أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۷۲۴۹۴
زمان انتشار: ۲۰:۴۷     ۰۱ آذر ۱۳۹۳
بازار سرمایه فصل پاییز را با صعود شاخص آغاز کرد تا شاید با ادامه این روند، بهار بورس در سال 93 در فصل خزان رقم بخورد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از اقتصاد آنلاین ؛ بورس که در دو فصل ابتدایی امسال بازدهی منفی را به دنبال داشت و بدترین نیمه نخست سال طی سال های 86 به بعد را رقم زد، در فصل سوم به خودش آمده است و در حال جبران زیان سهامداران است.

از دی ماه سال گذشته که افول بازار سرمایه آغاز شد تا ابتدای تیرماه سال جاری که شاخص کل به کمترین میزان خود در سال جاری رسید، بازدهی منفی 21 درصدی برای بورس رقم خورد اما با بهبود وضعیت شاخص و رسیدن به سطح 75 هزار واحد طی ماه های اخیر، حدود 6 درصد عقبگرد جبران شد تا در حال حاضر بازدهی بازار نسبت به دی ماه سال گذشته حدود 15 درصد منفی باشد.

بازدهی بازار در دو ماه گذشته از فصل پاییز نیز 4.8 درصد برآورد شده است. در آبان ماه به تنهایی شاخص بورس 1.5 درصد مثبت شد تا تداوم دو ماهه روند صعودی بورس امیدواری ها را برای حفظ این روند افزایش دهد.

بازدهی 4.8 درصدی بورس طی دو ماه از فصل سوم سال نشان می دهد که بازار سرمایه بازارهای موازی دلار و سکه را پشت سر گذاشته است و حتی طی این دو ماه بازار پول را هم مغلوب ساخته است چراکه بازدهی این بازار از نرخ سود بانکی نیز پیشی گرفته است.

بازار پول در دو ماه ابتدایی فصل جاری بازدهی 3.6 درصدی را تجربه کرده است. در این مدت بازارهای ارز و سکه نیز به ترتیب با بازدهی 2.5 درصدی و زیان 2.3 درصدی روبه‌رو بوده‌اند.

بهبود آمارهای بورس

در پایان معاملات منتهی به 28 آبان ماه، ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به 4 هزار و 532 میلیارد تومان بالغ شد که نسبت به ماه قبل 64.5 درصد افزایش یافته است.

در این ماه تعداد 17 هزارو 582 میلیون سهم در 1 میلیون و 549 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت، و به ترتیب 45.5 درصد و 49  درصد افزایش را نسبت به ماه گذشته تجربه کرد.

همچنین ارزش معاملات نرمال به 43 هزارو 431 میلیارد رسید و حجم معاملات معاملات نرمال با 17 هزار و 32 میلیون سهم به ترتیب با 59.6  درصد و 41 درصد افزایش نسبت به ماه گذشته همراه شدند.

براین اساس یک میلیون و 222 هزار و 53 برگه اوراق مشارکت به ارزش 121 میلیارد تومان معامله شد که نسبت به مهر ماه گذشته افزایش 63 درصدی را نشان می دهد.

این در حالی است که شاخص کل با 1116 واحد افزایش نسبت به ماه قبل معادل 1.5 درصد افزایش، به رقم 75248 واحد رسید.

شاخص بازار اول با 884 واحد افزایش  به رقم 55 هزارو 591 واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با 1783 واحد افزایش به عدد 146962 واحد رسید.     

طی مهر ماه سهام  ماشین آلات و تجهیزات با 21.13  درصد، انبوه سازی، املک و مستغلات با 22.47 درصد، بیمه وصندوق بازنشستگی به جزتامین اجتماعی با 17.26 درصد، لاستیک و پلاستیک با 15.82 درصد بیشترین تغییر در شاخص را نسبت به سایر گروه ها به خود اختصاص دادند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها