أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۷۲۰۴۰
زمان انتشار: ۲۲:۱۷     ۲۹ آبان ۱۳۹۳
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا بر اساس اعلام رسمی سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور تا ساعاتی دیگر وارد وین خواهد شد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر: وزیر امور خارجه آمریکا در حالی وارد مذاکرات هسته‌ای ایران می‌شود که منابع غربی بر این باورند جان کری آخرین پیشنهاد آمریکا برای ایران را همراه خود دارد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا بر اساس اعلام رسمی سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور تا ساعاتی دیگر وارد وین خواهد شد.

هر چند فضای امنیتی در مقابل هتل کوبرگ وین چندان تغییر ویژه‌ای نداشته که حاکی از ورود جان کری باشد اما به نظر می‌رسد فضای مذاکرات با ورود وزیر امور خارجه آمریکا قطعا تغییرات اساسی خواهد داشت.

حضور جان کری در مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 در طول این مذاکرات همواره مفاهیمی را به دنبال داشته است؛ اینکه وزیر امور خارجه آمریکا در سومین روز مذاکرات هسته‌ای در دور پایانی وارد مذاکرات هسته ای شود و آن هم در شرایطی که هیچ یک از وزرای خارجه اعلامی نسبت به حضور رسمی خود نداشته‌اند قطعا بی‌دلیل نیست.

جان کری در دو روز گذشته پیش از ورود به وین مذاکرات فشرده ای داشته است. او در لندن با بن علوی دو بار دیدار داشت. بن علوی، وزیر امور خارجه عمان تنها دو روز پیش از آغاز مذاکرات در تهران با مقامات ایرانی دیدار کرد و این در حالی بود که خبرها از پیام علوی به تهران حکایت داشت.

از سوی دیگر جان کری امروز در پاریس با سعود الفیصل هم دیدار کرد. دیدار با سعود الفیصل در حالی که جان کری عازم مذاکرات هسته ای با ایران است و در حالی که عربستان قطعا یکی از کشورهای منطقه است که هیچ علاقه‌ای به پایان مذاکرات هسته ای ایران ندارد و به عنوان دوست آمریکا در منطقه شناخته میشود نیز بدون دلیل صورت نگرفته است.

به هر حال حضور وزیر امور خارجه آمریکا در مذاکرات هسته ای ایران همیشه چند دلیل اصلی را همراه خود داشته است. حضور جان کری می تواند به مفهوم گرهی در مذاکرات هسته‌ای باشد که تنها در سطح بالاتر از معاونین و با یک تصمیم گیری سیاسی قابل حل خواهد بود و یا از سوی دیگر پیشنهادات جدیدی که نیازمند تصمیم های جدیدی هم باشد.

اما درباره سفر امروز جان کری، اخبار منابع غربی حاکی از پیشنهاد جدید آمریکا به ایران است. پیشنهادی که در جریان گره موجود در مذاکرات مطرح می‌شود و این در حالی است که البته ایران پیش از این اعلام کرده بود که تنها تصمیم سیاسی آمریکا می تواند این گره را برای حصول توافق باز کند.

اطلاعات منابع غربی حاکی از آن است که جان کری با پیشنهادی به وین خواهد آمد که گفته می‌شود پیشنهاد آخر آمریکایی‌ها خواهد بود. اطلاعاتی در باره متن این پیشنهاد و اینکه آیا آمریکا در موقعیت جدید به دنبال رفع مشکلات به ویژه در بحث تحریم ها است یا خیر وجود ندارد اما طرح این موضوع حاکی از آن است که طرف مقابل همچنان اراده حل مشکل را دارد و تنها امید از بین بردن زیاده خواهی‌هاست.

اما در صورتی که اطلاعات منابع غربی درباره پیشنهاد جدید صحت داشته باشد، مذاکرات وین باید شکل دیگری پیدا کند. در حالی که کشورهای غربی و آمریکا تا تعطیلات سال نو زمان زیادی را ندارند باید تصمیم گیری‌ها در مدت کوتاهی صورت گیرد.

هرچند ممکن است در صورت ارائه پیشنهاد امکان تصمیم گیری تا 3 آذر ماه وجود نداشته باشد اما قطعا این امکان وجود دارد که در چند روز آینده طرفین مشورت‌هایی را در پایتخت‌های خود داشته باشند و سریعا در وین مذاکرات را برای حصول یک توافق از سر گیرند.

به هر حال گمانه زنی‌ها در وین همچنان ادامه دارد و در حال حاضر نیز مقابل هتل پالاس کوبرگ خبرنگاران آرام آرام چادر گرم خود را رها می‌کنند و انتظار ورود جان کری را برای دست یافتن به اخبار جدید می‌کشند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها