أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۷۲۰۵۲
زمان انتشار: ۱۵:۱۱     ۱۵ آذر ۱۳۹۳
گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان:
اریعین حسین یکی از مهمترین شعائر دینی و همچنین بزرگترین اجتماع شیعیان دنیا در کربلا می باشد / شما ببینید این میعادگاه که با اشاره اهل بیت عصمت و طهارت شکل گرفته در چهره شیعیان اثری از غم و اندوه غربت و تنهایی نیست، هم احساس عزت می کنند هم احساس فرهمندی می کنند.
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598، اریعین حسین یکی از مهمترین شعائر دینی و همچنین بزرگترین اجتماع شیعیان دنیا در کربلا می باشد. هر ساله میلیون ها زائر از سراسر جهان به نجف و کربلا عزیمت می کنند تا در چهلمین روز از عزای حسینی همدرد با زینب کبری (س) باشند. یکی از اتفاقات مبارکی که بعد از سقوط صدام رقم خورد، به وجود آمدن مراسم پیاده روی از نجف به کربلا است.

هر ساله زائرین مسیر 80 کیلومتری نجف تا کربلا را با پای پیاده طی کرده و در روز اربعین خود را به بین الحرمین می رسانند. حجت الاسلام پناهیان از وعاظ معروف کشور اربعین را هویت شیعه می داند و می گوید "هیچ کجا مثل زیارت اربعین هویت شیعه بودن و حسینی بودن به انسان به دست نمی دهد. همانطور که شما تا حج نروید هویت مسلمانی خودتان را دقیق نمی توانید تجربه و لمس کنید. در این میعاد گاه بزرگ وقتی انسان قرار می گیرد در یک هویت شیعی و حسینی برای انسان سهل می شود".



این استاد حوزه و دانشگاه روایتی از امام حسن عسکری علیه السلام را درباره ترک نکردن زیارت امام حسین (ع) نقل می کند"در کتاب ثواب الاعمال شیخ صدوق روایتی از امام حسن عسکری (ع) آمده که ایشان به «معاویۀ بن وهب» فرمود: زیارت کربلا را از خوف احدی ترک نکن، هر کس از روی ترس، زیارت قبر امام حسین(ع) را ترک کند، بعدها آن‌قدر حسرت خواهد خورد که آرزوی مرگ خواهد کرد. آیا دوست نداری که خداوند تو را در میان گروهی ببینید که رسول خدا(ص) برای آنها دعا می‌کند؟ آیا دوست نداری جزء کسانی باشی که فردا (قیامت) هیچ گناهی نداشته باشی که از او حساب کشیده شود؟ آیا دوست نداری از کسانی باشی که پیغمبر اکرم(ص) با او مصافحه می‌کند؟"

استاد پناهیان همچنین برای ثواب پیاده رفتن به کربلا روایتی را از امام صادق علیه السلام نقل میکند و ادامه می دهد "در کامل‌الزیارات که کتاب وزین و قابل احترامی است روایتی داریم که امام صادق(ع) به یکی از شاگردانش به نام علی فرمودند «اباعبدالله الحسین(ع) را زیارت کن و آن را رها نکن» عرض کرد ثواب آن چقدر است؟ امام صادق(ع) فرمودند «کسی که با پای پیاده به زیارت ایشان برود، خداوند به‌خاطر هر قدمی که برمی‌دارد به او حسنه داده، یک گناه از گناهانش را پاک می‌کند و یک درجه از درجاتش را افزایش می‌دهد".

در سیره بزرگان می بینیم که ایشان بارها با پای پیاده از نجف به کربلا مشرف می شدند و همچنین حجت الاسلام ابوترابی که سنت پیاده روی را در کشور تروج داده اند در زمان رژیم بعثی عراق که مرزها بسته بود، تا قصر شیرین و به نیت زیارت امام حسین (ع) پیاده طی مسیر می کردند.

حجت الاسلام پناهیان نیز که از مروجین این سنت حسنه بوده و تا به حال چندین بار به این مراسم باشکوه پیوسته اند در این باره معتقد است که ائمه اطهار (س) با تدبیر خود چنین روزی را که 16 میلیون نفر در این مراسم باشکوه شزکت می کنند می دیدند " ائمه هدی(ع) به کرات در روایات خود پیاده روی را توصیه کردند و از مسیر های چه بسا دور برای هر قدمش اجر و مغفرت ویژه ای در نظر گرفته اند. در روایات آماده است کسی که به حرم ابا عبد الله الحسین (ع) برود به هنگام بازگشت ملائکه الهی با او مصاحفه می کنند و به او می گویند آنچه در گذشته زندگی تو بوده بخشیده شد ، و روز تازه ای در زندگی ات آغاز شده است؛ تاکید بر پیاده روی به صورت یک یا دو مورد یا با تاکید اندک نبوده است. معلوم می شود ائمه هدی(ع) تدبیری داشته‌اند برای زمانی که نفوس شیعیان زیاد می شوند قدرت و امکانات پیدا می‌کنند بیابان های اطراف کربلا معلی مملو از خانه هایی می شود که زائران ابا عبد الله الحسین (ع) هستند چون ائمه الهدی به چشم انداز ها نگاه می کردند بعد توصیه می‌فرمودند. این گونه نبود که توصیه ای داشته باشند بعد در نظر نگیرید آن جمعیت های فراوان را و اجری هم برای کسانی که پیاده می روند به حساب بیاورند".

این واعظ معروف پیاده روی و شرکت در اربعین حسینی (ع) یک فرصت بسیار عالی برای تبلیغ و بالا بردن ارزش ها می داند و بر این باور است که اربعین میتواند ارزش های اسلام را در عمق جامعه بنشاند "ما در اربعین حسینی(ع) شعار حسینی(ع) خودمان را جهانی می‌کنیم. ما در این بزرگ ترین تجمع شیعیان حول حماسه ابا عبد الله حسین (ع) می توانیم به تعمیق ارزش های حسینی جامعه شیعی بپردازیم. وقتی که ارزش های حماسی ابا عبدالله الحسین (ع) در جامعۀ شیعی تعمیق پیدا کند و بیش از پیش تثبیت بشود آثار گرانبهای آن در ابعاد مختلف کاملا مشهود خواهد بود. یکی از آثار آن استکبار ستیزی است. یکی از آثار آن ظلم ستیزی است. یکی از آن آثار اهتمام بیش از پیش دین داری است".

حجت اسلام پناهیان در ادامه می افزاید "شما وسط این اربعین یک سرمایه بزرگ اجتماعی برای جهان تشیع می توانید در شکستن حیطه استکبار ببینید در احساس هویت و عزت مندی پیدا کردن شیعیان و همه آنها ببینید؛ اساسا شما ببینید این میعادگاه که با اشاره اهل بیت عصمت و طهارت شکل گرفته در چهره شیعیان اثری از غم و اندوه غربت و تنهایی نیست، هم احساس عزت می کنند هم احساس فرهمندی می کنند. می توانند مفتخر بشوند به ابا عبد الله الحسین(ع). یک بخشی است برای درک هویت شیعی و دینی ، اگر کسی این هویت را لمس بکند واقعاً شیعه‌تر خواهد شد".

آثاری که عاشورا تاکنون در جامعه اسلامی ایران بر جای گذاشته است بر هیچ کس پوشیده نیست و به همین خاطر امام خمینی (ره) فرمود که زنده بودن اسلام وابسته به محرم و صفر است. سنت حسنه پیاده روی و تجمع میلیونی در کربلا که در چند ساله اخیر شکل گرفته و سال باشکوه تر از سال پیش می شود نیز میتواند تحول دیگری را در جهان و به خصوص در جوامع اسلامی به وجود بیاورد. اهتمام بیش از پیش مردم ایران به این سنت میتواند این آثار را سریع تر به منصه ظهور برساند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها