يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۷۲۹۴۶
زمان انتشار: ۱۴:۵۸     ۰۳ آذر ۱۳۹۳
آخرین ساعات گفتگوهای هسته ای در وین:
پایفشاری هم طرف ایرانی و هم طرف غربی بر اهداف و منافع خود [که در تضاد صریح با اهداف و منافع طرف مقابل است] دیپلمات ها و مقامات مذاکره کننده ی غربی را به این نتیجه رسانده که امروز (دوشنبه، آخرین روز از مهلتی که برای به نتیجه رسیدن گفتگوها در نظر گرفته بود) توافقی حاصل نخواهد شد و هنوز به زمان زیادی برای پر کردن شکاف های عمیق موجود نیاز است./ فاکس نیوز، دیلی کالر، بی بی سی، شینهوا، گلف نیوز، یو اس ای تودی امروز نوشتند...

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598؛ اگرچه به اقرار برخی کارشناسان مسائل سیاسی، طولانی تر شدن مدت زمان مذاکرات به سود هیچکدام از طرفین نخواهد بود اما به دلیل ناامیدی مقامات هر دو طرف از رسیدن به توافق نهایی، زمزمه ی تمدید مذاکرات این بار و در روز آخر، بیش از پیش به گوش می رسد. پای فشاری هم از طرف ایرانی و هم از طرف غربی بر اهداف و منافع خود [که در تضاد صریح با اهداف و منافع طرف مقابل است] دیپلمات ها و مقامات مذاکره کننده ی غربی را به این نتیجه رسانده که امروز (دوشنبه، آخرین روز از مهلتی که برای به نتیجه رسیدن گفتگوها در نظر گرفته بود) توافقی حاصل نخواهد شد و هنوز به زمان زیادی برای پر کردن شکاف های عمیق موجود نیاز است.

فاکس نیوز در این رابطه نوشت: ”گزارش ها حاکی است از دیروز (یکشنبه) با محو شدن امیدها برای رسیدن به توافق، بیشتر حجم تلاش طرف غربی بر تمدید مهلت مذاکرات است. این تلاش از سوی جان کری، وزیر امور خارجه ی امریکا، و دیگران رهبران کشورهای درگیر در مذاکرات از دیروز صورت گرفته است." وال استریت ژورنال پیشتر به نقل از یک مقام امریکای نوشته بود رسیدن به توافق در مهلت مقرر ”غیرممکن" است.

جان کری علاوه بر رایزنی با مقامات فرانسه، آلمان، انگلیس، چین و روسیه، گفتگوهایی تلفنی نیز با نخست وزیر رژیم صهیونیستی، وزیران امور خارجه ی کشورهای حاشیه ی خلیج فارس، و همتایان ترکیه ای و کانادایی خود داشت. فاکس نیوز مدعی است اگر ایران ضمانت های موردنظر امریکا به منظور حصول اطمینان از عدم حرکت ایران به سمت بمب هسته ای را فراهم می نمود، اکنون توافق صورت پذیرفته بود. اما مسئله این است که ضمانت های مدنظر کاخ سفید، خطوط قرمز و استقلال و منافع ملی جمهوری اسلامی را نشانه رفته است.

از سویی، برخی جراید نظیر نشریه ی امریکایی دیلی کالر با مقصر دانستن ایران عنوان کردند: ”دلیل عدم حصول نتیجه در مهلت مقرر، به این دلیل است که رهبران ایران کاری نمی کنند تا بدبینی ها درباره ی آنان فروکش کند." این نگرش، نهایت بی انصافی و پرتوقعی امریکا را به نمایش می گذارد زیرا در توافق موقت ژنو، ایران بسیار بیشتر از حدی که موردانتظار ملت بود نسبت به طرف مقابل کرنش نمود به طوری که اعتراضات نسبت به امضای توافق مذکور هنوز هم در داخل کشور ادامه دارد.

بی بی سی نیز امروز به نقل از فیلیپ هموند، وزیر امور خارجه ی این کشور نوشت: ”هنوز راهی بسیار طولانی تا حصول توافق باقی است." بی بی سی همچنین از قول یکی از دیپلمات های امریکایی حاضر در مذاکرات نوشت: ”صحبت از تمدید گفتگوها فقط یکی از گزینه های مورد بحث است."

اما در زمانی که حرارت و تب و تاب دیپلماتیک در وین به اوج خود رسیده است، زمزمه هایی از درون رژیم صهیونیستی مبنی بر مطرح نمودن دوباره ی گزینه ی نظامی به منظور تاثیر بر مذاکرات به گوش می رسد. اما سی ان بی سی به نقل از جورازلیم پست از استیصال این رژیم جعلی در مواجهه با ایران نوشت: ”یک مقام اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود [در اعتراض به سیاست های دولت متبوع خود] مدعی شد: ما نمی دانیم در ایران چه می گذرد. سرویس های اطلاعاتی ما قابل اطمینان نیستند و ما نمی دانیم ایران در چه مرحله ای از دانش هسته ای قرار دارد."

خبرگزاری چینی شینهوا ادامه ی مذاکرات را تنها راه برون رفت از وضعیت پیچیده ی بین ایران و امریکا (و متحدینش) دانست و نوشت: ”در حالیکه امیدها برای رسیدن به توافق جامع در ساعات پایانی مذاکرات در حال محو شدن است، به نظر می رسد گفتگو، برخلاف تهدید به تحریم، بهترین گزینه ی ممکن باشد."

از سوی دیگر گلف نیوز مدعی شد بهتر است طرفین در همین ساعات پایانی تمام تلاش خود برای رسیدن به نتیجه را انجام دهند زیرا شکست مذاکرات به ضرر هردو طرف خواهد بود. اما یو اس ای تودی، شکست مذاکرات تا کنون را ناشی از دشمنی ایران با غرب عنوان کرد و به نقل از فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر امور خارجه ی آلمان نوشت: ده سال مذاکره ی بین المللی با ایران به آخرین ساعات راستی آزمایی از این کشور نزدیک می شود!

تا ساعاتی دیگر مشخص خواهد شد که آیا مهلت مذاکرات تمدید خواهد شد و یا روابط به پیش از توافق موقت برخواهد گشت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۳
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۶ - ۰۳ آذر ۱۳۹۳
۰
۰
اي خدا
كدخدا را مرگ ده
تا كدخداپرستان شوند بنده خدا
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها