲۷۱۵۰۳
زمان انتشار: ۱۲:۵۲     ۲۸ آبان ۱۳۹۳
از فریادهای سال ۹۱ تا سکوت سال ۹۳؛
اما باید گفت که در این زمینه نه دولت مقصر است، نه آقای روحانی و نه کشاورزان! بلکه این یک موضوع ساده در اقتصاد است که هر زمان تعادل عرضه و تقاضا برهم بریزد، قیمت ها دچار نوسان میشود/ موضوع زمانی تامل برانگیز شد که در آن سال، مسئله قیمت گوجه فرنگی به خانه ملت نیز پا گذاشت و رییس مجلس و نمایندگان نیز در نطق های خود با اشاره به قیمت بالای گوجه، آن را ناشی از بی تدبیری دولت، ناکارآمدی آقای رییس جمهور و غیره دانستند.

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598؛ قیمت گوجه در اغلب شهرهای کشور به قیمت بیش از 5000تومان رسید و در برخی مناطق تهران تا 10هزار تومان نیز به فروش میرسد، قیمتی که رنگ از رخسار گوجه پرانده و خودش نیز از خجالت سرخ شده است.

اما ماجرای گوجه در ادبیات سیاسی و اقتصادی ما ایرانی ها چندان نا آشنا نیست. در دولت گذشته زمانی که به علت تقارن ایام پیک خرید گوجه با فصل پایان برداشت کشاورزان، قیمت گوجه تا 3000تومان افزایش پیدا کرد، رسانه ها دست به کار شدند و تا توانستند بر طبل قیمت گوجه کوبیدند، رسانه ملی گزارش ساعتی از میدان تره بار و فروشندگان سطح شهر روی آنتن میبرد، روزنامه های اصلاح طلب –که امروز همه سکوت کرده اند- نیز تیتر یک روزنامه ها و سایت های خود را به این موضوع اختصاص داده بودند و تحلیل و گزارش بود که در فضای رسانه ای رد و بدل میشد.

اما موضوع زمانی تامل بر انگیز شد که مسئله قیمت گوجه فرنگی به خانه ملت نیز پا گذاشت و رییس مجلس و نمایندگان نیز در نطق های خود با اشاره به قیمت بالای گوجه، آن را ناشی از بی تدبیری دولت، ناکارآمدی آقای رییس جمهور و غیره دانستند، حتی برخی آن را با مسئله هدفمندی یارانه ها پیوند زده و یارانه نقدی را مقصر افزایش قیمت گوجه اعلام کردند. با گذشت مدتی کوتاه و رسیدن فصل دوم برداشت، تعادل در بازار ایجاد شد و تب قیمت ها فروکش کرد ولی دیگر کسی از تدبیر دولت تشکر ننمود! و کسی نیز یارانه ها را از اتهامات وارده مبرا اعلام نکرد!

امسال نیز در همان روزها، قیمت گوجه به علت وجود جریان طبیعی بازار، افزایش شک دهنده ای داشت و به قیمت 5 تا 10 هزار تومان رسید. اما باید گفت که در این زمینه نه دولت مقصر است، نه آقای روحانی و نه کشاورزان! بلکه این یک موضوع ساده در اقتصاد است که هر زمان تعادل عرضه و تقاضا برهم بریزد، قیمت ها دچار نوسان میشود.

این اختلاف ممکن است ناشی از رشد دفعی مصرف باشد و یا کاهش عرضه؛ که درباره قیمت گوجه فرنگی در این روزها هر دو عامل موثر بوده است و دولت از نظر اقتصادی منطقی نمیداند که بخواهد برای یک دوره 15تا 30 روزه در سال، در الگوی کشت کشاورزان تغییر ایجاد کند و خود را از کشت محصولات دیگر محروم کند.

البته شایسته بود که رسانه ها و دولتی ها با نزدیک شدن این فصل، موضوع را به اطلاع مردم برسانند و از مردم بخواهند که دراین ماه با کاهش مصرف گوجه فرنگی موجبات ایجاد تعادل در بازار را فراهم کنند و از بروز حاشیه برای اقتصاد کشور جلوگیری کنند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
حسينعلي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۲ - ۲۸ آبان ۱۳۹۳
۱۳
۱
سلام
والله در دستگاه الهي اين رفتارها بي پاسخ نيست ....
اللهم عجل لوليك الفرج
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۸ - ۰۱ آذر ۱۳۹۳
وقتي در دولت قبل . افساد طلبان هر تر و خشكي را به گردن دولت احمدي نژاد مي انداختند بايد به فكر اين هم مي بودند كه . روزي نوبت خودشان هم خواهدشد و آنگاه ديگر نمي توانند اين رويه اي را كه خودشان بوجود آورده اند از حركت بازدارند !!!

ههههههههههههههه
ناشناس
-
۱۳:۳۰ - ۲۸ آبان ۱۳۹۳
۳
۱۳
عامل گرانی گوجه دولت نهم ودهم است اگر آن موقع ببشتر کشت می کردند الان گوجه زیادی به بازار عرضه می شد و در نتیجه گرانی بوجود نمی آمد .
پاسخ
...
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۵ - ۲۸ آبان ۱۳۹۳
سلام..تروخدا با این حرفا ملتو نخندونین..در دولت نهم و دهم هم متاسفانه علت این گرانی شیطنت های یسری سیاسیون و مافیای قدرت بود..ولی باز هم این قدر گرون نشد..
...
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۴۱ - ۲۸ آبان ۱۳۹۳
در ضمن فراموش نکنین که در دولت نهم و دهم با افزایش قیمت ,یارانه و افزایش یارانه داشتیم ولی در این دولت متاسفانه هیچ یارانه ای به مردم تعلق نگرفت . که ظاهرا از دید شما باز هم مقصر دولت قبل است..و فراموش نکنین کسانی که دشمن دولت قبل بود ند در بیایبانهای کشور گوجه خالی میکردند...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۶ - ۲۹ آبان ۱۳۹۳
مدت كشت و برداشت گوجه شش ماه است .گوجه ميوه درختي نيست
رضا
ROMANIA
۰۱:۱۲ - ۰۱ آذر ۱۳۹۳
پرفسور مگه گوجه چقد می مونه که اگه دولت نهم!! می کاشت الان عرضه بشه.از شماها که با سوادین بعیده جانم!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۳ - ۲۸ آبان ۱۳۹۳
۱۶
۲
مرگ بر روزنامه های اصلاح طلب که همیشه با دروغ دکتر رو تخریب میکردند
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۴ - ۲۸ آبان ۱۳۹۳
۴
۸
یه جمله رو ننوشتید: بیایید دم خونه ما گوجه بخرید، تو نارمک ارزونه.....
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۴۶ - ۲۸ آبان ۱۳۹۳
واقعا جواب شایسته ای بود.
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۵۴ - ۲۸ آبان ۱۳۹۳
۱۵
۲
این دولت قرار است با شیب ملایم .... مردم را بگیرد!!!! اون از طرح تکریم ارباب رجوعشان که با دولت قبل قابل قیاس نیست و این هم از قیمت ها... این نتیجه شعار آزادیست؛ سلام دخترها سلام پسرها...
پاسخ
ناشناس
UNITED STATES
۱۹:۰۵ - ۲۸ آبان ۱۳۹۳
۳
۱۶
بابا شما هم حالتون خوش نیستا ... هنوزم دنبال احمدی نژادین!!؟
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۳۲ - ۲۹ آبان ۱۳۹۳
شما که نه ادب داری و نه تحمل حرف منتقد چرا به دیگران توهین می کنی و ادب رئیس بنفش ها را تکرار می کنی؟!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۷ - ۲۹ آبان ۱۳۹۳
۳
۱
دمتون گرم که مثل اصلاح طلبا نیستید. اونا وقتی با یکی مخالفند با همه ابزارها لهش میکنند اما 598 تا الان از موضع انصاف و عدالت خارج نشده و بعضی وقت ها از دولت هم حمایت کرده. آفرین
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۵۰ - ۳۰ آبان ۱۳۹۳
۱
۰
شما مثل اینکه حالتون خوبه ها ها...... هنوزبعضی هادنبال پهلویین!!؟شایدم تو کره مزیخ نفس میکشی!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۵۹ - ۳۰ آبان ۱۳۹۳
۳
۱
اون که که میگه دولت گذشته اگه کشت میکرد الان گرون نمی شد. تحلیلش خیلی آبکی هس. چرا ؟ برا اینکه اگردولت قبل تر زیاد کشت می کرد گرون نمیشد!چه نخبه هایی داریم بابا اسفند رو بیار!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۶ - ۰۱ آذر ۱۳۹۳
۱
۱
يك ميليارد سال بعد

مشكل نتوانستن به فضا رفتن ايرانيان بخاطر فروش دستاوردهاي هسته اي توسط دولت ... به دشمن .
به گردن دولت احمدي نژاد است !!!

هههههههههههههههههه
پاسخ
شادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۶ - ۰۱ آذر ۱۳۹۳
۰
۲
الکی رای دادیم
پاسخ
وحیدنخعی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۹ - ۰۳ آذر ۱۳۹۳
۰
۲
بنظرمن باهمه این هاامادولت روحانی تاالان موفق ترازدولت احمدی نژادبوداگه خوب فکرکنیدمیبینیدتمام گرانی های فعلی کشورازخودروی پرایدگرفته تاموادغذایی همه تودولت احمدی نژادکلنگ خوردهمین توافق اندک هسته ای باعث شده تحریم داروبرداشته بشه وبماران خاص نسبت به قبل راحت تروارزان ترداروتهیه میکنندکه خیلی باارزشه من طرفدارروحانی نیستم ودرانتخابات هم به ایشان رای ندادم امااینکه کسی بگوییداحمدی نژادخوب بودباآنهمه طرح اقتصادی شکست خورده وبالارفتن تورم میشه گفت درایت وبرداشت درست نداره ولی چیزی که مشخصه قضاوت درباره عملکردروحانی اکنون اشتباه است بایددیدبعدهشت سال نتیجه چی میشه
پاسخ
محمد باقر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۹ - ۰۴ آذر ۱۳۹۳
۰
۰
آقای نخعی طرفدار روحانی نبود یا طرفدار رضایی بو دی یا طرفدا قالبباف یا ولایتی که همه روی دیگر سکه اند که .................
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۴ - ۰۵ آذر ۱۳۹۳
۰
۰
ااقا وحيد صدات از جا ي گرم بلند مي شه با با فقط خلاصه كنم تو اين يك سال پدر مردم در او ردند همه چيز گران شده و مردم مخصو صا حقو ق بگير تحت فشارند و مجلس در بر ابر اين گرو نيها سكو ت كرده از قبل از سال بر ق گرو ن كردند و 8 ماه حقو ق كا ر كنان با نك ها اضا فه نشده هيچ كس جو ابگو نيست و بيكاري هم كه بيداد مي كنه وضع اقتصاد ي هم كه راكده بقو ل خو دشان برو از مردم بپرس ببين كيه راضيه از كدام مو فقيت تو داري صحبت مي كني !!!! ......
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها