أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۲۷۳۱۲۱
زمان انتشار: ۲۰:۵۸     ۰۳ آذر ۱۳۹۳
اگر اعضای اوپک بر سر کاهش چشمگیر تولید نفت این سازمان در وین به توافق نرسند، قیمت نفت می‌تواند تا ۶۰ دلار در هر بشکه نیز کاهش یابد و اعتبار اوپک در بازار و تاثیر آن بر بازارهای جهانی نفت نیز زیر سؤال می‌رود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از اقتصاد آنلاین ؛ در صورتی که کشورهای عضو اوپک بر سر کاهش چشمگیر تولید نفت این سازمان در وین به توافق نرسند، قیمت نفت می‌تواند تا 60 دلار در هر بشکه نیز کاهش یابد. به گفته بازیگران بازار نفت، قیمت نفت برنت از ماه جولای تاکنون 34 درصد کاهش یافته و در 14 نوامبر به کمترین رقم در 4 سال اخیر برابر با 76.76 دلار در هر بشکه رسیده است و در صورتی که اعضای اوپک بر سر کاهش حداقل یک میلیون بشکه در روز به توافق نرسند، این روند می‌تواند با کاهش بیشتر مواجه شود. دنیل باث سرمایه‌گذار بازار نفت در این‌باره گفت، در صورتی که هیچ کاهشی صورت نگیرد، اعتبار اوپک در بازار و تاثیر آن بر بازارهای جهانی نفت مورد سوال قرار می‌گیرد. وی افزود، این امر می‌تواند قیمت نفت برنت را به حدود 60 دلار در هر بشکه برساند.

در میان بازیگران و مدیران سرمایه‌گذاری بازار نفت نیز در مورد توافق یا عدم توافق اوپک برای کاهش سطح تولید اختلاف نظر وجود دارد. باث گفت، احتمال توافق بر سر کاهش تولید بیش از 50 درصد نیست. به نوشته این گزارش، قیمت نفت از تابستان به علت عرضه فراوان به ویژه نفت شیل آمریکا و رشد تقاضای پایین به ویژه در اروپا و آسیا کاهش یافته است از اینرو، برخی از سرمایه‌گذاران معتقدند که کاهش اندک حدود 500 هزار بشکه در روز برای آرام کردن بازارها کافی نیست. دوگ کینگ مدیر ارشد سرمایه‌گذاری نفت گفت، قیمت نفت برنت حتی با کاهش یک میلیون بشکه در روز (از سوی اوپک) به 70 دلار کاهش می‌یابد. وی افزود، اگر اوپک بر سر کاهش تولید توافق نکند، قیمت‌ها بیشتر و سریع کاهش می‌یابد. احتمالا نفت آمریکا به 60 دلار در هر بشکه کاهش یابد. نیکولاس رابین یک مدیر سرمایه‌گذاری دیگر گفت، قیمت‌های کمتر از 80 دلار فشار قابل توجهی بر اعضای ضعیف‌تر نظیر ونزوئلا دارد.

کاهش یک میلیون بشکه در روز یا بیشتر می‌تواند به سرعت قیمت‌ها را به بالای 85 دلار افزایش دهد. دوگ هپورث مدیر سرمایه‌گذاری بازار نفت در این‌باره گفت، یک کاهش قابل‌توجه غافل‌گیرگننده مانند 2 میلیون بشکه در روز، برای افزایش قیمت‌ها به بالای 80 دلار نیاز است. به نوشته این گزارش، بازار لبریز از نظریه‌های تبانی است که چرا عربستان هنوز مداخله نکرده است.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در مقاله‌ای نوشت، «جنگ جهانی نفتی در جریان است و آمریکا و عربستان در یک سو و ایران و روسیه در سوی دیگر قرار دارند». تام نلسون از گلوبال انرژی فاند گفت، عربستان اجازه داد تا قیمت‌ها کاهش یابد تا تولیدکنندگان کوچک‌تر که اغلب به تولیدکنندگان بزرگ‌تر برای مداخله متکی هستند، برای کاهش تولید به ریاض ملحق شوند. نلسون افزود: آنها(عربستانی‌ها) خواهان کاهش هستند اما نمی‌خواهند به تنهایی کاهش را انجام دهند. کاهش یک تا 1.5 میلیون بشکه‌ای می‌تواند برای توازن بازار مناسب باشد.

وی ادامه داد، بازار واقعا می خواهد بداند که اوپک هنوز به وظیفه خود عمل می‌کند... اگر کاهش اندکی همراه انتشار بیانیه‌ای که حاکی از همبستگی اعضا است، صورت گیرد، قیمت نفت برنت می‌تواند به بالای 80 تا 90 دلار افزایش یابد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها