أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۷۳۹۴۸
زمان انتشار: ۲۳:۲۶     ۰۶ آذر ۱۳۹۳
علی رغم آنکه طی سه ماه اخیر هر از گاهی سخن از افزایش یا اصلاح قیمت نان به میان آمده، و‌لی متولیان امر از جمله وزارت صنعت و استانداری افزایش قیمت نان را تکذیب کرده و از طرفی سندی دال بر تصویب افزایش قیمت نان در هیئت دولت منتشر می‌شود.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری فارس ؛ آخرین افزایش قیمت نان به ۳۰ ماه پیش بر می‌گردد، آنجا که دولت سعی کرد تا در راستای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها با کاهش یارانه نان، قیمت‌ها را افزایش داده و کیفیت را اصلاح کند.

اما به دلیل تورم ۴۰ درصدی در سال ۹۱ و تورم سالهای ۹۲ و ۹۳ دولت قیمت نان را ثابت نگه داشت، تا جایی که نانوایان مجبور شدند دوباره دست به دامن روش‌هایی مانند کاهش وزن چانه یا افزایش قیمت نان به بهانه‌های اضافه کردن شیر یا کنجد به نان شوند و نان ۶۰۰ تومانی را ۱۰۰۰ تومان بفروشند.

اما دوباره از شهریورماه بحث اصلاح یا افزایش قیمت نان قوت گرفت.

علی قنبری رئیس جدید شرکت بازرگانی دولتی چند روز پس از انتصابش (اواخر شهریورماه) در مورد زمان اصلاح قیمت نان و برنامه دولت برای این کار گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل قیمت نان است، چون مصرف عامه دارد و باید با احتیاط در این زمینه تصمیم‌گیری شود. پیشنهاد ما واقعی شدن قیمت نان است، به نحوی که به مردم فشار وارد نشود و از طریق پرداخت یارانه به مردم این افزایش جبران شود.

وی به این نکته هم اشاره کرد که نانوایی‌ها، دولت و مصرف‌کنندگان از وضعیت فعلی رضایت ندارند و در طرح جامعی که در دولت در حال بررسی است به سمت قیمت واقعی نان خواهیم رفت.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود:‌ این طرح امسال به تصویب دولت می‌رسد و در صورت تصویب آن یارانه ۱۰ هزار میلیارد تومانی که الان برای تولید نان پرداخت می‌شود، کاهش پیدا می‌کند و ۳ هزار میلیارد تومان از این یارانه آزاد می‌شود. با پرداخت یارانه جبرانی به مردم این بار را از دوش آنها برمی‌داریم،

رئیس شرکت بازرگانی دولتی ، معاون اجرایی رئیس جمهور را متولی اجرای این امر اعلام کرد.

دو ماه از این سخنان نگذشته بود که هفته گذشته یک منبع آگاه به یکی از رسانه‌ها گفت که قرار است قیمت نان از ابتدای آذرماه ۳۰ درصد افزایش یابد.

موضوعی که خبرنگار فارس از مسئولان مختلف از جمله مجتبی خسروتاج معاون بازرگانی وزیر صنعت، علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران، ترکی معاون استانداری تهران و یدالله صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران پیگیر شد و همگی در این زمینه یا سکوت اختیار کرده، یا اظهار بی‌اطلاعی کردند.

حتی ترکی معاون برنامه‌ریزی استاندار تهران در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: چیزی برای افزایش قیمت نان به استانداری اعلام نشده است و اطلاعی در این زمینه نداریم.

دستوری برای افزایش قیمت نان به ما ابلاغ نشده است
رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی در مورد افزایش قیمت نان اظهار بی‌‌اطلاعی کرد و گفت: البته طی دو سال اخیر قیمت نان افزایش نداشته و ما پیشنهاد افزایش ۴۰ درصدی قیمت نان را داده‌ایم، ولی تاکنون چیزی به ما ابلاغ نشده است.

نظرنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این که آیا اخیرا برای افزایش قیمت نان چیزی به شما ابلاغ شده یا خیر گفت: اگر چه ما نسبت به قیمت نان و اصلاح آن گلایه داریم، اما تاکنون چیزی برای افزایش قیمت نان به ما ابلاغ نشده است.

وی افزود: ما با توجه به نرخ تورم، افزایش ۲۰ درصدی برای سال ۹۲ و افزایش ۲۰ درصدی برای سال ۹۱ را که در مجموع ۴۰ درصد می‌شود، پیشنهاد داده‌ایم، چرا که هم اکنون نانوایانی که برایش ۹۰۰ تومان تمام می‌شود، را ۶۰۰ تومان می‌فروشد و تمام نانوایان سنگکی از این وضعیت ناراضی هستند، ولی پاسخی برای آنها نداریم.

به گفته رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی طی دو سال اخیر هزینه جانبی مانند آب، برق، گاز و بیمه افزایش چشم‌گیری داشته، در حالی که نرخ نان ثابت مانده است و باید فکری برای آن کرد.

مشاهدات و گزارش های میدانی خبرنگار فارس از سطح نانوایی‌های شهر موید این نکته است که دستوری مبنی بر افزایش قیمت به نانوایی ها داده نشده و قیمت نان همان نرخهای قبلی است.

اما دقیقا یک هفته  بعد در تاریخ ۵/۰۹/۹۳ سایت خبری صبحانه نامه‌ای را منتشر کرد که نشان می دهد در تاریخ ۲۶ آبان ماه هیئت دولت افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان را تصویب و برای اجرا به سازمان‌های ذی ربط ابلاغ کرده است.

قبل از این هم نوبخت سخنگوی دولت در واکنش به سوال از افزایش قیمت نان گفته بود: دولت دنبال نان ارزان و با کیفیت برای مردم است.

به نظر می رسد اگر دولت تصمیمی برای افزایش قیمت نان دارد موضوع را به طور شفاف از طریق رسانه‌ها اطلاع رسانی کند، نه آنکه موضوع به صورت غیر رسمی و بر اساس حدس و گمان‌ها پیگیری شود.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها