أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۷۲۴۹۰
زمان انتشار: ۲۰:۴۴     ۰۱ آذر ۱۳۹۳
رشد بورس تهران که از آخرین روزهای مهر ماه آغاز شده بود، در آبان ماه شدت گرفت و سرمایه‌گذاران توانستد بعد از ماه‌ها زیان، به طور متوسط 1.5 درصد سود به خانه‌های خود ببرند.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از اقتصاد آنلاین ؛ بورس اوراق بهادار تهران در آبان ماه کارنامه ی نسبتا مطلوبی را از خود نشان داد و بعد از ماه‌ها رکود و زیان با رشد متغیرهای خود باعث خوشحالی سهامداران شد.

عواملی مانند خوش بینی مذاکرات هسته ای، انتشار گزارش عملکرد 6 ماهه شرکت‌ها، انتشار اخباری مانند کاهش نرخ سود سپرده قانونی بانک‌ها و رکود بازارهای رقیب موجب شد تا قیمت سهام شرکتها از کف قیمتی خود فاصله گرفته و رشد قیمتی را تجربه کنند.

این عوامل موجب شد تا مهم ترین متغیر بازار سرمایه یعنی شاخص بورس که از ابتدای سال تاکنون روند منفی را دنبال می‌کرد، در آبان ماه هزار و 116 واحد معادل 1.5 درصد رشد کرده و از 74 هزار و 132 واحد به 75 هزار و 248 واحد رسید.با این اتفاق زیان بورس که به بیش از 6 درصد رسیده بود، تا سطح 4.8 درصد افت کرد.

افزایش قیمت ها و همچنین افزایش انگیزه در سهامداران موجب شد تا نقدینگی جدید بعد از مدتها دوباره به بورس برگردانده شود زیرا در این مدت حجم سهام مورد معامله افزایش پیدا کرد و ارزش معاملات با رشد مواجه شد به طوری که در دومین ماه پاییز 17 میلیارد و 582 میلیون سهم به ارزش 45 هزار و 322 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت که این میزان، رشد 45 درصدی حجم و 64 درصدی ارزش معاملات را نسبت به مهر ماه نشان می دهد.

همچنین از میان خرید و فروش های انجام شده، 17 میلیارد و 32 میلیون سهم به ارزش 43 هزار و 431 میلیارد ریال به صورت خرد و بلوک خریداری شد. این معاملات در یک میلیون و 549 هزار و 934 دفعه به ثبت رسید. به این ترتیب ارزش معاملات نرمال 59.6 درصد و حجم معاملات 41.4 درصد افزایش داشته است.

از متغیرهای مورد توجه بازار سرمایه که در آبان ماه رشد کرده است افزایش قابل توجه تعداد خریداران است به طوری که تعداد خریداران در مقایسه با مهر ماه با رشد 61 درصدی مواجه شد و به بیش از 451 هزار نفر رسید که این موضوع نشان دهنده ارزنده بودن قیمت ها و جذابیت بورس برای خریداران است.

این در حالی است که در آبان ماه به دلیل رشد بورس،به بازار اوراق مشارکت کمتر توجه شد و این بازار رشد منفی را تجربه کرد به طوری که در دومین ماه پاییز، یک میلیون و 222 هزار و 53 برگه اوراق مشارکت به ارزش یک هزار و 219 میلیارد ریال خریداری شد که این میزان در مقایسه با مهر ماه افت 62 درصدی را نشان می دهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها