أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۷۳۷۱۲
زمان انتشار: ۰۹:۴۴     ۰۶ آذر ۱۳۹۳
محققان هشدار دادند کودکان چاق‌ و دارای اضافه وزن، بیشتر در معرض خطر فشار خون بالا و مشکلات بیماری‌های قلبی هستند.
فارس، تحقیقات جدید هشدار داد که فشار خون بالا،‌ مشکلات کبدی و خطر بیماری‌های قلبی در کودکان چاق بیشتر است.

 

محققان در این تحقیقات حدود 500 کودک و نوجوان 2 تا 17 ساله مبتلا به بیماری‌های چرب کبد (کبد چرب غیر الکلی) که از شایع‌ترین بیماری‌ها در میان جوانان دارای اضافه وزن و چاق است را مورد بررسی قرار دادند.

 

کبد چرب (Fatty liver) یا استئاتوز واژه کلی برای اشاره به جمع شدن چربی در کبد است؛ وجود چربی در کبد، طبیعی است اما اگر این میزان از چربی بیشتر از 5 تا 10 درصد وزن کل کبد شود، فرد به بیماری کبد چرب دچار شده است. کبد چرب یک بیماری درمان پذیر است ولی بعضی اوقات می‌تواند باعث اثرات و عوارض خطرناکی شود؛ کبد چرب معمولاً نشانه و علامتی نداشته و باعث آسیبی همیشگی و برگشت پذیر نمی‌شود.

 

هر غذایی که می‌خوریم و هر نوشیدنی که می‌نوشیم وظیفه کبد بررسی تصفیه مواد خطرناک است و اگر میزان زیادی چربی در کبد وجود داشته باشد، این فرآیند دچار مشکل می‌شود. در بعضی از مواقع کبد چرب باعث التهاب و یا زخم‌های کبدی می‌شود؛ در شدیدترین حالت کبد چرب، فرد دچار نارسایی کبدی می‌شود. کبد چرب غیرالکلی می‌تواند در رابطه با دیگر مشکلات سلامتی مانند دیابت توسعه یابد.

 

48 هفته بعد از تحقیقات، نزدیک به 36 درصد از این افراد فشار خون بالا داشتند و 21 درصد فشار خون مداوم داشتند. این مطالعه نشان داد که کودکان با کبد چرب غیر الکلی در معرض خطر قابل توجهی از فشار خون بالا هستند که اغلب تشخیص داده نمی‌شود. این تحقیقات در 24 نوامبر در مجله پلاس وان منتشر شد؛ به گفته محققان، فشار خون بالا علت اصلی مرگ و میر قابل پیشگیری و ناتوانی در ایالات متحده در بزرگسالان است، اما بیشتر منشاء آن در دوران کودکی رخ می‌دهد.

 

محققان همچنین دریافتند که در میان کودکان و نوجوانان با کبد چرب غیر الکلی، دختران نسبت به پسران احتمال بیشتری به فشار مداوم خون بالا مبتلا می‌شوند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها