کد خبر: ۲۷۲۴۴۰
زمان انتشار: ۱۶:۵۸     ۰۱ آذر ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 ؛ سفیر سابق ایران در آلمان پیرامون مذاکرات هسته ای در وین، اظهار داشت: ایران پیشنهادات خوبی داده است و همینطور که آقای ظریف گفتند ایران اعلام خواهد کرد که چه پیشنهاداتی داده شده و طرف های غربی قبول نکرده اند. از این رو دنیا در انتها قضاوت خواهد کرد که چه کسی نمی خواسته مذاکرات به نتیجه برسد.

شیخ عطار، سفیر سابق ایران در آلمان در گفتگو با ایسکانیوز پیرامون میزان پیشرفت مذاکرات وین، اظهار داشت: مذاکرات بسیار حساس است و فاصله ها بسیار زیاد و برای پر کردن آن اراده سیاسی قدرتمندی از سوی دو طرف لازم است.

او ادامه داد: طبیعی است که هر یک از طرفین اگر راه حل هایی برای پر کردن این شکاف ها ارایه کنند باید در بالاترین رده کشورهای مطبوعشان، مورد مشورت قرار گیرد.

شیخ عطار در ادامه گفت: بنظر می آید تصمیم گیری برای ایران بسیار راحت تر است تا در آمریکا زیراکه در ایران خطوط قرمز کاملا مشخص است و قرار نیست در آن انعطافی نشان داده شود چون کف منافع ایران است. اما در آمریکا خطوط قرمز ابهام دارد و ابهام آن هم به خاطر گروه های مخالف دولت اوباما چه در احزاب رقیب، کنگره یا سنا است که فشار می آورند.

او افزود: در آمریکا آنچه که به آن خط قرمز گفته می شود پیاپی تغییر می کند. بعد از مذاکرات ژنو تقاضاهای جدیدی مطرح شد که مقام معظم رهبری از آن به عنوان زیادخواهی نام بردند.

او در ادامه گفت: ایران پیشنهادات خوبی داده است و همینطور که آقای ظریف گفتند ایران اعلام خواهد کرد که چه پیشنهاداتی داده شده و طرف های غربی قبول نکرده اند. از این رو دنیا در انتها قضاوت خواهد شد که چه کسی نمی خواسته مذاکرات به نتیجه برسد. لذا حساس بودن و موضوع مربوط بودن آن به پیشنهادات اجرایی وزیر امور خارجه را برای تصمیم گیری به کشور کشانده است.

سفیر سابق ایران در آلمان در پاسخ به این پرسش که کدام یک از کشورهای 1+5 ممکن است در این زمان در مذاکرات نقش مثبت تری را بازی کنند، اظهار داشت: 5 کشور اروپایی هم‌جهت‌تر با آمریکا هستند و روسیه وچین خطوط فکری خود را دارند و هر یک می توانند نقش مثبت خود را بازی کنند.

او ادامه داد: از فرانسه مواضع متفاوت و متضادی در این دوران دیده شده است. فرانسه به دنبال اشکال تراشی بود و برخی مواقع ادعای تلاش برای نزدیکی مواضع را داشت. آلمان معمولا سعی کرد با رعایت سیاست های محافظه کارانه به موضوع حل موضوع هسته ای کمک کند. روس ها و چینی ها هم سعی کرده اند نقش مثبتی داشته باشد.

او در انتها گفت: همه حتی آمریکا به دنبال به نتیجه رسیدن مذاکرات هستند. هیچ کسی نمی خواهد به نقطه قبل از ژنو بازگردد تنها مشکل در آمریکا است که دخالت ها زیاد شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها