أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۷۲۵۹۸
زمان انتشار: ۱۰:۲۱     ۰۲ آذر ۱۳۹۳
«کنگره جهانی جریان‌های تکفیری از دیدگاه علمای اسلام» امروز در قم آغاز می‌شود
به گزارش پایگاه 598، ابوذر باقری: علمای بلاد اسلام عملا و علنا علیه فتنه تکفیری داعش به پا خاسته‌اند. داعش اگرچه یک گروه تروریستی است اما ادعای آنان مبنی بر اتکا به آموزه‌های اسلامی در واقع خاکریز آنان برای توجیه مشروعیت فعالیت‌های غیرانسانی است. اگرچه نشانه و نوک پیکان تروریست‌های داعش به سمت شیعیان است اما در عمل آنچه در عراق و سوریه رخ داد؛ کشتار مسلمانان اعم از شیعه و سنی بود که تحت بدعت‌های داعش شایع شد. به گزارش «وطن امروز»، از مدت‌ها قبل علمای مشهور اهل سنت نسبت به جنایت‌های داعش اعلام برائت کردند. اکنون، همزمان با روزهایی که تروریست‌های داعش در عراق و سوریه زمینگیر شده‌اند؛ علمای بلاد اسلام نیز دست به کار شده، عملا وارد میدان شده‌اند تا این‌بار شیعه و سنی در قالب روشنگری علیه تکفیر، قلب فتنه تکفیر، یعنی فرقه وهابیت را مورد حمله قرار دهند.  اگرچه براساس شنیده‌ها، علمای اهل سنت در الازهر درصدد راه‌اندازی همایشی علیه داعش و تکفیر طی هفته‌های آینده هستند اما در ایران اسلامی، مرجعیت شیعه با اراده وارد میدان شده است تا پیشگامی در عرصه مقابله با فتنه تکفیر در جهان اسلام را بار دیگر اثبات کند. امروز یکشنبه 2 آذرماه «کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام» در شهر مقدس قم، یعنی قلب مرجعیت شیعه برگزار می‌شود. حضور 400 نفر از علمای اهل سنت از ویژگیهای قابل توجه این کنگره است.

 این اجلاس دو روزه اگرچه به ریاست آیت‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی و با هدایت‌های علمی آیت‌الله‌العظمی سبحانی آغاز می‌شود اما بدنه کارشناسی کنگره شامل علمای مشهور و شناخته‌شده‌ای از شیعه و سنی و از میان 80 کشور جهان است. کما اینکه در معرفی این کنگره نیز به حضور همزمان علمای شیعه و سنی در شکل‌گیری این کنگره اشاره شده است. براساس این گزارش، هدف اصلی این کنگره در واقع در 3 محور قابل ارزیابی است و شامل «شناسایی مبانی فتنه تکفیر»، «وحدت جهان اسلام برای مقابله با فتنه تکفیر» و «روشنگری و تدبیر برای جلوگیری از فتنه‌های دیگر» است. در واقع آنچه قرار است در کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام اتفاق بیفتد، واکاوی و ریشه‌یابی دلایل شکل‌گیری فتنه تکفیر، و ارائه راهکارهای عقیدتی برای مقابله با مبانی شکل‌گیری چنین فرقه‌هایی است. از سوی دیگر اراده الازهر برای برگزاری یک همایش مشابه نیز حاکی از ضدیت افکار عمومی جهان اسلام با تفکر تکفیری داعش است. اگرچه انتقادهایی نسبت به عدم ورود بموقع و قاطعانه الازهر به فتنه داعش وجود دارد اما به هر حال برگزاری همایش الازهر نیز به نوبه خود می‌تواند نشانه خوبی برای ایجاد وحدت اسلامی علیه تکفیر باشد. البته در کنگره قم برخی چهره‌ها و مسؤولان تراز اول الازهر نیز حضور خواهند داشت به طوری که استاد احمد محمود کریمه، رئیس گروه فقه مقارن دانشگاه الازهر نخستین کسی بود که با حضور در قم، دعوتنامه رسمی حضور در کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام را از آیت‌الله مکارم‌شیرازی دریافت کرد. در اطلاعیه کنگره نیز آمده است: «از آنجا که خطر جریان‌های تکفیری، تمام مسلمانان و جوامع اسلامی را تهدید می‌کند و مبانی فکری و عقیدتی و عملکرد آنان، با عقاید، سیره و روش همه مسلمانان در تضاد است؛ این کنگره اختصاص به فرقه خاصی ندارد و همه فرق اسلامی در آن شرکت خواهند داشت. به همین سبب ارزیابان و اعضای کمیته‌ها نیز متشکل از علمای شیعه و سنی می‌باشند.» راهکارهای علمی این کنگره نیز شامل این موارد است:

الف ـ تبیین پیشینه، کارنامه و عملکرد سیاه جریان‌های تکفیری در جهان اسلام
ب - نقد و بررسی انحرافات اعتقادی جریان‌های تکفیری
ج - نقد و بررسی شبهاتی که توسط این جریان‌ها بر بال امواج رسانه‌ها و فضای سایبری جهان اسلام را تهدید می‌کند.
د - نقد و بررسی پیامدهای سیاسی‌ - اجتماعی جریان‌های تکفیری و همگرایی آنها با دشمنان قسم‌خورده اسلام
هـ - بررسی راه‌های برون‌رفت از فتنه تکفیر و ترسیم جامعه ایده‌آل.

افشاگری علیه وهابیت
اما همانطور که گفته شد، کنگره قم به دنبال روشنگری و افشاگری علمای بلاد اسلامی علیه ماهیت واقعی وهابیت است. به همین دلیل است که قطعا در این کنگره برنامه‌ها و بررسی‌های ویژه‌ای برای این مهم در نظر گرفته شده است. به گزارش «وطن امروز»، مراجع و متون قابل ارائه در این کنگره به صورت ویژه بر موضوع وهابیت و اندیشه و آرای این فرقه تمرکز کرده است. ده‌ها کتاب درباره ماهیت و تبارشناسی وهابیت در این کنگره محل مراجعه و مطالعه علمای اسلامی خواهد بود ضمن اینکه صدها مقاله نیز در این کنگره به بحث گذاشته خواهد شد. گفته می‌شود حتی مشاهدات عینی برخی روحانیون در مکه و مدینه و آنچه وهابیت بر سر مردم عربستان آورده نیز به عنوان بخشی از این همایش در نظر گرفته شده است. به هر حال به نظر می‌رسد از امروز و همزمان با آغاز به کار این کنگره بسیار مهم، ریشه فتنه تکفیری، یعنی وهابیت و سعودی‌ها برای مقابله با انتقال پیام‌های این کنگره تقلا خواهند کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها