کد خبر: ۲۷۳۰۹۴
زمان انتشار: ۱۷:۲۰     ۰۳ آذر ۱۳۹۳
سفر متعب به واشنگتن در حالی صورت گرفت که همگان وی را جانشین پدرش در مسند سلطنت سعودی ها می دانند و اینک ریاض به دنبال جلب نظر و حمایت آمریکا از پادشاه آینده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری شبستان، شاهزاده «متعب بن عبدالعزیز» به ایالات متحده سفر کرده و از هفته گذشته این موضوع در رسانه های دنیا بازتاب های متفاوتی داشته است.

مسلماً این دیدار تنها به منظور گفتگوهای دیپلماتیک مرسوم نیست بلکه گفته می شود درباره قضایای منطقه ای بویژه آموزش مخالفان بشار اسد بحث می شود و درباره آن سناریو پردازی خواهند کرد.

پایگاه ها و شبکه های تلویزیونی مورد حمایت حکومت سعودی با حمایت تلویحی از متعب، پادشاه آینده این واقعیت را آشکار کردند که تنش های بسیاری در داخل خاندان سلطنتی وجود دارد که تصمیمات اخیر پادشاه این کشور نیز نتوانسته جنگ شاهزادگان را بر سر جانشینی سلطان خاتمه دهد.

امیر عبدالله با برگزاری نشستی 34 نفر از خاندان سلطنتی را برای بیعت با متعب دعوت کرد، در جریان این نشست و پس از اعلان تصمیم امیر، هفت تن از اعضای خانواده این انتخاب را نپذیرفتند و عبدالله در پاسخ به آنان گفت : گزینه دیگری مطرح نیست و متعب جانشین من خواهد بود.

از این رو سفر متعب در چارچوب تحکیم پایه های قدرت این امیرزاده بلند پرواز صورت می گیرد و بایستی پایه های سلطنت بعدی تثبیت گردد.

از آنجا که ریاض با معضلات داخلی و بین المللی دست به گریبان است و وخامت وضعیت جسمانی پادشاه شرایط ثبات حاکمیت آل سعود را در پرده ای از ابهام قرار داده است.

از سوی دیگر طی سالیان اخیر بارها خبر بروز درگیری و تنش میان خاندان سعودی به بیرون درز پیدا کرده و بیش از پیش مشروعیت و وجهه این خاندان اقتدارطلب را با چالش های جدی مواجه کرده است.

به اذعان رسانه های آمریکایی این دیدار برای دولت ایالات متحده نیز از اهمیت بالایی برخوردار است با توجه به اینکه ریاض بازوی اجرایی سیاست ها وخط مشی های مدنظر آمریکا در منطقه است.

با این حال تیرگی روابط دو جانبه آنان به حدی رسیده است که گاه مقامات طرفین به تهدید یکدیگر می پردازند اما شکست سنگین دموکرات ها در انتخابات کنگره ،اوباما را ناچار به استفاده از هر گونه موقعیت دیپلماتیک برای اثبات کارآمدی خود و نجات وی از عواقب بعدی آن کرده است و به نظر می آید متعب برای نشستن بر تخت پادشاهی با مشکل چندانی مواجه نشود مگر اینکه ناسازگاری و کارشکنی برخی شاهزادگان مانعی در راه او ایجاد کند که وی را مجبور به طرح ریزی سناریو های جدید جهت ساکت کردن مخالفان و سروسامان دادن به شرایط سیاسی آشفته عربستان کند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها