کد خبر: ۲۷۳۷۷۹
زمان انتشار: ۱۲:۵۷     ۰۶ آذر ۱۳۹۳
در روزهایی که آرژانتینی‌ها به طور جدی شکایت خود از بی‌بی‌سی بنگاه سخن‌پراکنی بریتانیا را دنبال می‌کنند، دستگاه وزارت امور خارجه ایران به بازگشایی سفارت روباه پیر افتخار می‌کند و بر همه توهین‌ها و دروغ‌های آن چشم بسته است. این هفته سفیر آرژانتین در انگلیس به دلیل بی‌توجهی مدیر «بی‌بی‌سی» به شکایت این کشور درباره پرونده مجری مشهور این شبکه از هیات مدیره بنگاه خبرپراکنی سلطنتی خواست به آن رسیدگی کند.
به گزارش پایگاه 598، «آلیسیا کاسترو» ضمن اعلام اینکه «دانی کوهن» مدیر یهودی شبکه بی‌بی‌سی به شکایتش درباره تحریک‌آمیز بودن پلاک خودروی مجری برنامه این شبکه («جرمی کلارکسون» مجری لاابالی برنامه مشهور «تاپ گیر») در این کشور آمریکای لاتین بی‌توجهی کرده و از عذرخواهی امتناع ورزیده است،از هیات مدیره این شبکه تلویزیونی خواست به رسیدگی این پرونده بپردازد.

«تاپ گیر» برنامه‌ای تبلیغاتی برای خودروهای مختلف است که نه‌تنها بی‌بی‌سی فارسی دوبله آن را با عنوان «تخت گاز» پخش می‌کند بلکه صدا و سیمای جمهوری اسلامی هم آن را دوبله و پخش می‌کند.  «جرمی کلارکسون» که به همراه 2 مجری دیگر آن را اجرا می‌کند از هیچ توهین و تحقیری به باورهای دینی و اعتقادی جوامع مختلف فروگذار نمی‌کند به طوری که در همین برنامه 2 مجری دیگر او را با لفظی نزدیک به هرزه صدا می‌زنند. کلارکسون انگلیسی همچنین سابقه توهین به اعتقادات مسلمانان در همین برنامه را دارد و یک بار نیز در قسمتی که به کردستان عراق مربوط می‌شد پشت مرز ایران از تعبیر «فرض می‌کنیم آن طرف هیچ چیز نیست» استفاده کرد. همچنین او ید طولایی در فحاشی به اسلام و روحانیت از جمله در ستون ثابتش در روزنامه تایمز انگلیس دارد.

به گزارش مؤسسه مطالعات آمریکا، به نقل از «پرنسا لاتینا»، دولت آرژانتین در وب‌سایت رسمی خود چنین بیانیه‌ای صادر کرده است:«با توجه به اینکه مدیر شبکه بی‌بی‌سی شکایت آرژانتین درباره این پرونده را رد کرده است، «کاسترو» بار دیگر شکایت کشورش درباره رفتار توهین‌آمیز و ادعاهای دروغ «کلارکسون» را به هیات مدیره این شبکه ارائه کرده و خواستار رسیدگی به آن شده است.»

در این راستا سفیر آرژانتین نامه‌ای به «رونا فیرهد» رئیس شبکه بی‌بی‌سی نوشت و در آن بشدت از «کوهن» به‌منظور تصمیمش درباره پخش برنامه‌ای تلویزیونی با خودرویی با پلاک تحریک‌آمیز در این کشور انتقاد کرد.

کاسترو در متن این نامه از رئیس شبکه بی‌بی‌سی درخواست کرده که به بی‌توجهی «کوهن» به شکایت آرژانتین درباره این پرونده رسیدگی کند: «عدم عذرخواهی «کوهن» با وجود شکایت آرژانتین از پرونده «کلارکسون» در این کشور، با ارزش‌ها و استانداردهای «بی‌بی‌سی» در تضاد بوده و می‌تواند روابط بین آنها را خدشه‌دار کند.»  تنش جدید بین مقامات آرژانتین و مسؤولان شبکه «بی‌بی‌سی» انگلیس در نخستین روزهای ماه اکتبر سال جاری پس از اینکه مجری این شبکه به همراه تیم خود از یک خودرو با شماره پلاک به نام منطقه فالکلند(FKL H982) در ایالت «تیررا دل فوئگو» در این کشور آمریکای لاتین استفاده کرد، صورت گرفت. استفاده از شماره  پلاکی انگلیسی خشم مقامات و مردم آرژانتین را برانگیخت؛ چرا که برای‌شان جنگ این کشور با انگلیس در سال ۱۹۸۲ بر سر جزایر مالویناس را تداعی می‌کرد. عدد ۹۸۲ حک شده روی این پلاک مربوط به سال جنگ آرژانتین با انگلیس بر سر جزایر مالویناس و همچنین حروف اف، ال و کی (FLK) مخفف «فالکلند» نامی که انگلیسی‌ها برای جزایر «مالویناس» گذاشته‌اند، است.  انگلیس پس از سال ۱۸۳۳ میلادی (۱۲۱۱ هجری شمسی) جزایر «مالویناس» را که به آرژانتین تعلق دارد اشغال کرده و از آن زمان آن را به عنوان بخشی از سرزمین خود نگه داشته ‌است.  اختلاف بر سر این جزایر به یک رویارویی نظامی بین ۲ کشور تبدیل شد که بین ۲ آوریل و ۱۴ ژوئن سال ۱۹۸۲ (۱۳ فروردین تا ۲۴ خرداد ۱۳۶۱) رخ داد و مرگ ۶۴۹ نظامی آرژانتینی، ۲۵۵ انگلیسی و ۳ شهروند عادی را به همراه داشت. انگلیس با وجود تمام فراخوان‌های بین‌المللی، حل‌وفصل مناقشه بر سر جزایر «مالویناس» را نادیده می‌گیرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها