امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۲۷۲۶۳۳
زمان انتشار: ۱۱:۳۹     ۰۲ آذر ۱۳۹۳
رییس انجمن هنرهای نمایشی استان گیلان با گلایه از حمایت نشدن گروه‌های شهرستانی، پرداخت نشدن اعتبار به گروه های نمایشی شهرستان‌ها را باعث تعطیل شدن فعالیت آنها دانست.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از سینما خبر؛ بهمن صادق حسنی نویسنده و کارگردان تئاتر و رییس انجمن هنرهای نمایشی استان گیلان درباره وضعیت حمایت از آثار نمایشی در این شهرستان گفت: متاسفانه بعد از دو سال از تصویب و آغاز به کار طرح استقرار گروه‌های نمایشی در دوره معاونت هنری قبلی در حال حاضر پروانه این گروه‌ها باطل شده و کسی جوابگوی هنرمندان نیست. در زمان حضور حمید شاه آبادی به عنوان معاون هنری وزارت ارشاد طرح استقرار گروه های نمایشی به تصویب رسید و بر این اساس گروه‌ها به سه دسته الف، ب و ج تقسیم شدند اما در حال حاضر اداره کل هنرهای نمایشی چون اعتبار لازم برای تامین بودجه گروه‌ها را در اختیار ندارد قادر به حمایت از آنها نیست.

وی ادامه داد: متاسفانه در تئاتر ما هر مدیری که سر کار می‌آید به شکل سلیقه ای عمل می کند و نفع هنرمندان را در نظر نمی گیرد. زمانی که این طرح به تصویب رسید قرار بر این شد که به گروه‌های دسته الف مبلغ 20 میلیون تومان، دسته ب 15 میلیون تومان و دسته ج 8 میلیون تومان برای تامین مخارج و اجرای نمایش پرداخت شود که هیچگاه این مبالغ پرداخت نشد. تنها در سال 91 به دسته الف یک میلیون تومان و به بقیه گروه ها مبلغ 500 هزار تومان تعلق گرفت و بعد از آن دیگر هیچ حمایتی از گروه های نمایشی صورت نگرفته است.

صادق حسنی با اشاره به صحبت‌هایی که در این زمینه با حسین طاهری مدیر کل اداره هنرهای نمایشی داشته است، عنوان کرد: همه ما می دانستیم که وعده های مدیران در زمینه پرداخت کمک هزینه به گروه های نمایشی عملی نمی شود به همین منظور در جلسه ای که در مرکز هنرهای نمایشی با آقای طاهری مدیر کل هنرهای نمایشی و مدیر دفتر استقرار داشتیم قرار شد روی این طرح آسیب شناسی شود و ضعف ها و آسیب های آن مورد بررسی قرار گیرد اما متاسفانه باز هم عملا هیچ اتفاقی رخ نداد.

به جای 20 میلیون به برخی گروه‌ها 3 میلیون داده‌اند

این هنرمند تئاتر متذکر شد: بعد از آسیب شناسی این طرح از طرف اداره کل هنرهای نمایشی مجددا از گروه های نمایشی متن نمایشنامه درخواست کردند در حالی که این متون پیش از این مورد بازبینی و کارشناسی قرار گرفته بود. پس از بررسی های لازم نیز قرار شد به جای پرداخت 20 میلیون تومان به گروه های دسته الف 2 یا 3 میلیون تومان به آنها پرداخت شود که البته همین تغییرات هم به صورت مکتوب به گروه ها اعلام نمی‌شود تا آنها سندی در دست داشته باشند. این اطلاعات و و جابجایی ها به صورت تلفنی به گروه ها اعلام شده و حتی برخی متونی که قبلا پذیرفته شده بودند، در بازخوانی مجدد در شورای کارشناسی مورد تایید قرار نگرفته اند.

رییس انجمن هنرهای نمایشی استان گیلان با اشاره به کم شدن بودجه تئاتر استان‌ها در سه سال اخیر گفت: متاسفانه سه سال است بودجه تئاتر استان‌ها دستخوش بی‌برنامگی شده است و هیچ حمایتی از انجمن هنرهای نمایشی استان نشده و هیچ پولی به آنها پرداخت نمی‌شود. البته ممکن است برای هزینه برگزاری جشنواره های استانی مبلغی معین پرداخت شود اما در اصل انجمن های نمایشی استان ها کم کم هویتشان را از دست می دهند. متاسفانه اگر حمایت های اداره کل ارشاد استان ها نباشد همه انجمن های نمایش و فعالیت‌های تئاتری در استان‌ها تعطیل می‌شود.

روند رو به تعطیلی حمایت از اجراهای استانی

وی ابراز کرد: در دوره آقای شاه آبادی حداقل شاهد حمایت های اندکی بودیم و در آن زمان بود که دفتر طرح استقرار راه اندازی شد و کمک اندکی به گروه های نمایشی می کرد. در حال حاضر عملا تکلیف گروه ها مشخص نیست و مدیر گروه های نمایشی مدام از ما می پرسند که باید چه کنیم. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در حد توان خودش از گروه ها حمایت می کند اما در نهایت در استان های مختلفی چون اصفهان، کردستان و گیلان که من در جریانش هستم هیچ اجرای حمایتی روی صحنه نمی رود.

وی در پایان صحبت‌هایش با اشاره به اینکه اتفاقات خوبی در انتظار انجمن های نمایش استان ها نیست، بیان کرد: با وجود قول ها و وعده هایی که در حمایت از تئاتر شهرستان ها داده شده در طول این مدت شاهد هیچ کمکی از طرف اداره کل هنرهای نمایشی نبوده ایم. پس چه کسی باید متولی تئاتر شهرستان ها باشد و همین بوجه اندک را عادلانه بین هنرمندان و گروه های نمایشی تقسیم کند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها