أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۲۷۲۱۷۵
زمان انتشار: ۰۹:۴۱     ۰۱ آذر ۱۳۹۳
مرور اتفاقات هفته گذشته
تابش خواهرزاده خاتمی گفت: اصلاح‌طلبان امروز محورشان آقای خاتمی است؛ تصمیم قاطع اصلاح‌طلبان مبتنی بر مشارکت فعال در انتخابات مجلس آینده است که راهبر نوشته و نانوشته آن‌ها راهبر ائتلاف با اعتدالیون در هر ساعت و در هر عرصه‌ای است.
به گزارش پایگاه 598، باشگاه خبرنگاران در بخش «خبر تو خبر»، نوشت:

دو قدم مانده به حزب

«کاظم جلالی»، رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت، در گفت‌وگو با روزنامه «شرق»، از پیشرو بودن جریان رهروان ولایت حرف زد، همچنین وی گفت که نمی‌خواهیم با پروپاگاندا خودمان را بزک کنیم.

گزیده صحبت‌های جلالی:

*جریانی که به‌عنوان «رهروان ولایت» در مجلس نهم شکل گرفت پیش‌قراول اعتدالگرایی در کشور بود و بیشترین هزینه را هم برای اعتدالگرایی پرداخت کرد.

*این جریان(رهروان ولایت) می‌تواند یک جریان پیشرو باشد و تلاش‌هایی هم درحال صورت‌ گرفتن است تا این جریان در قالب یک جبهه و حتی یک حزب، روند کار خودش را ادامه دهد.

*بنای ما بر این نیست که با تکیه بر پروپاگاندا و فشار رسانه‌ای خودمان را بزک کنیم. بلکه به ‌دنبال این هستیم که این جریان که به شکل واقعی شکل گرفته، چارچوب‌های خود را مستحکم کند و براساس این استحکام فعالیت‌های خود را ادامه دهد.

*ما قائل هستیم که شخصیت‌هایی مثل آقای ناطق‌نوری چهره‌های ملی هستند. گفت‌وگو‌هایی هم با آقای ناطق انجام شده و امیدواریم که از ظرفیت‌های ایشان بتوانیم بیشتر در ادامه مسیر خودمان استفاده کنیم.
 
تکیه بر باد بهاری!

«ناصر ایمانی»، فعال رسانه‌ای اصولگرا، در گفتگو با سایت «مثلث»، از اشتباه اصولگرایان صحبت کرد؛ از تصور هم جناحی‌هایش هم گفت که دائم انتظار حضور در قدرت را دارند.

گزیده صحبت‌های ایمانی:
 
*فارغ از نام افراد و جریان‌های سیاسی می‌گویم این وحدتی که در میان اصولگرایان شروع شد (نشست همگرایی اصولگرایان با حضور آیت‌الله مصباح‌یزدی)؛ تکرار تجربیات ناموفق گذشته اصولگرایان است. یعنی هیچ راه‌‌حل جدیدی برای حصول وحدت طراحی نشد، دوباره اصولگرایان همان راه گذشته را می‌روند.

*می‌خواهند همه تصمیم‌گیری‌ها برای فعالیت‌های سیاسی جریان را به تشکل‌های روحانی بسپارند تا آن‌ها تعیین‌کننده باشند. ظرفیت تشکل‌های فراجناحی عزیز اصولگرا برای اینکه وحدت کامل بین اصولگرایان در زمان انتخابات ایجاد کنند اصلا کافی نیست چون آن‌ها برای این موضوع ساخته نشدند.

*در جریان اصلاح‌طلبی مشاهده می‌شود با وجود آنکه طیف آن‌ها گسترده‌تر از طیف اصولگرایی است اما در عین حال در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته توانستند به نوعی درباره اینکه آقای عارف از عرصه رقابت کنار برود و آقای روحانی بماند وحدت کنند.

*جناح اصولگرا یک تصوری دارد که دائم در قدرت سیاسی یا بخشی از قدرت سیاسی همواره حضور دارد، بنابراین پیش خود می‌گویند چرا تلاش کنند که حتما در مجلس و دولت هم باشند. در حالیکه در جناح اصلاح‌طلب چنین امیدواری وجود ندارد بنابراین تا آن‌جا که می‌توانند سعی می‌کنند انگیزه‌شان بالا بیاید و وحدت کنند.

*اشتباه اصولگرایان این بود که به ‌خصوص در دولت نخست احمدی‌نژاد تصور می‌کردند که احمدی‌نژاد یک اصولگرا است و تمام حیثیت جریان اصولگرایی را پشت دولت او بردند که آسیبش را در دولت دوم آقای‌احمدی‌نژاد خوردند.

استفهام انکاری

«مصطفی کواکبیان»، دبیرکل حزب «مردم‌سالاری»، در گفتگو با روزنامه «اعتماد» یک استفهام انکاری را مطرح کرد؛ ضمنا وی گفت که مردم‌سالاری تنها حزبی بود که بیشترین فعالیت را قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم داشت.

گزیده صحبت‌های کواکبیان:

*مگر غیر از برخی دوستان آقای هاشمی که ممکن است برخی از آنان هم عضو حزب کارگزاران تعریف شوند در بدنه دولت احزاب دیگر اصلاح‌طلب هم به کار گرفته شده‌اند؟

*اگر قرار است مثلا شورای مشورتی آقای خاتمی صرفا لیست نهایی را برای انتخابات مجلس دهم ارائه کند دیگر احتیاجی به شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیست.

*در سال‌های قبل از روی کار آمدن دولت آقای روحانی تنها حزب اصلاح‌طلبی که بیشترین فعالیت را داشته است، حزب مردم‌سالاری بوده است.

ضربدر روی یک برداشت قدیمی

«غلامرضا مصباحی‌مقدم»، سخنگوی «جامعه روحانیت مبارز»، در گفتگو با خبرگزاری «ایسنا»، بر روی یک برداشت قدیمی، ضربدر قرمز کشید و گفت که آقایان «عسگر‌اولادی» و آیت‌الله «مهدوی کنی»، در مجموعه اصولگرایی گل می‌کردند.

گزیده صحبت‌های مصباحی‌مقدم:

*جمعیت‌های اصولگرا و از جمله جامعه روحانیت مبارز در چارچوب تشکیلات اقدام کرده و تصمیم‌گیری می‌کنند و ما لیدر فردی نداریم و حتی تصور لیدر فردی در این مجموعه چه در گذشته و چه در آینده تصور درستی نیست.

*هیچ یک از این افراد (آیت‌الله مهدوی و عسگر‌اولادی)، به آن معنا که از بیرون نگاه می‌شود، لیدر تلقی نمی‌شدند بلکه در مجموعه خود تعریف شده و گل می‌کردند.

*اگر از جریان حوادث سال 88 فاصله نگیرند و همچنان به فتنه بودن مبتلا باشند مجال زیادی برای حضور، فعالیت و اقدام تشکیلاتی ندارند.

*توصیه من این است که اصلاح‌طلبان همچون جامعتین منشوری تحت عنوان منشور اصلاح‌طلبی منتشر کرده و مبانی، خط قرمزها، اهداف و چارچوب‌های خود را بیان کنند.

دیداری بدون نیت قبلی!

از دیدار بدون نیت قبلی احمدی‌نژاد تا انتقاد خواهرزاده خاتمی از دولتحجت‌الاسلام «سید محمدرضا میرتاجدینی»، معاون پارلمانی سازمان صدا و سیما، در گفتگو با خبرگزاری «تسنیم»، از ارتباط مستقیم رئیس‌جمهور سابق کشورمان با توده‌های مردمی، خبر داد. 

گزیده صحبت‌های میرتاجدینی:

*خبر دیدار احمدی نژاد با جناب آقای«سید حسن خمینی» را شنیدم. احمدی‌نژاد برای زیارت حرم امام(ره) رفته بود و آن‌جا هم ملاقات کرد و البته وی در زمان دولت هم ملاقات داشت و الان هم این ملاقات را داشته است که خودش باید تعریف می‌کرد.

*آن مقدار که خودش(احمدی‌نژاد) اظهار می‌کرد که در مورد مسائل کلان انقلاب صحبت کرده بود اما درخواست دیدار با آقای «خاتمی» یا دیدار با وی را تکذیب کرد. من از نزدیکانش هم پرسیدم گفتند که خود آقای دکتر گفته است که چنین درخواستی نکردیم و چنین برنامه‌ای هم نداریم.

*«احمدی‌نژاد» فعلا همین رویکرد سکوت را دارد اما ارتباطاتش با مردم، گروه‌های مختلف در دفترش و رفت‌و‌آمدها همیشه هست.

*احمدی‌نژاد ویژگی‌هایی داشت که مردم دوستش داشتند و آن ارتباط مستقیم با مردم، خاکی بودن، صمیمی بودن بود و در یک کلام می‌توان گفت آقای احمدی‌نژاد مردمی بود.

*من اطلاعی از برنامه‌های آقای احمدی‌نژاد برای انتخابات مجلس ندارم. البته قطعا خودش در انتخابات مجلس کاندیدا نمی‌شود.

نقد دوست به یار

«محمدرضا تابش»، نماینده مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با روزنامه «آرمان»، نقدی را به دولت دوستدارش وارد آورد و گفت که طرفداران دکتر روحانی در مجلس، می‌توانست بیش از 100 نفر باشد!

گزیده صحبت‌های تابش:
 
*این کارزار در گرفته بر سر انتخاب وزیر علوم، تا حدودی این تلقی را در جامعه ایجاد می‌نماید که مسائل و مشکلات اساسی به کنار رفته و تمام تلاش‌ها و هم و غم‌ها متوجه امور درجه دوم شده است.

*اگر دولت توجه بیشتری به مجلس و نمایندگان داشت، این عده(معتدلین و مستقلان) می‌توانست بیش از 100 نفر باشد و به عنوان یک دوستدار دولت بر خود لازم می‌بینم که این انتقاد را مطرح کنم که دولت بر اثر همین کم‌توجهی‌ها موجب شده است تا در میان همین عده از طرفداران خود انسجام وجود نداشته باشد.

*اصلاح‌طلبان امروز محورشان آقای خاتمی است؛ تصمیم قاطع اصلاح‌طلبان مبتنی بر مشارکت فعال در انتخابات مجلس آینده است که راهبر نوشته و نانوشته آن‌ها راهبر ائتلاف با اعتدالیون در هر ساعت و در هر عرصه‌ای است.

*اینکه فردی صاحب منصب و دارای قدرت باشد، حزبی تشکیل دهد و بعد از آنکه از قدرت کناره گرفت آن حزب دچار افول شود، دردی را از جامعه دوا نخواهد کرد.

اندرخم حل معما!

«کمال‌الدین سجادی»، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری، در نشست خبری خود که روز سه شنبه(27 آبان) برگزار شد، صحبت‌هایی را درباره اصولگرا بودن یا نبودن احمدی‌نژاد و حزب در شرف تأسیس «علی لاریجانی»، مطرح کرد.

گزیده صحبت‌های سجادی:

*جبهه پیروان از تشکیل حزب «علی لاریجانی» خبر ندارد و در ضمن از خود وی هم چیزی در این باره نشنیده‌ایم.

*جبهه پیروان به صورت رسانه‌ای وارد بحث انتخابات نمی‌شود، اما این بدان معنا نیست که بحثی در درون احزاب اصولگرا درباره انتخابات مطرح نشود.

*در بین اصولگرایان همچنان درباره اینکه آیا احمدی‌نژاد یک اصولگرای تام و تمام بوده است یا خیر بحث وجود دارد.

*احمدی‌نژاد طی دو دوره رئیس جمهور کشور بود و در حال حاضر در این سمت حضور ندارد و بحثی هم برای قرابت اصولگرایان با وی مطرح نیست، اما جبهه پایداری برادرانی هستند که اگر براساس اشتراکات اصولگرایان و در راستای منویات گروه‌های مرجع حرف‌شنوی داشته باشند، ما هم با آن‌ها همکاری خواهیم کرد.

*ما تجربیاتی مثل حادثه کوی دانشگاه سال ۷۸ و فتنه سال ۸۸ را پشت سر گذاشته‌ایم و نمی‌توانیم سرنوشت اساتید و دانشجویان را به کسانی واگذار کنیم که وجهه سیاسی و جناحی‌شان پررنگ است.

*آقای ناطق از نیروهای اصیل در انقلاب است که همواره منشاء اثر بوده‌ و ما همیشه برای ایشان احترام قائل هستیم و امیدواریم که وی فعالیت سیاسی خود را بیشتر کند.
 
همایشی با بوی اعتدال

هفته کتاب و کتاب‌خوانی، بهانه‌ای شد تا روز گذشته، همایشی با نام اعتدال و با حضور چهره‌های مطرحی همچون«سید حسن خمینی»، تولیت حرم حضرت امام(ره)، «محمد نهاوندیان»، رئیس دفتر رئیس‌جمهور و «شهیندخت مولاوردی»، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، در کتابخانه ملی برگزار شود. به گزارش خبرگزاری «فارس»، گزیده صحبت‌های این سه تن را در ادامه خواهیم خواند.

گزیده صحبت‌های سید حسین خمینی:

*براساس فرمایش امیرالمؤمنین کسی که اعتدال دارد سختی‌ها برای او آسان می‌شود.

*بی‌ادبی‌هایی که قبلا می‌دیدیم هم‌اکنون بیشتر شده، آدم تعجب می‌کند چرا اینقدر زبان‌ها تند و گزنده شده است و ما نمی‌توانیم آرام صحبت کنیم، تندی بذری است که از آن طوفان درو می‌شود.
 
*بعضی قلم‌ها مثل یک شی شیشه خرده‌دار است و امام سجاد(ع) می‌فرماید زبان را به ادب وا دارید.

*اگر در جامعه محبت نباشد این جامعه معتدل نیست و اگر جامعه معتدل نباشد در آن محبت وجود ندارد، جامعه با تلخی‌ کردن و افراط از درون از بین می‌رود.

گزیده صحبت‌های نهاوندیان:

*پدیده داعش نظر جهانیان را به ضرورت مقابله با پدیده افراط‌گری جلب کرده است و باید در این زمینه فکر جدی شود.

*این رویکرد غلطی است که تصور کنیم رویکرد اعتدال برگرفته از اقتباس وارداتی از مکاتب سیاسی است در حالی که رویکرد اعتدال اصل اسلام ناب محمدی است.

*لازمه رعایت اعتدال در اقتصاد به این معنی است که در همه ابعاد آن این امر رعایت شود و ما باید از حقوق مردم حراست کنیم و نمی‌توانیم علم و فناوری را به یک محدوده خاص قرار دهیم.

گزیده صحبت‌های مولاوردی:

*زنان می‌توانند به دلیل رویکرد آشتی‌جویانه از دامنه و شدت تعرضات اجتماعی جلوگیری کرده و از آن بکاهند.

*زنان ایرانی به دلیل وجود ویژگی سازگاری و همزیستی مسالمت‌آمیز می‌توانند از بروز رادیکالیسم جناحی و قومی جلوگیری کرده و در تحقق وحدت ملی نقش مؤثری بازی کنند.

گفتگو با سید محمد حسینی

«سید محمد حسینی»، وزیر ارشاد دولت دهم، در گفتگوی تفصیلی با «باشگاه خبرنگاران»، درباره وحدت اصولگرایان، گره کور وزارت علوم و حواشی آقای بهاری صحبت کرد.

گزیده صحبت‌های حسینی:

*برای حمایت احمدی‌نژاد از مشایی در انتخابات ریاست‌جمهوری 92، از اعضای دولت مشورتی نشد و قطعا غالب اعضای دولت مخالف این نظر بودند.

*اعضای اصولگرای شورای شهر تهران که از طیف‌های مختلف اصولگرایان هستند، در سال دوم انتخابات هیئت رئیسه وقتی که هم‌عهد و پیمان شدند، نتیجه با سال گذشته تفاوت چشمگیری یافت و آقای مهندس چمران با رأی قاطع یعنی ۱۸ رأی رئیس شورای شهر تهران شد.

*همه سعی خود را به‌کار گرفتند تا علامت سؤالی را روی این نشست(همایش وحدت اصولگرایان) قرار دهند. در حالی که مگر خود آن‌ها(اصلاح‌طلبان) وقتی نشستی برگزار می‌کنند، تمام چهره‌ها و شخیصت‌های معروفشان شرکت می‌کنند؟ طبیعی است که بعضی افراد به‌هر جهتی حضور نداشته باشند.

*یک سری سؤالات جدی در بین گروه‌های اصولگرا نسبت به برخی عملکردهای آقای احمدی‌نژاد وجود دارد. لذا ورود وی به وحدت اصولگرایان بستگی به این دارد که بنشینند و با هم صحبت کنند و به یک جمع‌بندی برسند. تاکنون در این خصوص از سوی طرفین تمایلی ابراز نشده است.

*هر مقدار هم که پیش می‌رویم با توجه به ضعف‌های آشکار که در دولت مشاهده می‌شود، گرایش مردم به سمت اصولگرایی بیشتر می‌شود. دولت در یک سال گذشته، توفیقات چشم‌گیری نداشته است که منجر به تقویت پایگاه مردمی شود.

*این فعلا تاکتیک اصلاح‌طلبان به حساب می‌آید که چون آقای لاریجانی در حال حاضر رئیس مجلس است، به‌ظاهر نشان بدهند که با وی همراه هستند، و از طرفی می‌خواهند با این اظهارات بین اصولگرایان ایجاد تفرقه بکنند، ولی مطلوب و ایده‌آل آن‌ها برای ریاست مجلس فردی اصلاح‌طلب مثل دکتر عارف است.

*آقای ناطق در سال 84 تأکید داشت که احمدی‌نژاد برای ریاست‌جمهوری کاندیدا نشود و از همان موقع اختلاف نظر به‌وجود آمد. بعد هم التیام پیدا نکرد، چه بسا در مواردی هم این مسأله تشدید شد، و هنوز هم ادامه دارد.
 
*به تدریج با مطرح شدن مباحث دیگر، تنش‌هایی در دولت دهم ایجاد شد و مسائل حاشیه‌ای بر متن غلبه پیدا کرد و به ارتباط گرم و صمیمی با علماء، نهادهای انقلابی و نیروهای حزب‌اللهی لطمه وارد کرد.

*دانشگاه مهمی مثل دانشگاه تهران و یا دانشگاه پیام‌نور با بالغ بر 1 میلیون نفر دانشجو، مدت‌هاست که با سرپرست اداره می‌شوند که از نظر قانونی هم وجاهت ندارد و در گذشته هم معمول نبوده است، و هر توجیهی که ذکر شود باز هم حاکی از ضعف دولت است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها